Rond de 40, spookverhalen

<p>Hoi!</p><p>In december wordt ik 40, mijn andere twee kindjes zijn 1 en 3 jaar oud. Ik heb 2 vroege miskramen gehad, daarna mijn eerste dochter geboren, daarna mijn meisje verloren na 15 weken zwangerschap, vrij snel weer zwanger geraakt van mijn zoon en nu net zwanger van mijn vierde kindje (4wkn 2dgn).</p><p>Ik heb mijn twijfels of het goed gaat komen. Misschien door mijn eerdere ervaringen (miskramen en geconstateerde ernstige afwijkingen), ofwel door alle spookverhalen die je leest: hoge kans op zus en zo, risico bla bla. En nu ben ik ondertussen haast ingesteld op dat het mis gaat. Niet relax natuurlijk en onnodig (kan ook pas beginnen met stressen als er echt wat aan de hand is). Maar toch kan het me niet loslaten..</p><p>Wie herkent zich in de onzekerheid dat een (prille) zwangerschap rond de 40 met zich meebrengt? </p><p>Liefs Jo</p>
 
Hoi hoi,
Ben zelf 28 dus geen ervaring ermee..
Maar mijn vriendin van 24 heeft al 5 miskramen gehad, uiteindelijk wel 2 kindjes gelukkig maar zware bevallingen.. terwijl mijn nicht van 41 in 2 jaar tijd 2 kindjes heeft gekregen met 2 snelle voorspoedige bevallingen thuis én n snel herstel maar ook 2 zwangerschappen zonder kwaaltjes e.d. zelfs geen sprankje misselijkheid..
Ik zelf (28)2 zware zwangerschappen,bevallingen en herstel periodes.
Leeftijd zegt dus echt niet alles....
 
Ik ben 42 jaar oud, ik heb 21-06-2021 een dochtertje gekregen (41) na goede zwangerschap alleen hoge bloeddruk waar ik medicijnen voor kreeg. Vlotte bevalling 3 pers weeën in totaal 7 minuten. Ik heb op 16-11-2021 een miskraam gehad. Maar wil ik nog een broertje of zusje voor mijn dochtertje. Laat je niet gek maken! Ik had niet gewacht dat ik een kindje zou krijgen. Ik heb namelijk ik in mei 2020 een herseninfarct gehad. Alles kan vind ik!
 
Ik denk dat die onzekerheid sowieso bestaat in een prille zwangerschap als je al wat hebt meegemaakt. Ik ben nu 30, in verwachting van mijn 2e kindje dmv mijn 6e zwangerschap inmiddels. Vanzelfsprekend dat het goed gaat is het voor mij dus ook niet. Dat doemdenken dat het weer misgaat is ook gewoon een stukje zelfbescherming natuurlijk. Al vrees ik dat het weinig doet - als het weer mis gaat blijft het hoe dan ook ontzettend naar, of je je daar nou mentaal op voorbereid had of niet. Maar dan maar positief zijn lukt mij ook niet altijd (of eigenlijk best vaak niet). Zeker dat eerste trimester zou ik maar wat graag overslaan om meteen naar 'zekerder' vaarwater te gaan, en ik kan me voorstellen dat die zekerheid voor jou zelfs nog wat later begint gezien je je dochter nog vrij laat verloren hebt.
Heel veel sterkte met weer een onzekere periode! Hopelijk mag het allemaal goed gaan deze keer.
 
De zusjes Schuurman waren al dik in de 40…
Ik ben 39 en heb nu gewoon alle testen gedaan. Bij de eerste ronde (5 jaar geleden) vond ik dat niet zo nodig. Spannend blijft het, maar je kunt er ook niet zo veel aan doen. Stress is sowieso niet goed, dus mijn advies is leg je erbij neer. Dat is natuurlijk makkelijk gezegd, maar uiteindelijk gaat het rond je 40e ook vaker goed dan niet hè? Het risico is verhoogd dat het misgaat, maar dat zegt nog niets over het daadwerkelijke risico. Succes en ik hoop dat je ervan kunt gaan genieten.
 
Terug
Bovenaan