rontgenfoto's???

Hoi hoi,

Vanmiddag moest ik opeens rontgenfoto's laten maken van mijn enkel. Voordat ik het wist was het al gebeurd. Heb geen schort of dergelijks voorgehad. Weet een van jullie of dit schadelijk kan zijn? Zit er wel erg mee namelijk.
We hebben dit na de foto's natuurlijk wel aangekaart, maar men zij dat de straling niet op mijn buik gericht was, en dat ik het voor de foto's maken moest zeggen. Zelf heb ik daar niet aan gedacht en ik ben duidelijk zichtbaar zwanger. Men moet dat dan toch navragen, zeker als het wel schadelijk is?
Wie weet hier iets van?

groetjes Jantien
 
Volgens mij hoef je je geen zorgen te maken. Zolang je niet elke dag in de straling zit, kan het geen kwaad. Het is maar een heel kort moment dat die straling vrij komt. Als het wel zo was, had het ziekenhuis niet zo gereageerd. Dus don't worry!
 
Het maken van Röntgenbeelden tijdens de zwangerschap is niet gewenst, maar soms wel noodzakelijk. In de eerste 3 maanden van je zwangerschap kan het ook echt schade geven, maar daarna merkt je kindje helemaal niks van die ene foto. In de eerste 3 maanden delen de cellen van je kindje heel erg snel en door de straling kan het zijn dat er een verkeerde celdeling plaatsvindt en die verkeerd "verder" deelt. Maar na de eerste 3 maanden kan dit veel minder kwaad omdat je kindje dan al klaar is:)
 
Terug
Bovenaan