Rondje van de zaak… stuit of niet?

<p>Ik ben op zoek naar positieve verhalen die me een beetje gerust kunnen stellen… ik ben nu 33+5 weken zwanger van ons tweede kindje. Hij heeft de gehele zwangerschap gewisseld van ligging. Nu lag hij vanaf 30 weken netjes met zijn hoofd naar beneden, maar lijkt het alsof hij weer is gedraaid en met zijn koppie naar boven ligt. Is het dan echt zo dat je vanaf een tweede zwangerschap meer ruimte hebt waardoor baby’s alle kanten op kunnen? Kan ik nog iets doen om hem  te laten draaien? Wat zijn jullie ervaringen??  </p>
 
Mijn dochter, eerste zwangerschap, lag ook in stuitligging. Zo heeft ze de hele tijd gelegen. Met 35 weken hebben ze een draaipoging gedaan en dit was gelukkig gelukt! Ze is vanaf toen ook goed blijven liggen tot aan de bevalling.
 
Mijn tweede dochter lag ook in stuit. Ze draaide helaas niet meer. Met 36 weken een draaipoging gedaan, niet gelukt. Met 38+5 is ze geboren met geplande keizersnede. Stuitbevalling is natuurlijk ook een optie maar wilde ik niet omdat ze erg groot was (bijna 4100 gram) en de gynaecoloog had er geen vertrouwen in.
Het was zeker niet ideaal, een keizersnede. Want ik had nog een dreumes in huis van 20 maanden en je mag/kan dus echt niks die eerste weken. Ik heb me vaak ellendif gevoeld, kon amper de deur uit met de kinderen en kon niet verder lopen dan het eind van de straat zonder pijn die eerste 2-3 weken. Daarna ging het langzaam beter. Ik vond de pijn na de keizersnee ook heel heftig, veel erger dan na mijn eerste 'gewone' bevalling.
Maarja, niks aan te doen als het zover komt. Hopelijk draait je kindje nog gewoon! Je hebt het helaas niet in de hsnd 
 
 
Het biedt wel hoop dat je kindje zoveel draait. Ik ben nu 38 weken zwanger van de tweede en die ligt al vanaf het begin in stuit. Inmiddels ook een draaipoging gehad, maar niet gelukt. Dus of een tweede echt zoveel ruimte heeft? Niet altijd denk ik. Volgende week geplande keizersnede. Het is niet anders..
 
Mijn oudste is met 36+4 nog spontaan van stuit goed gedraaid. En de jongste is tijdens de bevalling van goed naar dwars gedraaid...  ruimte om te draaien is hier dus geen probleem ?.  Het kan echt nog. 
 
Terug
Bovenaan