Ritueeltjes? Deel ze hier

Hoi Mama's,

Er zijn van die dingen die erin sluipen...: rituelen  Jij en je kind ontwikkelen samen vast een heleboel rituelen.  Het ene ritueeltje schept  duidelijkheid in de wereld van je ontdekkende peuter, een ander ritueel is puur genieten of samen lachen.

Ik ben heel erg benieuwd naar de verrassende, lieve, ontroerende of grappige rituelen die je zelf inmiddels met je kindje hebt ontwikkeld. En wat ik me afvraag: heb je ook dingen ovegenomen die je je herinnert uit je eigen jeugd en die je nu doet met je eigen kindje?

Liefs
Susan

Zal ik zelf het spits afbijten:

In het weekend starten we lekker op ons gemak op: kopje koffie in bed, melk met een koekje voor de kindertjes, wij een krantje en zij met de blokken of de dekbedden of wat er voorhanden is aan het spelen. Genietmoment en komt zomaar 2x per week voor!

Ze gaan elke avond samen  in bad en als ze er uitkomen word ik helemaal platgeknuffeld, eerst door de een, dan door de ander. Heerlijk, zo'n kletsnat bloot lijfje dat je stevig omhelst. Gijs heeft dat altijd gedaan, Sophie heeft dat zo overgenomen.

In het weekend hebben we vaak een  'gezellig avondje'. De kinderen eten op tijd en gaan op tijd in bad. Als ze dan beneden komen in pyama, maken we een bordje klaar (zo'n vakjesbordje) met lekkere dingen: een paar chippies, stukje fruit, wat snoep. Geweldig vinden ze dat. Samen oppeuzelen, voor de televisie. Wij een lekker drankje en hapje erbij. Erg fijn. Dit ritueeltje komt mee vanuit de jeugd van mijn man, hij vond dat als kleine jongetje helemaal geweldig en onze eigen kinderen vinden het nu ook weer super.

Nou, dat waren er een paar. Zo zijn er nog véél meer dingen, maar ik laat het hier even bij en lees graag ook jullie bijdrage!

Groetjes
Susan

Wat een leuk idee, zo'n avondje in het weekend, een bordje met lekkernijtjes. Een klein feestje maken jullie er dus van. Vind ik een leuke om over te nemen hier in huis! Thanks!

Zo 'sochtends lang op bed, daar ben ik het type niet voor. Ik word wakker en ga er af en dan het liefst  douchen en dan er op uit of op een andere manier leuke dingen doen.

Vast ritueel is hier het naar bed gaan:
boekje voorlezen met thee op de bank
naar boven
tanden poetsen
pyama aan
gordijnen dicht
slaap kindje slaap zingen
en dan tilt Gert Julian nog weer uit bed en dan gaan we hem "platknuffelen", hahaha, aan beide kanten een ouder en knuffelen maar! Vind-ie echt geweldig en hij schatert het uit!

Vast ritueel is hier ook:
"als ik geen eten meer wil gooi ik het op de grond...." (ik = Julian dus he?!)
Dan maak ik hem los (hij zit in een tuigje) en zeg dat hij het weer moet opruimen. En dat doet hij dan ook wel, maar ja, ik moet er toch altijd weer achteraan met een doek oid. Dat ritueel mag van mij direct afgeschaft worden..

En wel een leuke;
elke ochtend als ik of wij Julian uit bed halen, tillen we hem op en zingen: Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach...
Dat doe ik al sinds hij een paar maanden is, vaste prik. Vervolgens wensen we Oma Beertje een goedemorgen. (Een schilderij van een beer door mijn moeder gemaakt, hangt bij Julian op de slaapkamer. Daar kijk ik dan altijd even naar. En ik fantaseer daarbij dat mijn moeder ons zo samen kan zien).

Groetjes,
Ellen mv Julian

wat weer een leuke topic

hier ook wel wat ritueeltjes die er tenzijner tijd in zijn geslopen, en wat ook helemaal erbij hoort.

-annique uit bed, lekker beneden onder sesamstraat een bakje pap eten, vervolgens aankleden, tanden poetsen , haren kammen, jas aan.. aap in de hand en speen en dan in de auto naar de creche toe ( 3 dagen in de week)
- voor het weggaan visjes voeren in de vijver, als we tegen annique zeggen we gaan weg met de auto dan zegt ze al visje visje eten...?
-na het douchen even donderjagen op bed bij papa en mama
-voor het slapen gaan flesje drinken, boekje lezen of puzzeltje maken

verder weet ik het zo eventjes niet meer.

Mm, leuk topic:

vaste prik is hier:

1. avondritueel, boven even lekker 'spiengen' en koprolle)n op papa/mama bed, pyjama aandoen, beneden kopje thee, boekje lezen, tandjes poetsen, knuffelen en dan naar bed

2. zondagmiddag na het middagdutje krijgt ze lekker drinken en een bakje met chips. (rest van de week krijgen we geen chips), ze verheugt zich echt op de chips!

3. met papa visjes voeren in de vijver (mama, nee, jij niet) (korrels zijn ook best eetbaar vindt Tessa )

Terug
Bovenaan