Rode vlekjes, help wie herkent dit?

Dag moeders!
Afgelopen maandag ben ik naar de huisarts (invalster!) geweest en ze dacht dat Jamey ringworm had. Ik heb hem ingesmeerd met de zalf die ze voorschreef en het is nu veel erger geworden. Ik had al een berichtje op het forum gezet eerder deze week.

Nu belde ik vanochtend en ze denkt toch dat het wat anders is. Ik moet er morgenochtend heen. Het zit me niet lekker. Hij is huileriger dan normaal, heeft vurige rode vlekken op z'n wangen, romp, beentjes en ellebogen, niet op z'n rug. Het voelt heel schraal aan en er zitten piepkleine velletjes op. Ik denk dat het jeukt want hij zit er wel met z'n handjes aan. Zijn ontlasting is wat dun maar dat komt denken we door de johannesbroodpitmeel. De vlekken zijn best groot, een cm of 5 en groter in doorsnee, niet echt rond. Herkent iemand dit? Ik vind het zo zielig... We hebben geen eczeem in de familie, mijn vriend had alleen vroeger wat last van allergie tegen vet (chocola enzo). Maar Jamey krijgt alleen kunstvoeding, daar kan het toch niet van komen?
Ik hoop dat iemand dit herkent en mij een beetje kan helpen...

Groeten, Taatje, mama van Jamey (26-9)
 

Hallo Taatje,
Ja, dat berichtje over ringworm had ik gelezen en leefde met je mee.
Maar de reacties die je zoontje nu heeft zijn wel aardig heftig hoor! Ik kan me niet voorstellen dat dit opeens van de voeding komt. Maar ze zeggen ook wel dat allergie zomaar opeens kan voorkomen. Ben je sinds kort gestart met johannesbroodpitmeel? Pff, ik heb echt geen idee. Gelukkig dat je morgen meteen weer  bij de huisarts terecht kan. Ik hoop dat de arts dan met een passende oplossing komt.
Ik heb hier op het forum gelezen dat een zemelen-badje (zemelen in een washandje doen en dan in het badje) de jeuk bij waterpokken kan verminderen. Misschien helpt dit ook wel in dit geval? Eerst het bezoekje bij de huisarts maar afwachten.
Veel sterkte!
Groetjes Marieke
 
Hoi,
Vanochtend bij de huisarts geweest en ze denkt dat het eczeem is. Bij ons in de familie komt het helemaal niet voor dus ik dacht dat Jamey het ook niet zou krijgen. Maar volgens de huisarts kan een droge schrale huid ook overgaan in eczeem. Ik heb hydrocortison creme gehad en moet dat 3/4 dagen proberen. Als het daarmee weggaat is het eczeem. Zo niet, dan moeten we verder kijken of het niet een voedselallergie is.
Daarnaast heb ik cremor Lanette gekregen dat moet ik ook erop smeren.

Klopt het dat de rode vlekken van de cortison creme zo snel weggaan, binnen een paar dagen? Ik mocht het van de huisarts niet langer dan een week gebruiken.
Betekent dit ook dat Jamey straks geen fruit kan eten omdat de eczeem dan erger wordt? Ik weet zo weinig van eczeem, ik zal wat dingen op Internet opzoeken. Maar ik hecht meer waarde aan ervaringen van jullie moeders...
Groeten, Taatje, mama van Jamey (26-9)
 


 


Hallo Taatje,
Ben ik weer... ik heb alleen een ervaringsverhaaltje van mezelf...
Sinds de bevalling van Stan heb ik ook last van eczeem gekregen. Het zit bij mij alleen op de handen.  Waarschijnlijk ligt bij mij de oorzaak in een stress-component (wennen aan het moederschap, combi met werk etc) en ook in huidverzorgingsmiddelen. Ook het weer speelt bij mij een rol (koud weer = meer last). Ik ben nog volledig aan het "onderzoeken" wat bij mij allemaal negatieve effecten heeft, maar een lekkere body creme met abricozenolie kan ik niet meer gebruiken. Krijg direct last van mijn handen.
Na een jaar modderen ben ik er maar mee naar de huisarts geweest... Tja, ik ben niet zo'n HA bezoeker en kreeg dus ook flink op mijn donder van die beste man...
Heb hormonenzalf meegekregen en idd het was met 1 week al heel veel minder, zo niet, bijna helemaal weg. Het vet houden van de huid was op een gegeven moment voldoende om de situatie stabiel te houden. Dat zal bij jullie denk/hoop ik ook het geval zijn.
Wat ik me in jullie geval kan voorstellen is dat Jamey kan reageren op citrusfruit, maar niet zo direct op appel of peer. Maar dat kan bij iedereen weer anders zijn natuurlijk. Citrusvruchten (en kiwi) staan er wel bekend om dat ze meer reacties te weeg kunnen brengen dan ander fruit. Maar dit zijn dingen die je allemaal proefondervindelijk moet ervaren. Eerst maar de behandeling met de creme afwachten en alleen maar "veilige" voedingsstoffen proberen. Nog geen ei geven is daar ook eentje van. Er is een allergie-forum. Dat is makkelijk te vinden via Google. Misschien kan je ook nog info vinden bij de kinder-kook-site:

www.keukenkikker.nl


Veel sterkte!
Groetjes Marieke


 

Hallo Taatje,

Ik zag je berichtje staan en ik dacht laat ik er even op reageren.
Toen ik het las dacht ik ook gelijk aan eczeemplekken, mijn dochtertje heeft ook zulke plekken gehad, en heeft ook cortison creme gekregen ook doe ik (nog steeds) iedere dag met lanette creme haar (droge)huidje insmeren.
Met cortison is het inderdaad met een dag of drie verbeterd, je moet het zeker niet te lang gebruiken en zeer dun insmeren (het is nogal heftig spul).
Eczeem is vaak een reactie op een allergie en is vaak moeilijk te achterhalen waarop je kindje zo  heftig op reageer, ga bij jezelf na op je iets nieuws of aparts aan heb gegeven heb (nieuw soortje fruit of andere melkpoeder e.d)
Maar ook een ander soort wasmiddel kan de boosdoener zijn. Indderdaad is het handig om wat op te zoeken op internet er is veel over geschreven dus allicht steek je er wat van op. Smeer je zoontje in ieder geval iedere dag een paar keer in met die lanette creme (dit houd z'n droge huidje soepel en vettig) Probeer ook je zoontje niet teveel in bad te doen, b.v om de dag of nog minder, en doe iets van Balneum Olie in het water (Dit is goed voor z'n droge huidje)
Ik wens je veel succes en verdiep je in het onderwerp eczeem dan zal je vanzelf ontdekken wat wel en niet met je zoontje aan de hand is.
Groetjes,
Dees
 
Terug
Bovenaan