@Roosmarijn

Hallo Roosmarijn

Ik zal in de topic over zwangerschapsverlof dat jij verstand hebt van zaken rondom zwangerschap en het werk. Ik had ook wat vraagjes: (hoop niet dat je dat erg vind)

Momenteel werk ik 50% van mijn dienstverband (zit dus voor de andere 50% in de ziektewet). Nu bevalt me dat prima en wil dat dus na de bevalling ook graag blijven doen.

Ik zit alleen te denken wanneer ik dat aan mijn baas moet vragen/vertellen.
Als ik dat nu doe, dan denkt hij misschien dat ik nu van de situatie profiteer door lekker "ziek" te zijn en gewoon betaald te krijgen.
Aan de andere kant is het misschien beter ivm roosters etc.
Of is dit pas noodzakelijk nadat de beeb geboren is?
Dus wanneer kan ik het het beste melden?

En, mag hij dergelijk verzoek weigeren?? Dus mag hij zeggen dat dat niet kan ivm de bezetting op de afdeling etc....

En, hoe kan ik het het beste melden... Telefonisch? per brief of van man tot vrouw.... (ik werk in een verpleeghuis in de avonddienst, dus ik zie die man haast nooit)

Ik hoop dat je antwoorden hebt op mijn vragen. Je moet weten dat mijn baas echt een kenau is en dat ik hier dus best erg mee zit....

Groetjes an alvast bedankt!
Margo

Dag Margot,

Natuurlijk mag je dat vragen, geen probleem!

Ik ken dus niet de hele achtergrond, maar als ik het zo lees lijkt het me in jouw geval verstandig om pas tijdens je verlof ter sprake te brengen dat je na de geboorte van je kindje terug wil gaan in werktijd. In Nederland bestaat nl. het recht op deeltijd werk. Je baas mag  dus   niet weigeren, tenzij hij kan aantonen dat dit zijn bedrijfsvoering ernstig in gevaar brengt, maar dit komt, zeker in jouw branche en beroepsgroep, heel weinig voor.

Anderzijds is het misschien toch een idee om het nu alvast ter sprake te brengen, omdat hij er dan tijdig rekening mee kan houden i.v.m. roosters, werven van een nieuwe collega, etc. Het is heel gebruikelijk hoor, dat je tot je verlof fulltime werkt, en daarna wat minder. Ik adviseer om het eerst mondeling te bespreken en daarna een formeel schriftelijk verzoek te doen. Dat laatste moet ook omdat je immers deeltijd ontslag neemt, en dat kan alleen met schriftelijke goedkeuring van de betrokkenmedewerker.

Ik begrijp dat je nu 50% arbeidsongeschikt bent. Is dit n.a.v. zwangerschapsklachten? Als dit laatste het  geval is, krijgt je baas nl al jouw loonkosten vergoed via het UWV en  lijdt hij daardoor dus geen financieel nadeel.  Nog een argument voor jou om aan te tonen dat je hem daarmee niet benadeelt.
En is het volgens de bedrijfsarts mogelijk om nog voor de start van je verlof (gedeeltelijk) te reintegreren? Ik stel deze vragen omdat je als medewerker altijd de plicht hebt zoveel mogelijk je best te doen om te reintegreren en een zo hoog mogelijk arbeidsgeschiktheidspercentage te halen. Hiermee kun je ook je goodwill tonen en duidelijk maken dat je niet gedeeltelijk thuiszit om te 'profiteren' maar omdat je -helaas- medisch gezien geperkt bent je eigen  werk uit te voeren.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Je kunt ook advies vragen bij de afdeling P&O van jouw organisatie. Zij horen je hierover adequaat te kunnen informeren. Ook via de site van het ministerie van Sociale Zaken, en die van het UWV vind je veel informatie over dit onderwerp.

Succes, en een heel fijne zwangerschap!
X Roosmarijn

Terug
Bovenaan