Roken?

Terwijl ik met m'n sigaretje in de hand door het forum blader, vraag ik me weer  heel ernstig af of m'n lege vruchtzakje veroorzaakt kan zijn door m'n sigaretjes? Ik had namelijk niet direct door dat ik zwanger was en heb dus de eerste  4 weken van m'n zwangerschap echt veel gerookt. Toen ik het eenmaal doorkreeg (met 6 weken), ben ik erg geminderd, niet helemaal gestopt helaas. Zou het kunnen? Ik zit mezelf al ruim een week gek te maken met die vraag, volgens de gyneacoloog is roken slecht maar kan het niets met dat lege vruchtzakje te maken hebben... Ik heb me in ieder geval voorgenomen om na m'n curettage van aanstaande maandag te stoppen, ivm een evt nieuwe zwangerschap. Wil mezelf dat verwijt niet meer kunnen maken... Balen zeg.... zit mezelf nu echt gek te maken....

Weet een van jullie verband?

Groetjes!

Hoi Hoi

Ik wil je eerst even zeggen dat ik het heel erg voor
jullie vindt dat het zo is geeindigd.Maar je hoeft de
schuld niet aan het roken te geven want daarin heeft
de gyn gelijk het heeft erniets mee te maken.Natuurllijk is
het niet gezond om te roken maar ik weet uit ervaring hoe
moeilijk het is om te stopen.Ik zelf heb vorig jaar 2miskramen
gehad maar dit noemde de gyn een aanleg fout in domme pechBij
onze zoon heb ik in de zwangerschap 3 sigaretten per dag gerookt
in natuurlijk voel je je wel schuldig maar het lukte mij niet om te
stoppen.Hij is gezond ter wereld gekomen in woog ruim 7pond.Ik
zelf hoop er ooit nog eens af te komen want het is een vervelende
verslaving in nergens goed voor.Ik hoop dat je gauw zwanger weer
wordt maar neem de tijd voor alles.De curretage is mij alles mee
gevallen dus ik hoop het voor jou ook.
Succes met het stopen met roken in sterkte met je curritage.

Groetjes anita

Hoi Anita,

Bedankt voor je lieve berichtje. Tis echt een vreselijke verslaving. heb altijd geroepen dat, zodra ik zwanger zou zijn, ik echt wel zou stoppen... Nou, dat was dus niet zo simpel, ondanks het schuldgevoel met ieder sigaretje en de grote afkeur van de omgeving. Ben er ook geen voorstander van. Maar aan de andere kant... onze oma's wisten ook niet dat het slecht was. Mijn vader rookte ook gewoon in de woonkamer waar de kleine bij was. Niet dat ik het goed wil praten hoor, absoluut niet, maar ik heb het wel als vervelend ervaren dat iedereen maar commentaar op me leverde, terwijl ik me er echt van bewust was hoe slecht het is. En bovendien ik was al naar beneden van 20 naar 3 tot 5 op een dag. Maar goed... Toch wel fijn om nog even bevestigd te krijgen dat ik mezelf er niet zo de schuld van moet geven. Zal wel normaal zijn en bij het proces horen, je gaat toch zoeken naar een oorzaak denk ik.

groetjes,
Annemarie

hoi Mariette,
ik heb ook ervaring met het ervaren van een schuldgevoel. Ik rook dan niet, maar ik heb voordat ik wist dat ik zwanger was wel carpaccio gegeten en wijn gedronken. Dingen die je natuurlijk ook niet mag als je zwanger bent. Mijn gyn zei dat ik echt niks fout heb gedaan. En ze wist niet eens waar ik mee zat, dus roken kan echt de oorzaak niet zijn. Al is het natuurlijk gewoon wel slecht. Er zal echt iets niet goed geweest zijn met je kindje. Al is dit makkelijk te beredeneren en is het gevoelsmatig zoveel moeilijker te accepteren.
Ik wens je veel sterkte toe de komende periode,

groet
Patricia
mk 31 oktober met 5w/5d

Halloo,

Roken heeft wel invloed op je vruchtbaarheid. Las ergens dat als je 10 sigaretten rookt, de vruchtbaarheid met 30% vermindert. Het is echter niet zo dat het een miskraam veroorzaakt als je een paar sigaretten rookt. Vooral de 1e 2 weken na de bevruchting komen schadelijke stoffen niet bij je kindje terecht. Ook rauw vlees eten e.d. is niet van invloed.
Het beste is wel om te stoppen zo snel mogelijk. Ik ben voordat ik zwanger werd van de 1e gestopt voordat ik zwanger raakte. Bij de 2e en de 3e zwangerschap pas toen ik wist dat ik zwanger was. Helaas zijn die laatste 2 uitgelopen op een miskraam. Voel me dus ook wel schuldig, maar men zegt dta het geen invloed heeft.

Je moet echt proberen om niet te roken tijdens je zwangerschap. Dat weet je zelf ook wel, maar het is echt heel slecht. Niet omdat het een miskraam veroorzaakt, maar omdat het schadelijk is voor je kindje. Gewoon knop omdraaien!! Ahum... het is moeilijker dan het klinkt ik weet het

Groetjes Empe

Ik ga nu iets zeggen wat verkeerd over kan komen, maar het is goed bedoeld.   Dus ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Gebruik dit schuldgevoel. Stop het niet weg, maar probeer dit gevoel te gebruiken om inderdaad zo snel mogelijk te stoppen met roken.

Een miskraam wordt er niet door veroorzaakt, maar je weet nooit of je kindje bij een volgende zwangerschap er niet wel iets aan overhoudt. Je weet nu hoe het voelt om je schuldig te voelen. Gebruik dat gevoel om te voorkomen dat je dit ooit nog eens moet voelen.

Succes, en heel veel sterkte

Miep

Hoi Miep,

Ik begrijp je berichtje niet verkeerd hoor. Je hebt wel gelijk, dit schuldgevoel is goed te gebruiken! ik ga echt voor stoppen tijdens een volgende zwangerschap. Gisteren gecurreteerd, dus ik hoop dat het binnenkort raak is en ik kan zeggen dat ik gestopt ben met roken!!!

Groetjes,
Annemarie

Terug
Bovenaan