Ritme??

Wanneer krijgt een kindje eigenlijk een eigen ritme?? Is dit pas vanaf het moment dat ze 's nachts doorslapen? Wij geven nu namelijk 's avonds rond 22.00-22.30 de laatste fles en dan slaapt onze zoon Sjoerd (7 weken) tot ongeveer 04.30... Dan weer een fles die hij niet leegdrinkt (ongeveer 100 ml drinkt hij dan) en dan slaapt hij de ene keer tot 07.30 en de andere keer tot 08.45, waardoor de dag er ook weer heel anders uit komt te zien... Daarbij probeer ik voeden om de 4 uur aan te geven, maar de ene keer is hij al lang wakker (bijv. na pas een uur geslapen te hebben) en de andere keer moet ik hem wakker maken.... Kun je hier nog iets in bijsturen of moet ik maar gewoon op zijn beloop laten gaan???
Ik lees overal van die mooie schema's van 7, 11,15,19,23 uur maar zover zijn wij voorlopig nog niet...

Ik ben benieuwd hoe dat bij andere kindjes is (gegaan)....

bedankt, groetjes franka

Hoi Franka,

Ook bij ons zit er nog niet echt een vast ritme in hoor. Anouk is bijna 6 weken en de ene keer komt ze om de 3 uur maar soms zit er ook weleens 4 of 5 uur tussen. We proberen nu wel om 's avonds rond 23:00 uur de laatste fles te geven, ook al slaapt ze dan. Want anders komt ze rond 2:00 uur en tegen 5 uur weer. De laatste dagen drinkt ze trouwens veel meer en ook bijna elke fles 130 ml, dit deed ze nog niet. En nu slaapt ze wel langer dus ik denk dat het ritme van zelf (met een beetje sturen) wel een keer komt. Ik probeer mij er niet zo druk om te maken. Tuurlijk is het fijn als je weet wanneer je moet voeden, maar ik ga ook gerust weg met haar en neem dan de fles mee.
En ook het verschonen-voeden-spelen zit er bij ons niet in. Vaak is ze na de fles zo moe dat ze direct weer slaapt en leggen we haar dan ook in haar bedje. Wel heeft ze 's avonds tussen rond 17:00 uur tot rond 20:00 uur haar wakkere uurtjes. Ze hoeft dan niet t ehuilen, maar is dan gewoon klaar wakker. Dus ze spaart alles op, het is alleen vervelend met avondeten van ons, want ze wil wel aandacht in die uurtjes!
Dus ik zou zeggen lekker zo door gaan en het komt wel....

groetjes Petra mama van Jasper en Anouk

Hoi Franka,

ik ben blij te lezen dat jij ook nog geen vast ritme hebt kunnen vastleggen! Onze dochter Mila-Nova van ruim 7 weken heeft dit ook nog niet. Ik maakte mij al een beetje bezorgd omdat zij over drie weken voor het eerst een dag naar het kinderdagverblijf gaat en naar mijn moeder. Ik hoopte dat ik dan een keurig schema door kon geven.
Mila drinkt om de vier uur 150 ml (zes voedingen per dag). Ik zou graag elke avond om  23.00 uur een fles willen geven, zodat ik er dan alleen om 03.00 uur uit hoef en pas weer de volgende ochtend 07.00 uur. Probleem is alleen dat zij 's nachts geregeld vijf uurtjes doorslaapt (soms 5,5 zelfs), waardoor  het schema wordt omgegegooid (voordeel is dan dat wij een beetje kunnen uitslapen 's ochtends..).
Ik wil haar 's nachts uiteraard niet wakker maken voor de fles, omdat ik hoop dat er iedere keer meer tijd tussen gaat zitten totdat zij doorslaapt.  
Kortom, onze voedingstijden varieren ook.
Wat haar slaapritme betreft, ook deze varieert. Zij slaapt in ieder geval 's nachts  heel goed. Overdag is lastiger. Zij slaapt meestal 's ochtends na de  'vroege' fles nog twee  uurtjes. 's Middags wisselt.  Zij kan soms uren wakker blijven. Dit geldt ook voor het begin van de avond tot ongeveer 21.00 uur.
Maar vandaag is zij bijna nog niet wakker geweest, waarschijnlijk omdat zij gisteren weinig heeft geslapen.  
Misschien moet ik nog even een paar weken geduld hebben...

