Rode wang en tandjes + vaste voeding vragen

<p>Hoi,</p><p>Ben ik weer met vragen. ?</p><p>Dochter is inmiddels 8 maanden. En eet steeds meer vaste voeding, laat daarmee ook flesvoeding staan. We zitten eindelijk op die 600 a 700 ml ipv een volledige liter. Druk bezig met drinkbekers. </p><p>Ik vroeg me ineens af hoeveel fruit en avondeten leeftijdsgenoten eten? Bij T is het wisselend. Ene keer eet ze 125 tot 150 gr helemaal op (misschien lust ze wel meer?), en andere keer smaakt het niet zo en houdt ze op bij 50 ofzo. Fruit is meestal maar 100 tot 125 gr. Maar dat vindt ze heel erg lekker. Als ik haar 200 gr geef dan eet ze het zo op. Om vervolgens de fles te laten staan. Daarom doe ik het niet. En een hele en grote peer bijvoorbeeld lijkt me zoveel voor haar. De ochtendfles drinkt ze 180 ml en de andere 3 flessen nog niet eens 150 ml, soms de helft maar. </p><p>En ik ben niet zo thuis met tandjes nog. Ze heeft de twee onderste al een maandje. En daarnaast zie ik nu een witte punt, voel hem nog niet. Vorige week was ze bijna een volle week een ramp met slapen, savonds soms wel een uur bezig met een feestende of huilende baby tot ze ging slapen. Vaak wakker snachts. Dat ging over, maar toen had ze 2 dagen een vuurrode wang. Dus ik dacht: aha! Een tand!! Maar alles is weg en die tand is niet door. Is dat vaker? Die rode wang, en dan toch nog geen tandje? Of kunnen ze van andere dingen een rode wang krijgen?</p><p>Ik hoor graag hoe het bij anderen ging/gaat. </p><p> </p><p> </p>
 
Kan lang duren tandjes en lang last van hebben zonder resultaat.
Over voeding die van mij geef ik gewoon lekker een bakje vol en kijk wat die op kan en brood ochtend en middag en 2 x stuk fruit en soms een koekje drinkt al uit drink beker zit op 2 flessen
 
Volgens mij deden wij met 8 maanden een halve snee brood 's ochtends, 1 stuk fruit tussendoor, 1 snee brood tussen de middag, tussendoortje en 's avonds een potje groente. Ik dacht dat we op 3x 150+5 zaten toen ?
Die tandjes zijn rare dingen ;) Onze dochter leek er laatst 4 tegelijk te krijgen, maar er is er maar 1 door haha. Die rode wang klinkt wel echt als een tandje
 
BenB, is dat een groot potje a la olvarit? Daar zit 200 gr in toch? Dat is wel meer dan wat T eet. Misschien gewoon eens proberen wanneer ze stopt met happen. Ben alleen zo bang dat ze dan de bedtijd fles slecht drinkt. Met fruit is het wel zo dat als ze 200 gr eet, dat ze haar melk bij de lunch niet meer hoeft. Dan eet ze ook een boterham ja. Naar 1 fles op de middag lukt nog niet. Zal me niks verbazen als ze liever 2 geleidelijk af bouwt dan eerst naar 1 fles rond 13 uur te gaan. 
Gebruiker, hoe oud is jouw kindje?
 
Oh en de rode wang is dus weer weg. Wel nog erg jengelig in de namiddag tot bedtijd weer. Maar geen tand nog. Daarom twijfelde ik ineens of de rode wang wel van het tandje is. Maar dat kan dus?
 
Ze krijgt nog 4 flessen, lees ik dat goed? Dan hoef je je er niet druk om te maken als ze eens wat laat staan. 3x150ml + 5 schepjes is genoeg bij 8mnd. Daarnaast lekker laten eten wat ze zelf wil eten. 
Mijn dochtertje eet dit (nu 9mnd, maar dit doet ze al wel een paar weken)
Ontbijt: fles 180ml+6 en een boterham met boter en beleg (gaat meestal niet helemaal op)
Tussen 10.00 en 11.00 uur fruit, meestal zo'n 200gram en een beetje water of lauwe thee uit een (open) beker. 
Lunch: een boterham met boter en beleg en daarna nog 120ml+4 melk. 
In de middag tussendoor een rijstwafeltje/speltkoekje en weer wat water/thee uit de beker. 
Avondeten zo'n 200gram warm eten (met de pot mee of een potje als wij iets eten wat pittig/zout ofzo is) en een bakje yoghurt. 
Rond 21.00 uur nog een fles van 180+6 en 2 schepjes rijstebloem
(ze gaat nog niet om 19.00 uur slapen, wordt altijd nog even weer wakker in de avond en slaapt dan tussen 21.00 en 22.00 uur weer, tot de volgende ochtend 7.30-8.00 uur)
 
