Het schijnt dat je in NL alleen een ruggeprik kan krijgen tijdens kantooruren tenzij je medisch bent. Beval je 's avonds en er is geen anesthesist meer aanwezig, dan moet je het dus zonder doen. Want ze komen niet voor een bevalling naar het ziekenhuis. Ik wilde het niet, maar ik kon niet anders. De bevalling duurde veel te lang en ik had teveel pijn. Je zou dus bij het ziekenhuis kunnen informeren naar de mogelijkheden van een ruggerpik en of er 24/7 een anesthesist aanwezig is. Bij de grotere ziekenhuizen zou dit geen probleem moeten zijn, de kleinere misschien wel. Sommige ziekenhuizen werken met een soort bevallingsplan, waarbij je zelf aangeeft, van te voren wat je wil of niet. Het ziekenhuis probeert dan zo goed mogelijk op jouw wensen in te spelen. Verder heb ik ook goed verhalen gehoord over een TENS-apparaat. Met plakkers (electroden) worden met kleine stroomstootjes de pijnsignalen tussen de baarmoeder en hersenen verstoord. Daardoor neem je de pijn minder waar. Ik dacht dat die plakkers ook op je rug geplakt werden. Het is volkomen veilig, maar niet iedere verzekeraar vergoed het apparaat. Meer info zou je bij je vk kunnen opvragen. Mijn vk zei achteraf - O, als we dat geweten hadden, dan hadden we m kunnen gebruiken. Het zit standaard bij onze uitrusting. Altijd leuk achteraf - je moet dus wel zelf het initiatief nemen om erom te vragen - want het wordt niet aan je voorgesteld. In het buitenland is TENS al heelp populair, maar NL loopt op dat gebied toch een beetje achter heb ik het idee.