Ritme

Hallo,

Mijn dochter is nu bijna 3 weken oud en heeft nog niet veel ritme.
Bij het Consultatieburo zeiden ze dat ik haar meer in haar bed te slapen moet leggen overdag dan in de box. Maar dit is erg moeilijk, ze wil dan niet slapen,en huilt dan veel  hoe zit het met jullie en het ritme van jullie kleine?
In prionciepe gaat ze nu pas in haar bed als wij gaan slapen, verder is ze op schoot of in de box.

Wie heeft er raad?

XK

Hoi,
Bij mij is ze nu al 9 weken, maar ze had gelijk al wel een ritme. Alleen heb ik ze wel in een bakerzak leggen. Omdat ze zo onrustig was en met d'r armen zat te malen.
Misschien is dat ook wat, inbakeren of een bakerzak. Kijk anders eens op
www.puckababy.com daar heb ik hem vandaan.

Succes, groetjes Marina

Hoi Karin,

De eerste weken hebben wij Stef ook veel beneden gehad en lag hij weinig in zijn bedje. Dit omdat hij vrij veel huilde vanwege krampjes. Wel liet ik hem in de wandelwagen slapen en zette ik hem in een rustig hoekje van de kamer. Ik had nl geen zin om 100 keer naar boven te lopen.
En met 3 weken hebben ze vaak nog niet echt een ritme, bij ons verschilde zijn slaapritme nog iedere dag, met drinken had hij wel een vast ritme. Vanaf de 5 weken ben ik hem meer in zijn bed gaan leggen, hij had toen namelijk een vaster slaapritme. En hij heeft nu 3 nachten doorgeslapen, dus weer een nieuw ritme. Maar dat gaat nu wel goed.

Hij wordt 's ochtends rond 6.00-6.15 u wakker en krijgt dan de fles. Daarna gaat hij weer zijn bed in en slaapt dan tot 9.00 uur. Rond 10.00-10.15 u krijgt hij zijn volgende fles en is dan nog lekker wakker. rond 11.30-12.00 u wordt hij weer moe en gaat naar zijn bed en slaapt dan tot zijn fles van 14.15 u. Daarna is hij weer wakker tot een uurtje of 16.00 u en slaapt dan tot een uur of 18.00 u en krijgt dan zijn volgende fles. Hij is dan wakker tot tussen 20.00 en 20.30 u en gaat dan naar zijn bed. Om 22.15 u maken we hem nog wakker voor zijn laatste fles en daarna slaapt hij dus tot de volgende ochtend een uurtje of 6.

De eerste 6 weken zijn gewoon altijd wat rommelig. Er zijn maar weinig baby's die al eerder een vast ritme hebben. Probeer er wel voor te zorgen dat je kindje rustig kan slapen, dus geen radio en tv aan en niet teveel mensen bij hem in de buurt die zitten te praten.

Groetjes,
Susan

Raaf is nu 3 weken en hij heeft nog niet helemaal een ritme te pakken. Ik probeer hem wel elke slaapronde netjes in zijn bedje te leggen, want het is daar rustig en het leert hem dat dat de plek is waar die slaapt. Hij ligt dan best wel eens te huilen, maar dat duurt maar 5 tot 10 minuten en dan slaapt ie. Wij bakeren Raaf ook in, vanwege onrust met zijn handjes, hij slaat zichzelf wakker en dat inbakeren is echt fantastisch, hij slaapt dieper en beter.

We leggen hem alleen in de box als ie lekker wakker is en lekker even kan trappelen... en rond kijken.

We proberen wel bij bijna elke voeding een soort van routine te doen... en heel erg te letten op tekenen van moeheid bij hem. Want zodra die gaapt of in zijn oogjes wrijft gaat ie meteen zijn bedje in... het werkt bij ons goed zo. Maar ja, elk kind is weer anders...

Succes en met die ritme dingen, ik wilde dat ook heel graag, maar ik herinner mezelf er steeds aan dat ie nog maar piepjong is en alleen maar op instinct reageert en dat is niet gebonden aan tijd.

Hoi

heerlijk dat het consultatiebureau zo reageert. Ja sorry, maar ik heb het helemaal niet op dat bureau. Elk kind is namelijk anders en de ene heeft behoefte om bij je te zijn en het andere kind heeft dat juist weer minder. Je kind heeft 9 maanden bij je gezeten en zou nu ineens alleen moeten liggen.....
Als ze nog zo klein zijn kan je een kind niet verwennen en als die kleine nu lekker slaapt in de box, lekker laten liggen.

Ik kan je een tip geven.... luister naar je moedergevoel. Dan zit jij altijd goed.
Iemand anders kan namelijk niet zeggen hoe jij je kind moet opvoeden namelijk.

Groetjes Yeppie

Hai,

Mijn problemen met onze dochter Amy kwamen een beetje op hetzelfde neer. Het consultatiebureau raadde mij aan om het boek: 'inbakeren en regelmaat' van Ria Blom te lezen(ik heb m bij de bieb geleend). Het is echt onze nieuwe bijbel geworden. Kan ook zeer zinvol zijn als je niet inbakert (zijn wij wel gaan doen). Ze heeft ook een website waar ze iets vertelt over regelmaat en inbakeren: www.debakermat.nl. Echt een aanrader. Het ritme komt er op neer dat de kleine slaapt, wakker wordt (dan evt. ontbakeren) voeden (tegelijkgertijd knuffelen,nog niet apart dan overprikkelt), dan zelfstandig spelen in de box, bij de eerste signalen van vermoeidheid wakker in bed leggen (evt. ingebakerd). Ze geeft hieromtrent heel veel informatie. Echt heel zinvol. Wij hebben getwijfeld of Amy misschien een huilbaby was omdat ze zoveel huilde en niet alleen kon zijn. Nu slaapt ze ca 20 uur per dag en huilt ze alles bij elkaar opgeteld ca een half uur per dag. Echt een werled van verschil. Twee weken geleden sliep ze misschien 12 uur per dag omdat wij haar onbewust overprikkelden en omdat ze geborgenheid zocht die ze nu van de inbakerdoeken krijgt.
Succes ermee!

Marian

P.S. met ritme wordt geen klokketijd bedoeld. Daar heeft een baby maling aan  en is zeer lastig als je borstvoeding geeft. Belangrijker is dat je altijd een vaste volgorde van handelen hebt zodat de baby weet wat er komen gaat, wat  hem rust geeft. Begin ook niet zomaar met inbakeren maar laat je adviseren. Er zijn baby's bij wie het niet mag.

Hoi hoi,

Jip komt ook de ene keer na 2,5 uur, de andere keer na 3 uur, de andere keer na 4 uur, er zit nog niet echt een ritme in. We zien wel hoe het gaat lopen en laten ons er "gewoon" in meevaren. Over een paar weken zal er een duidelijk ritme zijn kwa klokuren, maar het heeft vast even z ´n tijd nodig.

Hoe is het verder met jullie allemaal?

Groetjes sientje

Terug
Bovenaan