Routine

<p>Hooi allemaal,</p><p>Ik heb een dochter van 8 weken oud en zou graag van andere moeders horen hoe hun routine gaat.</p><p>Als mijn dochter wakker wordt krijgt ze de borst. Na de borst en lekker gespeelt te hebben ( 1 tot 1,5 uur) geef ik haar weer de borst en dan valt ze in slaap.</p><p>1,5 uur laten wordt ze wakker voor de borst en valt dan gelijk weer in slaap. En na 1,5 uur begin ik weer opnieuw want dan is ze klaar wakker. Soms rekt ze het uit tot 2 uur.</p><p>Ik merk dat het vooral snachts heel zwaar wordt met voeden.</p><p>Hoe pakken jullie dit aan?</p><p>Groetjes</p><p> </p>

Mijn dochtertje is al bijna 7 maaanden en heeft nog geen 1 nacht doorgeslapen ... altijd komt ze 2 of 3 x voor de borst. Wij slapen nu samen dat is makkelijker voor ons beide 

Mijn zoontje van 9 weken maakte ‘s nachts opeens langere rukken (nog geen doorslapen, maar vaak wel 4 uur) toen we hem aan het eind van de avond een flesje afgekolfde melk gingen geven. Mijn theorie: uit een flesje komt veel makkelijker melk dan uit de borst, waardoor hij meer drinkt en daarom langer slaapt. Aan de borst moet hij harder werken en valt daardoor sneller in slaap tijdens het drinken, waardoor hij minder drinkt en dus eerder weer honger heeft ^^ 
Ik gebruik een dr Brown fles met brede hals, geschikt voor babies die ook nog aan de borst drinken

Hij krijgt 120cc! Maar het is een flinke baby hoor, 6500g al. Je kunt het berekenen door de volgende formule: 150xgewicht baby/aantal voedingen.
Dus voor ons is dat: 150x6,5=975
975/8 voedingen=ong 120cc
De formule kun je gewoon vinden op internet (google bijv op ‘hoeveel cc moet baby drinken’). Onze baby zit op ingeveer 8 voedingen per dag, maar als je baby nog 10x komt voor een voeding dan komt de cc natuurlijk lager uit (want je deelt door een hoger getal). Dus ik zou delen door het aantal voedingen dat je idealiter zou willen geven (wel een normaal aantal behouden natuurlijk), want als je meer cc geeft, dan houdt de baby het in principe ook langer vol en heeft hij dus minder voedingen nodig.
Uiteraard is dit alleen wat je hoopt dat er gebeurt.. Geen garantie! Ik voed op verzoek dus hij krijgt pas een voeding als hij er om vraagt, en als hij toch nog een keer extra wil drinken in de nacht dan krijgt hij dat ook gewoon :)
Bij ons zit de late avondvoeding ergens tussen de 22.00 en 00.00 (soms 01.00).  Bij 01.00 zit je dus eigenlijk weer met 2 nachtvoedingen, want ergens tussen 03.00 en 05.00 komt hij sowieso nog een keer, maar we gaan zelf altijd vrij laat slapen dus voor ons is dat ok, de baby slaapt altijd uit gelukkig.
Dus het hangt een beetje af van hoe laat de overige voedingen van de dag zijn gegeven! Ik hoop natuurlijk altijd op 22.00/23.00 :)

Hey! Mijn dochtertje is inmiddels 3 maanden, maar heb haar ritme opgeschreven van toen ze ongeveer 7/8 weken was. We waren toen ook nog erg zoekende. Inmiddels is haar ritme eigenlijk onveranderd, behalve dat de tijden dat ze nu wakker kan blijven langer zijn geworden. Ook werd ze eerder altijd wakker rond 3:00, maar omdat ik dan lastig weer in slaap viel hebben we dat zelf naar 24:00 verplaatst. Ik geef trouwens ook borstvoeding. 
6:00 voeding in bed (7:00 weer naar bed) 
7:00 - 9:30 slapen 
9:30 voeding (uit bed, start "ochtendritueel")
10:30 - 12:30 slapen 
12:30 voeding 
13:30 - 14:30 slapen 
16:00 voeding 
17:15 - 19:00 slapen 
19:30 avondvoeding (afgekolfde melk) 
00:00 "droomvoeding" 

De droomvoeding drinkt ze dus half-slapend, dat is ook de enige voeding waar ik haar wakker voor maak. Door de introductie van deze droomvoeding is de nachtvoeding van 03:00 vervallen. 
Toen ze 8 weken was, stopten we haar na 60 minuten weer in bed. Het duurde vaak ong. 15 minuten voordat ze in slaap viel. Tegenwoordig kan ze 1,5 uur op zijn (en soms max 2). Onze dochter is altijd super alert, dus als ik haar niet in bed leg, raakt ze over haar slaap heen. 

Ter aanvulling, de afgekolfde melk (de avondvoeding) gaven we als een soort "reset" van de dag. Ze had anders de neiging om steeds vaker en vaker (lees, elke 1,5 uur) te komen voor de voeding en dat vond ik echt niet te doen. Doordat ze dan 's avonds sowieso veel dronk, kon ze ook een langere haal 's nachts maken wat wel fijn was. 
Ik weet niet helemaal meer hoeveel ze toen kreeg, maar ik denk dat we haar 130 cc 's avonds aanboden. Dat dronk ze ook wel helemaal op. We hebben het een aantal weken later verhoogd naar 150 cc en nu (met 14 weken) weer naar 180 cc . 

Terug
Bovenaan