Rontgenfoto's............. ja of nee????

Hallo allemaal,

Ik ben net 6weken en 3 dagen zwanger en superblij natuurlijk. 2o april heb ik een ongelukje gehad en daardoor is er 1 tand afgebroken.Nu twijfelt de tandarts of die te behouden is. Daar is een splinter aan de achterkant afgebroken en die tand doet ook erg pijn.
Nu wil de tandarts eigenlijk een foto maken van mijn gebit.
Volgens mij is het niet zo goed om een rontgenfoto te maken als je zwanger bent.
Weet iemand of je dit toch kan doen met bv een loodschort om of toch maar beter van niet???
Iemand enig idee hoe schadelijk dit is voor je kindje?

Ik hoor graag van jullie

Liefs
Joanna
 
Dag Joanna,

Toen ik een tijdje geleden bij de tandarts voor controle was en bij mijn vriend een röntgenfoto moest worden genomen moest juist ik van de tandarts achter een scherm blijven ter bescherming van de stralen. Je moet echt even de huisarts of verloskundige bellen want zij weten het het beste. Misschien bestaat er inderdaad zo'n short. Succes.
 
Hoi,

Het is beter van niet, maar als het echt niet anders kan moet je een loodschort voor.
Vertel de tandarts dat je zwanger bent. Hij/ zij weet dan wat er wel en/of niet kan.

Groetjes, Kat
 
Hoi joanna.
Mijn advies is om het echt niet te doen, ook niet met loodschort.
Dit is ook het advies de radioloog in het ziekenhuis.
Alleen in uiterste noodzaak.
Ik moest ook een scan met rontgenstraling ivm een hernia en dat doen ze dan dus niet!
Wat ik er van weet is hoe vroeger in de zwangerschap hoe meer schade het je kindje kan doen.
Succes!!
Liefs carlijn
 
Terug
Bovenaan