Roomboter over tijd

Hallo allemaal,

Hopelijk hebben jullie een antwoord op mijn vraag.
Gisteren heb ik een paar sneetjes stokbrood met roomboter gegeten die achteraf 3 maanden overtijd bleek te zijn. Ontzettend stom natuurlijk want ik pas altijd erg goed op!
Nu vroeg ik mij af of dit kwaad kan voor de baby. Ik ben 9,5 week zwanger. Mijn verloskundige heb ik (nog) niet gebeld omdat ik zelfs nog kennis moet maken met haar.
Wie kan hier iets over zeggen??
Een toch wel bezorgde aanstaande moeder.
 
NOu ik denk (maar ik heb er dus geen verstand van) dat het niet zo heel erg is. Er staat op producten een tht datum (ten minste houdbaar tot) maar dat wil niet zeggen dat de producten meteen na die datum slecht worden. Producenten zijn alleen verplicht zoiets erop te zetten en winkels zijn verplicht het voor die datum te verkopen.

Ik neem aan dat die roomboter in de koelkast heeft gelegen? Ik neem ook aan dat ie nog dicht was? Dan denk ik niet dat het heel erg is. Maar als je je toch zorgen maakt, dat kan ik me heel goed voorstellen, bel dan even de huisarts.

Ik heb zelf toen ik 13 weken zwanger was bedorven vlaai gegeten (proefde er niks van was vers van de bakker) en daar ben ik (en nog een stuk of 11 collega's die dezelfde vlaai hadden gegeten) een aantal dagen enorm ziek van geweest. Constant overgeven en diarree, dat was net water, zo dun. Ik heb toen het ziekenhuis gebeld (daar ben ik onder controle) en men heeft me toen laten komen voor een echo voor mijn eigen geruststelling, maar volgens de arts komen dat soort bacterien niet tot bij het kindje. Het was alleen erg ellendig voor mij, maar de kleine heeft er niks van meegekregen.

groetjes, Jane 36+3
 
Hoi Jane,

Dank je voor je berichtje.
Ik heb het ook aan een zwangere vriendin gevraagd en die zei ook dat het geen kwaad kan. Maar ja, je wilt het zeker weten he!
Hoe dan ook kan ik er nu niets meer aan doen... Gelukkig heb ik er maar heel weinig van op, en per slot van rekening eten we ook yoghurt en zo.
Ik weet dat de vetten in boter gaan verzuren en dat de boter dan heel vies smaakt als het niet goed meer is. Ik proefde niets geks, alleen een dag later proefde ik de knoflook die erdoor heen getrokken was. Daarom heb ik toen ook niet verder gegeten en ben ik naar de datum gaan kijken...

Mochten er nog meer mensen hier iets over weten... ik hoor het heel graag!!!
 
is eigelijk een beetjes stom zoiets ruik je toch ook, nou zal roomboter misschien niet zo erg zijn maar als je vlees of vis over datum eet dan kan je toch een probleem hebben.
Dus beter opletten.
 
Je ruikt en proeft het niet altijd hoor, van die vlaai op mijn werk bijvoorbeeld hadden 11 of 12 mensen gegeten, die zijn allemaal harstikke ziek geworden. Die vlaai zelf smaakte overigens prima, dus ja, je kunt het niet altijd zien, ruiken of proeven.

groetjes, Jane
 
Voedselvergiftiging is vervelend voor jezelf, maar kan geen kwaad voor je baby. En als je iets gisteren hebt opgegeten en je hebt de dag erna nergens last van, dan heb je dus duidelijk geen voedselvergiftiging, dus moet je je niet zo druk lopen maken.
 
Terug
Bovenaan