Hoi anoniem,
Ik ben ongeveer 10 maanden geleden bevallen mett ruggeprik en kan daarover het volgende zeggen: je moet zelf maar de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen. Ik kan je alleen vertellen hoe het bij mij ging.
Voordelen zijn: je hebt geen pijn meer, kan je beter ontspannen en een beetje uitrusten voor de bevalling zelf.
Nadelen: een ruggeprik laten zetten doet wel wat pijn, zeker als je tijdens je weeen voorover gebogen moet blijven zitten. Als je zoals ik nogal dik bent kan het mislukken (bij mij was de naald te kort) en moet dus opnieuw geprikt worden. Ik werd er heel erg misselijk van, moest overgeven en begon onophoudelijk te trillen ook al had ik het niet koud. Ik voelde geen persweeen dus mijn kindje is met de vacuum eruit `getrokken`. Bij mij had het gewoon niet meer veel zin om die ruggeprik nog te laten zetten: om 15u kreeg ik hem met 7cm ontsluiting, om 16.25u was mijn zoontje al geboren. Maar ja, wist ik veel (ben belgische en hier vonden ze het al heel vreemd dat ik die ruggeprik niet onmiddelijk om 7u `s ochtends wilde). Mijn advies: bekijk hoeveel pijn je hebt en hoe je ontsluiting vordert. Als het redelijk te doen is, kan je hem beter niet vragen.
Succes met bevallen!
Groetjes,
Marian