Ronde 18 niet zwanger

Goedemorgen allemaal,

Helaas is het ons ook deze ronde (18) niet gelukt…De moed zakt mij steeds verder in de schoenen. Wij zijn via de huisarts beide al door de medische molen gehaald (inwendige echo, bloedprikken, uitstrijkje, kweekje, sperma onderzoek). Na ronde 13 werden wij eindelijk doorverwezen naar een gynaecoloog. Dit was een enorme teleurstelling. Tijdens een telefoongesprek van nog geen 8 minuten werden wij weggestuurd. De boodschap was; u bent 27 en gezond; gaat u het nog maar een jaar proberen. Dit heeft ons veel verdriet gedaan. De gynaecoloog deed geen enkel onderzoek, vroeg niet om een vragenlijst in te vullen en stelde tijdens het telefoongesprek ook amper vragen. Na veel zeuren bij de huisarts zijn wij opnieuw doorverwezen. Ditmaal naar een ander ziekenhuis en dus een andere gynaecoloog. Daar hebben wij morgen onze eerste afspraak. Nu mogen wij ook langskomen ipv alleen via de telefoon.

Deze maand was ik voor het eerst sinds 11 maanden meer dan 1 dag overtijd. 4 dagen zelfs! Helaas kwam gisteravond toch weer de teleurstelling van de menstruatie….

Ik begon langzaam aan hopeloos te worden. De spanning voor morgen is ook groot. Wat als ze ons weer wegsturen? Ik ben 27 en mijn vriend 30. De wens voor een kindje is er al bijna 2 jaar.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen? En wat kan ik doen om te voorkomen dat ze mij weer wegsturen in verband met mijn leeftijd?
 
Jeetje wat een verhaal! Hier niet iemand met eenzelfde ervaring, maar als iemand werkend als arts (totaal ander gebied, dus medisch meng ik me er niet in) wil ik je vooral zeggen: laat je niet 'afschepen'. Hoewel ik heel veel collega's heb die niet zo in elkaar zitten, ken ik ook mensen die (helaas) op een manier met patiënten omgaan als wat jullie hebben ervaren. En dit is zonde, want hoe oud/jong je ook bent, zo'n aantal maanden proberen zonder resultaat is ALTIJD reden voor verder onderzoek.
Wat ik zou doen als ik jou was: verdiep je in mogelijke opties die jullie hebben qua vruchtbaarheidsbehandelingen (bijv IUI). Maak duidelijk dat je voorkeur heeft nu stappen te zetten anders dan 'blijven proberen' (neem daar ook echt geen genoegen mee!). Laat duidelijk weten wat het met jullie en jullie relatie doet dat het zo lang al zonder resultaat is, dat het advies te blijven proberen op dezelfde manier daarom ook niet is waarvoor je daar bent.
Daarnaast, hoewel het uiteraard heel lastig is en dat begrijp ik.. geef de moed niet op. Kennissen van mij (zij destijds 25 hij 30) waren meer dan een jaar aan het proberen zonder resultaat. Lichamelijk werd er niet een oorzaak gevonden die zou kunnen verklaren waardoor het maar niet lukte. Ook zij kregen te horen dat ze "zo jong" waren dus dat het nog wel zou gebeuren. Uiteindelijk na aandringen hebben zij IUI gehad en daarmee snel (ronde 1 of 2) zwanger geraakt van hun eerste. Nu 5 jaar later hebben ze 3 kindjes, waarvan alleen de eerste middels IUI verwekt is.
Succes! 
 
 
Wat ontzettend vervelend om te horen dat ze je zo in de kou laten staan na zo'n lange tijd. Ik zou voor jezelf op een rijtje zetten (en meenemen) welke onderzoeken allemaal al gedaan zijn en wat hier uit kwam. En welke dingen jullie zelf geprobeerd hebben (zoals ovulatietesten, temperatuur etc). Dan hebben zij gelijk een duidelijk beeld wat er al allemaal gebeurd is. Zouden ze natuurlijk naar moeten vragen, maar mochten ze dat niet doen dan kun je het in ieder geval zelf aangeven
 
Wat vervelend om te horen. Ikzelf zit nu ook in ronde 18 en heb nu mijn eerste IUI. Wij zijn na 14 maanden bij de gyn geweest en hebben meerdere onderzoeken gehad, bloed, smeer, zaad en HSU (waterscan) alles is in orde. Ik woon echter niet in Nederland en heb het idee dat het hier echt sneller gaat. Maar inderdaad wat de andere meiden zeggen, die eerst gyn had je niet zo moeten/mogen behandelen. Ga met nieuwe moed naar deze nieuw toe en neem inderdaad alles mee wat je hebt. Geef goed aan dat je iets wil gaan proberen. Dat ik IUI mocht gaan doen gaf me wel nieuwe hoop en ik kan nu ook redelijk snel al door naar IVF. Hierdoor ga ik het nieuwe jaar dadelijk iig in met goede moed. Want zoals jij ook weet 18 rondes geeft geen moed meer.. Ik hoop dat je morgen een goed gesprek hebt en een duidelijk plan van op zijn minst testen en hoe daarna verder!!
 
Terug
Bovenaan