ruggenprik

Hoi anoniem,
Ik ben ongeveer 10 maanden geleden bevallen mett ruggeprik en kan daarover het volgende zeggen: je moet zelf maar de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen. Ik kan je alleen vertellen hoe het bij mij ging.
Voordelen zijn: je hebt geen pijn meer, kan je beter ontspannen en een beetje uitrusten voor de bevalling zelf.
Nadelen: een ruggeprik laten zetten doet wel wat pijn, zeker als je tijdens je weeen voorover gebogen moet blijven zitten. Als je zoals ik nogal dik bent kan het mislukken (bij mij was de naald te kort) en moet dus opnieuw geprikt worden. Ik werd er heel erg misselijk van, moest overgeven en begon onophoudelijk te trillen ook al had ik het niet koud. Ik voelde geen persweeen dus mijn kindje is met de vacuum eruit `getrokken`. Bij mij had het gewoon niet meer veel zin om die ruggeprik nog te laten zetten: om 15u kreeg ik hem met 7cm ontsluiting, om 16.25u was mijn zoontje al geboren. Maar ja, wist ik veel (ben belgische en hier vonden ze het al heel vreemd dat ik die ruggeprik niet onmiddelijk om 7u `s ochtends wilde). Mijn advies: bekijk hoeveel pijn je hebt en hoe je ontsluiting vordert. Als het redelijk te doen is, kan je hem beter niet vragen.
Succes met bevallen!

Groetjes,
Marian

Het is voor mij inmiddels bijna 2 jaar geleden, maar ik vond het heerlijk! Ik kon de ween niet meer opvangen. Ik raakte een beetje uitgeput. Na de prik, die ik niet vervelend vond, kreeg ik rust. Ik voelde wel dat er iets gebeurde in mijn buik, maar geen pijn. Nu moet ik er wel bij vertellen dat de verdoving uit gezet werd bij volledige ontsluiting. Je kunt namelijk niet goed meepersen als je onderlichaam verdoofd is. Dus op het laatst kun je wel weer pijn hebben. Maar ik vond de persween niet echt pijnlijk. Pas toen het hoofdje bijna eruit kwam werd het even vervelend. Een mogelijk nadeel van de ruggeprik is dat de kans groter is dat je een kunstverlossing (tang of zuignap) krijgt. Dit omdat je vaak nog net niet genoeg kracht hebt om te persen. Ook is de kans wat groter dat je geknipt word. (ik niet, wel zuignap) Hou er ook rekening mee dat je naderhand nog er onstabiel op de benen bent als de verdoving nog niet is uitgewerkt. Het kan zijn dat je na de bevalling alleen maar gewassen word, en daardoor niet mag douchen. (ik mocht al douchen) Overleg goed met je gyneacoloog wat je wilt. (en wat hun beleid is) Ik zou het zo weer doen. Succes!

Ik heb het ook gehad en het was prima. Totdat hij eruit ging. Ik heb dagen lang knallende hoofdpijn gehad. Volgens mijn huisarts kwam dat van de ruggeprik en ws er niets aan te doen. Ook niet waar heb ik later gehoord, maar voor mij nooit meer. De andere 2 kinderen zijn gewoon thuis geboren.

Ik vroeg me al inderdaad af hoe het gaat als je moet persen. Dat lijkt me niet ideaal. Hoe lang duurt het voor de verdoving is uitgewerkt? En komt dan de pijn niet alsnog als een donderslag aan?
Weten jullie ook hoeveel groter de kans op tang of nap is??

Het duurt ongeveer 2 uur voordat de verdoving uitgewerkt is. Al die tijd kun je al persween hebben, maar dat telt niet mee in de eigenlijke perstijd. Bij mij ging om 19.00 uur de verdoving uit. Onze zoon is om 23.46 uur geboren met de zuignap. Maar dit kwam omdat hij met zijn gezichtje naar boven lag, en een handje op zijn hoofd! Was dit niet zo geweest dan was hij gewoon geboren, zonder zuignap. Ik heb geen idee hoeveel groter de kans is op een kunstverlossing. Misschien weet de verloskundige dit. Ik moet zeggen dat ik de ontsluitingsweeen erg vervelend vond, en het persen (ook al duurde het lang) niet. Vooral omdat ik eindelijk mee kon werken. Ik heb trouwens niet eens in de gaten gahad dat het persen zo lang duurde. Pas toen de gyneacoloog me liet kiezen tussen de zuignap of een keizersnee had ik in de gaten dat het al even duurde! Ik koos voor de zuignap, omdat het erg lang duurt voordat de wond van de keizersnee geheeld is. Van een normale bevalling ben je sneller op de been. En meestal met minder napijn. Een buikwond duurt zeker 8 weken om te genezen. En na een jaar is de wond pas rustig. Dus al die tijd kun je er nog last van hebben. In het ziekenhuis had mijn buurvrouwtje een keizersnee gehad, en die lag na 4 dagen nog steeds plat! Ik liep de volgende dag weer rond.

hallo,
het is zoals hierboven al gezegd wordt niet pijnlijk als de ruggenprik gezet wordt maar bij mij was ook de naald te kort en moesten ze een andere halen in de tussentijd hebben ze hem toch met de korte naald gezet met als resultaat dat de ruggenprik niet heeft gewerkt! Nu is dat niet een al te grote ramp als je normaal gaat bevallen maar mijn bevalling is een keizersnede geworden en dan is het wel wenselijk als een ruggenprik goed werkt.
Ik heb ook aangegeven tijdens de operatie dat ik nog vanalles voelde en dus hebben ze me vanalle bij gespoten en gegeven en ook nog plaatselijke verdoving en lachgas!!!! dit was geen pretje zoals je je misschien kunt indenken. een grote fout dus! maar mijn verhaal zal wel een uit duizende zijn dus maak je niet zorgen en zeg het goed als je nog iets voelt als je een keizersnede hebt. Maar als er geen goede rede voor is dat je een ruggenprik zou moeten dan zou ik er ook geen nemen en bekijk eerst andere opties, succes ermee Angelique

Hallo iedereen,

Ik heb ook een ruggeprik gehad, met de nadruk op prik. De verdoving die erin zat heeft niet geholpen. De anesthesist is er 3x bijgehaald om de verdoving te verhogen tot het maximum. Maar deze heeft in het geheel niet gewerkt. Lachgas (waar je op dat moment niet happy van wordt) heeft bij mij ook niet geholpen. En tot overmaat van ramp had ik (na 23 uur)wel hevige persweeen en nog maar 1 cm ontsluiting. Bij mij is de baarmoeder opengerekt door een vk, die ik nooit gezien had en die toevallig kwam kijken hoe het ging (nadien 26 inwendige hechtingen, waar ik overigens 4,5 uur op moest wachten omdat het spitsuur was in het ziekenhuis).

Een ruggeprik heeft voor mij geen toegevoegde waarde mbt een natuurlijke bevalling.

Succes

Terug
Bovenaan