rug of zij?

A

Anoniem

Guest
in het ziekenhuis zeiden ze dat onze dochter op haar zij moest slapen. afwisselend van lins op rechts. op het conseltatieburo zeiden ze dat ze op haar rug moet slapen. wat is het nou? ze is 3,5 week oud. kan ze op haar rug niet in haar spug stikken die ze op"kotst"van de melk na een voeding?

Hallo,
Mijn zoontje heeft de eerste tijd op zijn zij geslapen, om en om voor een mooi hoofdje.
Om hem zo te houden werd er een rolletje van doeken tussen zijn benen gedaan, zodat hij stevig lag. Hij heeft   ook inderdaad een mooi hoofd.
Ik zie wel eens kinderen met zo'n super platachterhoofd, volgens mij krijg je dat van de rugligging.
Toen hij zich met 3 maanden ging omrollen had hij als voorkeurhouding, op zijn buikslapen. In het begin vond ik het nog wel eng, maar ja als ze zelf zo gaan liggen....
Succes!
Groetjes Lillian

De rugligging wordt nu aangeraden vanwege wiegendood; kindjes kunnen per ongeluk naar hun buik rollen en dan stikken. Maar ik vond 't stikken in spuug ook heel eng, vooral omdat ons zoontje nogal 's een mondje teruggaf, maar dan pas uren na de voeding, dus ik heb hem de eerste tijd ook op z'n zij gelegd. Maar toen hij iets groter werd (ik weet niet meer hoe oud, een maand of 2-3 misschien) ging hij vanzelf steeds terug naar zijn rug. Gelukkig was 't spugen toen ook al een stuk minder.

Er bestaan speciale kussentjes waarmee je je kindje op hun zij kunt 'dwingen' als je baby het niet zelf doet en je dat spugen eng vindt... Misschien een idee...

Veel plezier met je kleintje!!

Bij mijn twee oudsten werd ook in het begin de zijligging aangeraden, en pas daarna de rugligging.
Ik denk dat beide adviezen goed zijn, mits je er voor zorgt dat je kindje niet op de buik kan rollen.

Doe wat jou goed lijkt.

Miep

Ik gruwde ook van zo'n plat achterhoofd, en heb tegen het advies in mijn dochter op haar zijtje laten slapen. Wel had ik zo'n speciaal "zijlig-blokje" gekocht, en na iedere voeding werd ze omgredraaid, onze kleine grillworst!
Resultaat: een supermooi rond koppetje, geen lelijke 'penalty-stip' (zo'n kale plek), en uit het blokje kon ze niet rollen. Pas met zo'n 6 mnd werd ze veel beweeglijker, en toen is het gehele bed verbouwd. Blokje weg, slaapzak aan, hemel weg, etc. Ze slaapt sindsdien het liefst op haar buik, met haar knietjes onder zich getrokken.
Dat  blokje heet de Baby Sleep EZ.
Joke

PS: de rugligging wordt inderdaad geadviseerd ivm wiegedood, en sinds deze richtlijnen in Nederland gelden, is het aantal gevallen gedaald. Als je het niet vertrouwt; er is ook een site Stichting Wiegedood, daar kun je van alles opzoeken.

Terug
Bovenaan