Roken

<p>Hoi! Ik zit met het volgende kleine probleem.</p><p>Ik heb twee zoons en twee dochters. Mijn jongste zoon is 17 en mijn oudste zoon is nu 23 jaar. Mijn jongste zoon begon op zijn 14e op 2vwo al te roken dus dat liet ik maar gaan.</p><p>Mijn andere zoon van 23 jaar oud, rookte afentoe wel eens. Pas vanaf zijn 18e. Maar sinds twee weken terug rookt hij bijna elke dag en volgens mij nogal 8 a 9 peuken. </p><p>Ik heb met m gesproken en hij zegt dat hij het "chill" vind en ik niet zo moet zeuren. Hij is waarschijnlijk consequent gaan roken omdat hij dit jaar hij het corps lid is geworden en daar 80% rookt. Ook levert het stress op met studie...</p><p>Zijn argument is dat hij het lekker vindt en niet om stoer te zijn.</p><p>Maarja dat zeggen ze allemaal net zoals hij zijn slimfit jeans op de helft van zn kont heeft zitten. "Omdat het lekker zit". Dat vind ik niet erg en wel leuk staan. Drinken is ook niet super erg, maar dat roken vind ik echt zonde! En dan op zijn 23e pas. Meestal gebeurt het op je 16e al. </p><p>Hij vind dat ik het te groot maak, heeft iemand nog tips? Vind het gewoon zonde, hij doet juist enorm zijn best en wilt het beste. Hij ging van, van Vmbo TL, Havo, Vwo naar de Uni. Dus ik snap de beweegreden sowieso niet. </p>
 
Je kan je mening geven, zorgen uiten en vragen waar het vandaan komt maar verder is het een volwassen kerel die zijn eigen keuzes maakt.
 
Ik vind het eigenlijk niet eerlijk dat je het bij de jongste hebt laten gaan en bij de oudste er een probleem van maakt.
 
Hij is oud en wijs genoeg om dit zelf te beslissen. Iedere (volwassen) roker weet de risico's, het is dus aan hem wat hij er mee doet.
Ik vond het altijd heerlijk. Kon er echt van genieten.... Dus snap het lekker vinden wel. Maar uiteindelijk is het niet lekker meer maar een verslaving. Zolang hij het lekker vind kun je er weinig aan doen. En daarbij is hij volwassen dus je kunt hem niet dwingen te stoppen. Het enige wat je kunt doen is er regels aan vastleggen in jou huis. Dus dat er in of om jou huis niet gerookt mag worden. En vooral zit ie een keer krap, ga het niet voor hem betalen. Roken is niet alleen ongezond maar ook duur. Hij zal er toch echt zelf moeten achterkomen dat het eigenlijk niet lekker is. 
 
Jaa dat klopt! Ik had het bij mijn jongste zoon eigenlijk ook moeten afkeuren. Maar bij mijn oudste vond ik het gewoon zonde. 23 jaar. Maar nu blijkt dat meer mensen rond die leeftijd ook beginnen, dus daarmee kan ik hem niet aanspreken. Ik kijk het wel even aan, misschien stopt hij zelf wel. 
Toen ik wat zei van zn afzakbroek, trok hij hem ook niet op. Misschien werkt boos worden wel averechts. Ik rookte zelf ook vanaf mijn 17e tot mijn 31e. Ik ben nu 51. Ik weet hoe t gaatz gelijdelijk aan wordt het meer en meer, ik wil hem alleen beschermen tegen een verslaving. 
 
Mijn ouders waren echt tegen roken. Dus ik ging lekker veel naar buiten ‘hangen’ en rookte daar. Totdat me moeder zei dan heb ik liever dat als je het toch doet het thuis doet en niet eeuwig buiten blijft hangen. Het boos worden werkte juist averechts. Ze keurde het niet goed maar ze vond het ook niet fijn dat ik op straat ging hangen om ‘ongestoord’ te kunnen roken. Hij heeft ook wel een leeftijd dat ie t zelf kan bepalen. 
 
Ik ga proberen tolerant te zijn en t maar toestaan. Zoals ik bij mijn jongste zoon deed. Hij is inderdaad 23 maar tot 25 jaar zijn de hersenen nog niet volgroeit. Er gebeuren nog allerlei dingen, waardoor experimenteren of foute dingen interresant zijn voor ze. Alles wat niet mag of wat stoer lijkt, trekt de aandacht. Net zoals 40% van de jongeren tot ongv 25 jaar hun slimfit broek laag draagt. Of 30% wel eens heeft gerookt vanaf 16 jaar.
Ik ga hem morgen vertellen dat hij het thuis mag doen en dat ik t zonde vindt. Misschien wert dat wel. 2 jaar terug werd ik bozig als ik zn boxershort zag, omdat hij zn broek moest optrekken (vond ik). Dat boos zijn werkte voor geen meter. Achteraf gezien ook overdreven, zo erg is t niet. T staat wel modieus opzich.
 
Als ik heel eerlijk ben, krijg ik de kriebels van je zorgen. Het is een volwassen vent, prima in staat om zijn eigen keuzes te maken. Wanneer mijn moeder haar kritische houding t.o.v. mijn keuzes zo bemoederend zou laten merken, was onze relatie snel heel bekoeld geweest. Echt waar, ga  alsjeblieft je energie ergens in steken waar je wel blij van wordt en voldoening uit haalt. Het enige wat je hiermee, lijkt mij, mee creëert is afstanden irritatie in zijn relatie tot jou. 
Maar goed, ik spreek van uit mijzelf. Ik weet natuurlijk niet hoe jouw zoon hierin staat.
 
Terug
Bovenaan