Hier ook een rode wang als er een tandje komt, soms al even tevoren. Ze heeft er inmiddels 7, en elke keer weer een rode wang en soms dunne poep. 
 
Hey, dankje!
Had inderdaad gelezen op de voorbeeld kaart van het voedingscentrum voor 6 tot 12 maanden dat 200 gram fruit en 200 gram groente prima is. Had dat een beetje geinterpreteerd als dat je daarop zit met 12 maanden en dus naartoe werkt. Ik denk wel dat ze soms wel meer gelust had. 
Alleen dan drinkt ze de fles erna niet op. Aan de ene kant... Ze zat een maand geleden nog op 5 flessen, en dus bijna een liter per dag. Sinds ze de nachten doorslaapt op 4 flessen, waarvan de kans groot is dat ze er 1 of 2 deels laat staan. Het voelt wel als een opluchting dat de hoeveelheid melk wat minder wordt, want het was wel heel veel.
Aan de andere kant moet ik nog even wennen aan het idee. Schrik er een beetje van al ze minder drinkt, denk dan gauw dat ze vocht tekort komt. Of met de laatste fles dat ze snachts weer wakker gaat worden. Mijn man zegt dan dat haar buikje goed vol zit, anders drinkt ze wel. En dat ze op vaste voeding misschien juist wel langer door kan in de nacht. Het is een beetje een mute point, want ze slaapt gewoon lekker door. Ook als ze iets laat staan. Wat heel goed is, dat ze dat nu al doet (wordt wel regelmatig wakker voor bevestiging hoor, prima verder). Ze drinkt ook steeds beter uit de tuitbeker. 30-60 ml lukt wel nu. 
Ik twijfel nog steeds tussen 11 en 15 uur gelijktijdig langzaam afbouwen, of eerst samenvoegen naar een lunchfles. Ze gaat echt niet bij de lunch een grote fles drinken, dat redt haar maagje niet. En ondanks fruit kan ze ook nog niet wachten tot de lunch met eten. En redt ze ook de middag niet op een rijstwafeltje en wat drinken. Misschien vindt ze gelijktijdig afbouwen wel veel fijner. Over een maand wil ik er wel nog een halve tot een hele fles vanaf hebben. En dan mag ze het zelf weten hoe ze de komende 4-6 maanden verder drinkt. 2 a 3 flessen kan nog wel een tijdje. 
Inmiddels is dat tandje nog niet door, je ziet wel duidelijk het witte randje onder een dun laagje tandvlees. Ze slaapt weer goed en geen rode wangen meer. Vreemd haha
 
Alert zijn op voldoende vocht is inderdaad wel belangrijk, als ze minder melk gaat drinken heeft ze wel ander vocht nodig, alleen 3x150ml melk is niet genoeg.  Wel bevat fruit ook veel vocht, maar dan heeft ze wel nog 2 of 3 andere drinkmomentjes nodig. Daarom geven wij haar bij het fruit en middag tussendoortje een beker water of thee (uit een open beker, dus met onze hulp) En verder heeft dochter een rietjesbeker met water waar ze uit drinkt als ze dorst heeft. Staat op de salontafel meestal, en ze gaat er zelf naar toe en pakt hem als ze een paar slokjes water wil. Toen ze zelf nog niet mobiel was bood ik hem meerdere keren per dag aan. In totaal drinkt ze daarmee nog zo'n 150-200ml water op een dag. Uiteraad alleen met water doen, met melk of suikerhoudende drank (krijgt ze niet bij ons, maar in het geval dat je dat zou doen) niet de hele dag door aanbieden ivm de tanden.    En lekker uitproberen met dat afbouwen, ze laat vast wel merken of ze iets fijn vind of niet. Er is niet één manier. 
 
Terug
Bovenaan