Hoi,
De kans dat je besmet bent is heeeeeeeel erg klein. De helft van de vrouwen heeft al toxoplasmose gehad in het verleden en is er daardoor immuun voor geworden. Je wordt er niet echt ziek van, hoogstens ietwat grieperig, en het is volledig ongevaarlijk als je gewoon normaal gezond bent. Echter, als je zwanger bent kan dit wel heel gevaarlijk zijn voor het ongeboren kindje. Het kan miskramen en aangeboren afwijkingen veroorzaken. Het is dus iets waarvan de kans heel erg klein is maar grote gevolgen kan hebben. Over dit broodje zou ik me dus maar geen zorgen maken!
Ik persoonlijk ben gestopt met het eten van rood vlees toen ik zwanger wilde worden. Trouwens, je kan het ook krijgen van kattenuitwerpselen (kattenbak maar ook werken in de tuin). Wil je het zekere voor onzekere nemen dan vanaf nu leven alsof je zwanger bent dus: geen rood vlees meer eten, geen rauwmelkse producten meer nemen (listeria, net zo iets als toxoplasmose) en groenten en fruit goed wassen. Daarnaast natuurlijk niet roken, drinken en drugs gebruiken. Het went snel hoor, kan ik uit eigen ervaring zeggen.
Succes,
Ingeborg