Roosvicee slecht

Hallo allemaal,

Als ik nu voor de tweede keer moeder zou worden, dan zou ik een aantal dingen heel anders doen! Van 1 ding heb ik erg veel spijt: het al vroegtijdig geven van Roosvicee. Dom dom dom. Mijn dcohtertje van 20 maanden wil namelijk niets anders meer dan dat. Geen melk (echt geen druppel), geen water, geen thee, alleen maar Roosvicee.

Nu las ik op de fles dat ze op deze leeftijd maar 5 eetlepels per dag mogen. In 1 beker gaat al 2,5 eetlepel (en water natuurlijk) en ze zit rond de 4 a 5 bekers per dag !!!! Blijkbaar hartstikke slecht dus, want als een fabrikant (die zijn drankje veel wil verkopen) zelf erop zet dat er een maximum per dag is, dan is het dus slecht om meer te geven blijkbaar.
Wat zou het zijn, gaat het alleen om de hoeveelheid suiker?
En nu wil mijn kleine ook alleen nog maar slapen met een anti-lek beker Roosvicee zodat ze 's nachts kan drinken. Dan heeft 's avonds tandenpoetsen ook weinig zin zo.

Kortom, help! Hoe krijg ik haar van de Roosvicee af? Gewoon ineens stoppen?

mamaS
 
Hallo
Ik heb mijn zoontje tot zijn eerste jaar alleen maar diksap gegeven en dat nog maar eens per dag. Verder dronk en drinkt hij nog veel water maar ook lichte thee en natuurlijk zijn melk. 's nachts drinken ken ik niet en eerlijk gezegd snap ik ook niet zo goed hoe men erbij komt om je kindje 's nachts een flesje mee naar bed te geven. M.i raken ze hieraan gewend en valt het met de echte dorst echt wel mee.
Je probleem herken ik dus ook niet echt en misschien denk ik er wel te makkelijk over maar ik zou in elk geval drastisch gaan minderen,  vooral de hoeveelheid siroop dat je per keer gebruikt!
Wanneer ik een bekertje klaar maak dan  gebruik  ik maar een klein bodempje, ik denk 1 theelepel.  Helemaal stoppen lijkt me niet nodig maar als je kindje dorst krijgt gaat het vanzelf ook wel over op andere drankjes.
Succes
 
HOi,
Mijn dochtertje drinkt ook alleen roosvicee alleen heel licht bijna water omdat ze het anders niet lust (te zoet)

Melk enz lust ze niet kent ze ook niet omdat ze door haar allergieen nooit melk heeft gekregen. Hier voor krijgt ze s ochtends vroeg nog 1x de borst zodat ze wel iets binnen krijgt.
Verder is ze dol op alles wat zuur is. Sinasappelsap enz gaat er goed in.

Ik zou het dus gewoon met de hoeveelheid in 1 beker minderen en zeker geen tuitbeker in bed geven. Dat is nummer 1 van rottende tandjes.
Een paar jaar geleden paste ik op een meisje die met een flesje of beker roosvicee naar bed ging iedere avond. Het gevolg was dat al haar tanden op haar boven hoektanden na getrokken moesten worden toen ze 2 of 3 was. En omdat ze nu niet meer kon kauwen kreeg ze 4 grote kronen in haar mondje geplaatst.
Dit is mijn schrikbeeld. Dus hier zijn we niet zo flesserig of tuitbekerig. Ze drinkt hier uit een rietje wat ook meteen erg goed is voro de mondmotoriek. Als ze erg moe is dan krijgt ze haar tuitbeker of fles.

