Roepnaam

Hoi allemaal,

Wij twijfelen om de baby een "officiële" roepnaam te geven. Mijn man vind een bepaalde meisjes naam heel mooi, maar als roepnaam voor een meisje vind ik dat niks. Een variant daarvan wel. Nu overwegen we dus om die variant als roepnaam te gebruiken. Kun je een officiële roepnaam aangeven bij de gemeente? En hoe zet je dit op het geboorte kaartje?

Volgens mij is het zo dat de roepnaam dan ook onderdeel van de officiële naam moet zijn. Dus bijvoorbeeld als je Elisabeth Katharina mooi vindt als officiële namen en je wilt als roepnaam Lisa dan moet je volgens mij Lisa Elisabeth Katharina aangeven. Op het moment dat je alleen de laatste twee zal doen dan wordt Lisa nergens geregistreerd en bij officiële instanties zal je kindje dan altijd Elisabeth Katharina zijn. Tenminste zo werkt het bij mijn beide ouders wel.

Zoals CJS zegt.
Maar als je de roepnaam niet bij de gemeente wilt registreren dan zet je op het geboortekaartje Elisabeth Katharina. En er onder - Lisa - (of, en we noemen haar Lisa). Of je zet je de roepnaam op de voorkant van het kaartje en de officiële namen binnenin.
Ik vind het zelf erg leuk om een officiële en een roepnaam te hebben, maar bij ons Klompje gaan we dat niet doen.

Ik heb inderdaad mijn officiele naam op mijn paspoort staan en heb bij officiele dingen daardoor een langere naam dan mijn roepnaam.
Is eigenlijk zelden een probleem. Mijn handtekening gebruikt mijn roepnaam, dus zo kan iedereen die mijn paspoort ziet gelijk zien wat mijn roepnaam is. Daarnaast is mijn roepnaam een kortere versie van mijn officiele naam. Dus er is wel een duidelijke link.
Een vriendin van mij heeft zelfs een roepnaam zonder overeenkomst met de officiele naam. Een beetje het idee: Ze heet Cornelia en we noemen haar Sofie. Geen idee hoe die dat doet, maar er hoeft dus geen enkel verband te zijn tussen paspoort naam (doopnaam?) en roepnaam.
Veel instanties, zoals CB, huisarts etc hebben in hun systeem een apart veld om de roepnaam in te vullen.

Ik vind het niet erg als haar officiële naam wel als voornaam in documenten etc. gebruikt wordt. Het is meer voor in het dagelijks leven dat ik inderdaad de variant erop (inderdaad een soort kortere versie) leuker vind. De roepnaam voorop het kaartje zetten en de officiële namen binnenin is een goeie tip!! Dankjewel voor jullie ideeën :)

Wij wilden geen 2 namen, maar net als jullie wel een roepnaam, wat een afkorting is. Wij hebben op het kaartje de roepnaam op de voorkant gezet en op de achterkant (zou je ook binnenin kunnen doen) de hele naam, met achternaam. Ze is als burger gewoon ingeschreven met volledige naam, maar bij kdv etc met roepnaam, is nooit probleem.

Ik zelf heb 2 officiële namen, en mijn roepnaam is niet geregistreerd. Dus deze staat ook niet in mijn paspoort etc. Eigenlijk is dit nooit een probleem, alleen in het buitenland wordt ik vaak bij mijn officiële naam genoemd als deze ergens is overgenomen van mijn paspoort. Dus dan moet ik extra opletten of ze mij bedoelen want normaal gebruik ik die naam nooit ?

Terug
Bovenaan