ritme?

Hallo mama's,

Mijn zoontje van 12 weken heeft nog totaal geen ritme. De ene keer slaapt hij DE HELE DAG niet of soms wel een hele middag wel.
Ik ben aan het proberen om hem toch consequent, na z'n 2e voeding, in zijn bedje te leggen. Nu heb ik hem (na 1,5 uur) zo ver dat hij slaapt. Huilend in bed leggen lukt niet, dan wordt het alleen maar erger.
Herkennen jullie dit? heeft er iemand tips.
(Mijn zoontje heeft regelmatig veel last van darmkrampjes gehad. Dit neemt gelukkig af.)

Gaan jullie zelf trouwens ook nog regelmatig rusten? Ik zou het eigenlijk wel nodig hebben, maar het komt er vaak niet van? Nemen jullie wel die tijd ervoor of voelen jullie je al zo fit?

Groetjes van Daphne
 
Hallo Daphne,

Het is voor mij al weer een poosje gelden dat ik een kleintje had. Mijn dochter is nu bijna 2. Ik deed het eigenlijk net als jij, na de voeding slapen. Maar ik gaf altijd op vaste tijdstippen voeding en dus ook op een vaste tijd naar bed. Je moet ook niet vergeten dat je zoontje nog maar twaalf weken is he, hij is nog maar net op de wereld. Voor darmkrampjes gaf ik altijd cinababy, is homeopatisch dus als ik dacht dat ze krampjes had kreeg ze het weer. En met betrekking tot je vraag over het rusten kan ik heel duidelijk zijn. JAAAAA, als ik moe was gaf ik er echt aan toe. Onze dochter kwam namelijk snachts ook nog altijd een keer en dat breekt je op. Misschien als je straks weer aan het werk gaat, kom je er achter dat het heerlijk is om even een uurtje te liggen. Ik doe het nu nog wel eens hoor. Je moet doen wat je hart je ingeeft.

Groetjes Marianne
 
Op die leeftijd had mijn zoontje nog geen ritme hoor, hij gaf zelf wel aan wanneer hij behoefte had aan slaap en wanneer niet. Een ritme met wat vastere slaapmomenten komt later pas.
 
Hoi Daphne,

Mijn dochtertje van 6 weken had al vanaf 8 dagen haar eigen ritme.
Ze slaapt van 21.30 tot 06.00, dan krijgt ze haar flesje en slaapt ze verder tot 08.00.
Dan moet ze uit bed, want ik moet mijn andere dochtertje dan naar school brengen. Dan geef ik haar om 09.00 weer eten en dan slaapt ze soms wel en soms niet.
Ik hou me overdag niet zo vast aan een ritme, omdat ze 's nachts al zo goed slaapt.
Op dit moment slaapt ze toevallig wel, maar is vaak ook anders.
Meestal slaapt ze in het begion van de avond veel of soms einde van de middag wel es.
Je moet ook niet vergeten dat die kleintjes bv ook in de kinderwagen meestal slapen of in de auto en als je dan veel op pad bent heb je zelf niet zo goed door dat ze toch wel al heel veel slaap krijgen.

Ik ben zelf wel nog erg moe (heb een keizersnede gehad) en ben toch al sinds de kraamhulp weg is de hele dag bezig.
Ik kan sinds de bevalling absoluut niet meer tegen rommel, heel vervelend.
Ik zou echt graag nog ff rusten tussendoor, maar als de kleine meid dan slaapt heb ik ook net weer ff tijd om nog even snel iets af te maken, snap je??
Wel hebben mijn man en ik allebei in het weekend een dag dat we uit slapen.
Kan je net even bijtanken.
De hele week sta ik om 05.30 op, daar wijk ik niet van af, want dan gaat mijn man naar zijn werk, moet de baby eten en daarna moet de oudste zich klaarmaken voor school.
In het weekend blijf ik dan 1 dag liggen tot een uurtje of 10, als het lukt, want met dat warme weer kon ik echt niet meer slapen, en dan zorgt mijn man voor de kids.
Zo tank ik aardig bij moet ik zeggen en de rest van de week sta ik er gewoon weer om 05.30 naast.

Groetjes van Miriam
 
Hoi!

Een echt vast ritme is nu niet echt nodig, maar je kan misschien wel proberen een soort van routine in te brengen! Als je baby dan in die routine zit, dan weet jij ook op voorhand wanneer je zelf kan rusten. Zelf heb ik veel gehad aan het boek "Wat je baby vertelt" van Tracy Hogg. Ze beschrijft de zogenamde FIJN-methode.

F = Fles of Borst
I = In actie komen (verschonen, spelen, ...)
J = Jij gaat slapen (de baby dus hé)
N = Nu ben ik aan de beurt! (Jij dus!)

In het boek is er ook een heel hoofdstuk gewijd aan slaapproblemen.
Je baby slaapt weinig overdag, maar is zo te lezen wel moe! Want een uitgeruste baby kan even zelfstandig spelen en is niet zo hangerig!

Echt, nogmaals het boek is een echte aanrader!

Je kan ook surfen naar:

http://www.babywhisperer.com/new/

Het is wel een Engelse site, maar de mensen die op het forum zitten, gebruiken dus de principes uit het boek.

FIJN in het Engels is EASY (Eating, Activity, Sleeping, You).

Hopelijk ben je er iets mee!

Veel succes!

Groetjes,
Sabreintje
(mama van Mathias 18/04/04)
 
Terug
Bovenaan