Heel veel succes

ps mijn dochtertje is bijna 2
 
hoi,
kan je niet een paar bekers wisselen met appelsap(zonder toegev suiker)
sinaasappelsap,diksap(bevat ook géén suiker,heeft wél dat leuke kleurtje)
en ze is nog jong maar je kan haar misschien wel een soort sap laten kiezen
(tussen twee gezonde dingen natuurlyk)
dat helpt soms ook,dan wil ze wél proeven...
of een yoghurt drank( kan ook zonder suiker,maar ze hoeft toch ook niet persé
alles suikervry toch??)
en thee heeft ook zoveel varianten ,misschien lust ze wel meloensmaak,of rode vruchten
en andere..
zyn maar tips hoor!
groetjes,anne
 
In roosvicee zit suiker. Maar ook in appelsap en diksap. Natuurlijke suikers of toegevoegde maakt niet uit. Voor het gebit is het allemaal even slecht. Water en thee zijn toch echt het beste. Het gaat trouwens niet alleen om het gebit maar als ze zo gewend is aan al die zoetigheid wil ze de rest van haar leven niets anders en zo wek je overgewicht in de hand.
Als ik jou was zou ik resoluut stoppen met het mee naar bed geven van een beker roosvicee. Doe er anders water in. Misschien slaapt ze moeilijker in en is het doorzetten geblazen maar het is echt belangrijk dat je dat doet. Mijn neefje van zes heeft alleen appelsap en milk and fruit gedronken en zijn eerste gaatjes zijn al met 4 jaar al gevuld! Het is echt een kwestie van niet aan dat spul  beginnen!
Verder is het misschien een idee om de roosvicee steeds meer te verdunnen zodat ze uiteindelijk went aan de smaak van water. Niet ineens veel minderen maar echt iedere keer een beetje.
Goed van je dat je inziet dat het verkeerd is en er wat aan wilt doen! Succes!

groet,
Jinny
 
Hi,

In één keer stoppen lijkt mij wel erg rigoreus.... best kans dat ze dan dagen helemaal niets drinkt en dat is ook niet goed.

Ik zou inderdaad langzaam minder siroop erin doen, steeds dunner maken totdat je alleen water hebt. Thee kan je trouwens ook zo introduceren. Eerst thee met beetje siroop erdoor, dan siroop minderen. Met melk kan dat in principe ook. Eerst soort van fristie maken met melk en roosvicee en dan ook siroop weer afbouwen.
Wat daarbij wel helpt is dat je het in een ondoorzichtige beker doet, zien ze niet dat het een ander kleurtje heeft.....

Voor 's nachts alleen tuitbeker met water neerzetten, zo kom je het snelst van de drinkmomenten 's nachts af. Dit is wel even afzien voor jou en voor haar, maar als ze nu water echt niet lekker vindt en ze krijgt 's nachts echt niets anders aangeboden, zal ze vrij snel van de nachtelijke "dorst" afkomen.

De suiker in Roosvicee zorgt voor een snelle energiekick maar die is ook snel weer weg. Daardoor schommelt de bloedsuikerspiegel te veel, daarom is het dus ook niet verstandig om suikerrijke drankjes te geven. Wij geven onze kinderen Burg limonadesiroop, die is stukken beter voor de bloedsuikerspiegel.

Groetjes Nynke
 
Bedankt mama's voor de reacties!

Mijn dochter is ziek nu, dus vandaag langs de huisarts geweest en meteen het Roosvicee probleem besproken. Zij gaf aan dat veel bekers Roosvicee drinken niet erg is, zolang we maar niet meer dan een eetlepel per beker erin doen. Dit antwoord had ik eigenlijk niet verwacht!
Maar goed, ik wil toch graag dat ze andere dingen leert drinken. Dus ik zal langzaam  de Roosvicee bekers  gaan vervangen door (sowieso) melk en sappen.

Ik schrok wel van de verhalen van gaatjes en getrokken tanden door het slapen met een Roosvicee beker. Logische verhalen eigenlijk, de suiker die erin zit blijft de tanden aantasten. Dus dat ga ik veranderen in water. Dat vind ik niet erg, zelf heb ik ook een glas water naast mijn bed staan 's nachts. Ben benieuwd hoe lang het tegenstribbelen zal duren, maar door jullie ook ervan overtuigd dat het goed gaat komen als ik maar volhoud.

mamaS
 
Terug
Bovenaan