Prenatale testen, het blijft toch een beetje een beladen onderwerp. Als je 30 bent, kom je alleen in aanmerking voor de tripletest, oftewel nekplooimeting. Als hier een risico van 1 op 100 uitkomt of groter, dan heb je recht op vervolgonderzoek. Pas als je 36 jaar of ouder bent, krijg je standaard een vruchtwaterpunctie of vlokkentest aangeboden.
Bij mijn eerste zwangerschap hebben we geen nekplooimeting laten doen. Bij de 20-weken echo waren er wat afwijkingen te zien die konden duiden op een chromosomale afwijking Wij hebben toen met 21-weken nog een punctie laten doen en hieruit kwamen geen afwijkingen naar voren. Op het moment dat wij de punctie hebben laten doen, hebben we ook na moeten denken over wat we zouden doen als het wel om een chromosomale afwijking zou gaan. En misschien is dit voor sommige mensen niet te begrijpen, maar wij zouden de zwangerschap afgebroken hebben. Let wel, het zou dan gaan om een ernstige chromosomale afwijking die niet met het leven verenigbaar zou zijn. Zo'n beslissing neem je natuurlijk niet zomaar, daar hebben we heel goed over nagedacht en daar zijn ook de nodige emoties bij losgekomen. Gelukkig was er niks aan de hand en is ons zoontje nu 5 jaar.
Bij mijn tweede en derde zwangerschap hebben we beide keren een nekplooimeting laten doen. Beide keren was deze goed en kon ik met een iets geruster gevoel richting de 20-weken echo, ook al was de spanning van de eerste zwangerschap nog heel voelbaar.
Ik denk dat je zelf moet doen waar je je goed bij voelt. Vaak ben je geneigd je te verantwoorden richting je omgeving. Veel mensen zullen ook niet begrepen hebben wat wij gedaan zouden hebben als ons kindje een chromosomale afwijking zou hebben gehad. Maar, het ging om ons leven en niet om dat van een ander.
Ik weet dat er veel mensen zullen zijn die mijn visie hierop niet zullen kunnen begrijpen. Vandaar ook mijn openingszin, het is en blijft een beladen onderwerp.