Rode hond

Hoi dames..heb even een vraagje..
Ben inmiddels 23 weken zwanger en was van de week bij de verloskundige..Ik ben in het begin van mijn zwangerschap onderzocht op rhesus,hepatitis enz enz.
Dat was allemaal goed.Nu kwam de verloskundige erachter dat ik nog niet ben onderzocht op rubella (rode hond), dus ik moest bloed laten prikken.Dat heb ik gisteren dus gedaan,maar ik ben een echte zenuwpees!!Heb daarom gisteren de entadministratie gebeld en gevraagd of ik als kind ben ingeeent tegen rubella en zij zeiden van niet.Nou weet mn moeder ook niet of ik het ooit gehad heb.(dat komt omdat rode hond niet altijd duidelijke symptomen vertoont.Het kan overkomen als een griepje)Ik ben verder gaan spitten op het net en kwam erachter dat het heel schadelijk kan zijn voor je ongeboren kindje als je het oploopt tijdens de eerste 12 weken van de zwangerschap..Naar mijn idee heb ik geen ziektes gehad in mijn zwangerschap,maar ja..ik weet het niet zeker..Aan het eind van deze week krijg ik de uitslag..Zit er iemand te lezen die ook als kind niet is ingeeent???
 
Het is gebruikelijk dat als je in Nederland zwanger bent je in de eerste 12 weken bloed laat prikken en dan word je standaard onderzocht op anti-stoffen voor rode hond. Ik vind het heel erg raar als dat bij jou kennelijk niet is gebeurd.
Met rode hond is het zo dat zelfs als je wel geënt bent, je uit de buurt moet blijven van besmettingshaarden van rode hond. De antilichamen gaan namelijk uit je bloed weg en dan kun je het ook als je geënt bent evengoed krijgen.
Verder is de kans aanwezig dat je het al als kind hebt gehad en dan heb je ook antistoffen. Maar ook dan: niet bij mensen/scholen langsgaan waar rodehond heerst.
 
Hallo Anoniem,

Op het formulier t.b.v. de eerste bloedtest in mijn eerste zwangerschap had de vk simpelweg vergeten het vakje voor Rubella (rode hond) aan te kruisen. Ik heb zelf nooit rode hond gehad maar ben destijds wel ingeent (mijn moeder had mijn vaccinatieboekje nog). Gezien het belang heb ik de vk om een tweede test gevraagd. En wat bleek: geen antistoffen tegen Rubella. Dat kan dus ook nog voorkomen. Ik ben in overleg met de vk en huisarts getreden. Het advies. Blijf uit de buurt van besmettingshaarden (maar ja, zie jij aan de buitenkant direct of iemand rode hond heeft? Ik niet?) en laat je na je zwangerschap en evt. periode van borstvoeding alsnog inenten. Dit heb ik dus gedaan. Ik heb na de periode van borstvoeding contact opgenomen met de huisarts. Hij heeft een BMR-vaccin besteld en mij ingeent. Best een pijnlijke prik overigens in de spier van je bovenarm. Kreeg overigens spontaan weer medelijden met onze zoon die dus ook deze prik in zijn nog pietepeuterige armpje heeft gehad. Vervolgens heb ik opnieuw bloed laten prikken en nu zijn de antistoffen wel aanwezig. Inmiddels ben ik 22 weken zwanger van onze tweede en heb ik bij de eerste bloedcontrole er goed op gelet dat ze ook Rubella testen. Ook nu zijn de antistoffen aanwezig. 'Probleem'is voor mij dus nu opgelost. Ik hoop dat je wat met deze info kunt.
 
Terug
Bovenaan