Ritme

Hallo allemaal,
Ons zoontje is nu 20 weken en ik ben steeds een bezig om een ritme te zoeken.
Ik vind dat best moeilijk omdat het slapen overdag soms een probleem is.
We gaven eerst de fles, dan spelen en na anderhalf uur slapen maar eigenlijk was hij dan over z'n slaap heen. Eigenlijk is hij tijdens de fles behoorlijk moe en daarom willen we proberen om hem meteen na de fles ( nadat hij geboerd heeft ) op bed te leggen.
Gelukkig slaapt hij vanaf z'n geboorte al meteen door.
Hij wordt zo rond kwart over 8 wakker. Eerst schone luier en dan de fles. Na deze fles leggen we hem niet meteen in bed omdat hij dan al een hele nacht achter de rug heeft.
Dus na het wassen en aankleden, spelen en na ongeveer 2 uur leggen we hem in bed.
Meestal doet hij dan een klein slaapje.
Na 3 en een half uur flesje. Dat is meestal 12:00. Daarna moet hij dus gaan slapen maar ja..dat lukt niet altijd. We leggen hem in bedje, of in de kinderwagen, muziekje, speentje, knuffel.........soms slaapt hij gewoon 2 uur en soms ook helemaal niet.
Dus ja...dan vind ik het heel moeilijk. Want na heel lang huilen is hij over z'n slaap heen en slaapt hij dus verder de hele dag niet meer.
En het is zo dat hij echt die slaap nodig heeft. Hij kan zich anderhalf uur vermaken ( met mama erbij, hihi ) en that's it.
Zou graag willen weten hoe jullie dat doen en of jullie tips hebben.
Liefs van Marieke

Hai Marieke,

Als ik jou was zou ik de kleine in bed leggen wanneer hij aangeeft moe te zijn! En jij als mama ziet dat het beste! Het heeft volgens mij geen zin om te trachten te rekken om maar de tijd tussen 2 voedingen te overbruggen!
De alom bekende rust& regelmaat van Ria Blom is prima, maar ik heb op een gegeven ogenblik dit ook maar wat losgelaten en ben gewoon goed naar mijn kind gaan "luisteren". En dat het dan zo uitkomt dat ze de fles krijgt en meteen daarna naar bed gaat ipv wakker, fles, spelen, slapen, dat maakt echt helemaal niet uit hoor!
Mijn dochter is nu 32 weken en ook ons ritme varieert nog steeds. Voedingstijden en slaapjes komen wel ongeveer op de zelfde momenten overdag, maar als Isa een keer een mindere dag heeft of niet zo'n goede nacht heeft gehad (en dat komt helaas vaaak voor), dan is ze overdag ook moeier en ga ik echt niet rekken. Meestal houdt Isa het ook maar max 2 uurtjes vol en dan is ze echt weer moe. Tja en dat de fles dan een keer vroeger of later gegeven wordt, daar heeft ze echt geen last van hoor!
Volg gewoon je gevoel ookal is dat best lastig!!

Liefs Poppetje71

hoi hoi
ik weet niet hoe andere ouders dat doen maar ik ben ook echt van de regelmaat ik heb dit vanaf de eerste dag gedaan eten knuffelen na bedje slapen en weer van vooraf aan dit is bij mij altijd perfect gegaan maar babys worden ouder natuurlijk waardoor mijn regelmaat er nu niet is daarmee bedoel ik dat ik gewoon na mijn kind luister is hij moe gaat hij na bed is hij wakker komt hij er lekker uit en speel ik met of hij vermaakt zichzelf in de box ik heb een makkelijk kind die alles goed vind dat scheelt ook al kleed ik hem 10 x aan en uit omk weg te gaan of wat dan ook hij vind het prima zolang hij krijgt wat nodig is zeg maar het enigste waar ik nu wel echt op sta is dat hij zijn laatste fles om half 10 krijgt ik wil die namelijk gaan afbouwen na 20.00 half 20.30 omdat hij de nacht 13 uur aan 1 stuk slaapt  
zo doe ik dat en dat gaat echt perfect
groetjes

Hoi Marieke, die regelmaat zit 'm niet zo zeer in de tijden waar je kindje behoefte aan heeft. Meer in de volgorde. Dus dat je dezelfde volgorde aanhoud (bijv wakker, drinken, samenspelen, alleen spelen en dan weer naar bed bij de eerste vermoeidheidstekens), zodat het voor je kindje duidelijk is. Maar welke volgorde je aanhoud en hoe lang dat hele rideltje duurt kun je zelf bepalen (kind kan toch nog geen klok kijken), als het voor je kindje maar duidelijk is. Je kunt ook die duidelijkheid inbouwen door voor het slapen gaan een boekje te lezen, luier verschonen  en een liedje te zingen. Als je dat iedere keer doet, zal het duidelijk zijn dat ie daarna moet gaan slapen.
En je kunt per dag wisselen met hoe lang je over dingen doet. De ene keer zal ie een half uur zelf spelen voor hij gaat jengelen/gapen/wrijven, en op andere dagen misschien al na 10 minuten. Dan leg je 'm toch lekker na 10 minuten al op bed. Dan is hij moe, als je 'm inderdaad wakker gaat houden dan raakt ie over z'n slaap heen.
En hoe ouder het kindje wordt, hoe minder strak je die volgorde van eten, spelen enz hoeft aan te houden. Alleen het bed-ritueel zou ik er wel inhouden, dan snapt je kindje dat het nu slaaptijd is en niet speeltijd.
Succes met je ritme (ik heb 'in tijd' ook nog geen vast ritme hoor, beetje flex mee omgaan, is het beste)
Liefs Phira

Terug
Bovenaan