Groetjes,
Nancy

Hoihoi,

heel herkenbaar hoor.
Ook Teun (6.5 weken)  heeft nog niet echt een strak schema. Overdag is het wel redelijk voorspelbaar, maar ´s nachts en ´s ochtends is het elke keer een verrassing wanneer hij komt.
Hij krijgt nu 6 keer 120 cc op advies van het cb, maar ik denk eigenlijk dat hij wel toe is aan 150 cc.
Ik merk zelf dat ik die nachtvoeding zat ben. Ik begin het slopend te vinden. Maar ja, hoe bouw je die af. Het liefst zou ik dus naar de 5 voedingen gaan. Hopelijk komt dat vanzelf een beetje en tot die tijd heb ik maar geduld.....

Groetjes Susan

Hoi Franka,

Jochem kreeg steeds rond 11 uur de laatste keer een voeding en kwam 's nachts rond half 5. Slopend. Nu geef ik hem overdag iets meer (7 voedingen i.p.v. 6) nu zit er vaak 's avonds 2 uur tussen een voeding. Hij heeft nu al 4 nachten doorgeslapen tot half 7. Ik voel me gelijk veel uitgeruster. Wel zit ik nu dus evengoed nog op 7 voedingen maar liever 7 dan dat hij overdag minder krijgt en 's nachts weer komt. Als hij nu een week of 2 niet meer 's nachts komt, ga ik een voeding minder proberen. Als hij overdag na 3 uur nog slaapt, laat ik hem slapen. Tot max. 4 uren. Daardoor is mijn ritme niet vast, tot ergernis van m'n schoonmoeder die straks op gaat passen. Maar ik vind het op dit moment het belangrijkste dat die nachtvoeding eruit is. Ineens had hij dat een nacht. En als hij dat een keer redt, moet het een volgende nacht ook redden. Ook na een drukke dag sliep hij zomaar door. Dus nu houd ik hem langer beneden, totdat hij echt moe is i.p.v. dat ik hem klaar wakker in z'n bedje legde na ongeveer een uurtje. Ik probeer te eten/knuffelen, spelen en naar bed maar dat lukt lang niet altijd. Jammer dan, pech gehad. Hoe is het met je mannetje, nog erg onrustig? Ik spreek je wel weer bij begin 2005 moeders.
Doei, marijke

Hoi Franka,

ik kan nu pas zeggen dat mijn zoontje enigsinds een vast ritme krijgt.Dat heeft hij nu pas sinds een week of 2. Ik moet zeggen dat de 3 R-en hierin een grote rol hebben gespeeld.  Hij is nu 4 maanden en 2 dagen. Hij sliep wel al vrij snel door naar mijn idee. Ik weet alleen niet mee wanneer dat precies was. Hij word 's morgens rond de klok van 7 wakker en het gaat eigenlijk precies volgens jou schema alleen krijgt hij om   19.00 uur een klein flesje en om 22.00 uur de laatste.
Het heeft even tijd nodig maar uiteindelijk komt het wel hoor.
suc6 ermee

Groeten Danielle en Mathijs

Hoi Franka,

Mijn zoontje sliep al vrij snel 's nachts door. Sinds hij 6 weken was, toen kreeg hij de laatste voeding om 23:00 en 's morgens kwam hij om ongeveer 07:00 uur. Nu hij 4,5 maand is slaapt hij vanaf 20:30 tot 07:00, heerlijk. Maar overdag varieert het nogal qua slapen, maar nu krijgt hij zijn voeding om de 4 uur en dat gaat erg goed.
Ieder kind is natuurlijk anders, maar de "ritme" is er gewoon in geslopen.

Groetjes

Hoi Franka ,

Maak je geen zorgen mijn zoon had ook geen eigen ritme totdat hij een maand of 4 was en toen kreeg ik wel een ritme.
Alleen nadat hij 's ochtends wakker is geworden wil hij de ene keer wel slapen en de andere keer niet meer , maar dat maakt zijn voedingsschem a niet in de war.

succes
sandra

Terug
Bovenaan