ruggenprik

A

Anoniem

Guest
Heeft er iemand ervaring met het vastleggen van de mogelijkheid van het krijgen van een ruggenprik tijdens de bevalling? Zo ja, hoe doe je dat?

Ik zweer bij een ruggenprik!
Bij de bevalling van Tom moest ik dit van de gynacoloog in het ziekenhuis, omdat het niet opschoot en ik al uren in de pijn zat en daardoor niet meer kon..

Mocht ik ooit weer bevallen, dan doe ik het direct zo.
Maar hoe je dat moet vast leggen?
Als je in het ziekenhuis bevalt, val je toch onder een gynacoloog ipv verloskundigde?
Dan kun je dat daar toch mee overleggen?

Of heb ik het fout?

Nancy
Tom 11 maanden

Hallo,

Ja weet niet hoe het in NL is ben in Duitsland bevallen!!! En hier krijg je hem veel sneller omdat ze hier vinden dat je geen pijn hoeft te lijden als het niet nodig is en het geeft je ook een  rustmoment tijdens je bevalling wat ik erg prettig vond!!!
Probeer het met de VK te bespreken en zonodig ook met de gynecoloog als je daar onder behamdeling bent, weet dat men in NL daar niet zo voor is dus probeer je er tegen te verzetten je hebt erg recht op het is jouw lichaam toch!!!
Succes!!!

Liefs sandy

hoi,

ik heb zelf ook om een ruggenprik gevraagd, maar dat kwam ook omdat ik aan de wee opwekkers lag, omdat ze echt geboren moest worden om dat ik het hellpsyndroom had, en het elk moment fout kon gaan met mijzelf. ik kon die nep weeen niet meer houden en heb toen om een ruggenprik gevraagd, terwijl ik er eerst heel erg optegen was. maar dan wil je wel!
ik moest jammer genoeg 2 uur wachten voordat er een anastesist vrij was en die heeft nog eens 3 keer mis geprikt en toen moest er iemand anders komen, en dat duurde ook weer een uur en die heeft gelukkig in 1 keer goed geprikt.
mocht ik in de toekomst weer in het ziekenhuis bevallen dan weet ik wel dat ik wel optijd om een ruggenprik vraag, want je weet maar nooit of er iets is gebeurt dat er geen anastesist vrij is.

dus dit is wel een tip, zorg dat je het tijdig vraagt!
want je weet maar nooit.

groetjes eveline

Het schijnt dat je in NL alleen een ruggeprik kan krijgen tijdens kantooruren tenzij je medisch bent. Beval je 's avonds en er is geen anesthesist meer aanwezig, dan moet je het dus zonder doen. Want ze komen niet voor een bevalling naar het ziekenhuis. Ik wilde het niet, maar ik kon niet anders. De bevalling duurde veel te lang en ik had teveel pijn. Je zou dus bij het ziekenhuis kunnen informeren naar de mogelijkheden van een ruggerpik en of er 24/7 een anesthesist aanwezig is. Bij de grotere ziekenhuizen zou dit geen probleem moeten zijn, de kleinere misschien wel. Sommige ziekenhuizen werken met een soort bevallingsplan, waarbij je zelf aangeeft, van te voren wat je wil of niet. Het ziekenhuis probeert dan zo goed mogelijk op jouw wensen in te spelen. Verder heb ik ook goed verhalen gehoord over een TENS-apparaat. Met plakkers (electroden) worden met kleine stroomstootjes de pijnsignalen tussen de baarmoeder en hersenen verstoord. Daardoor neem je de pijn minder waar. Ik dacht dat die plakkers ook op je rug geplakt werden. Het is volkomen veilig, maar niet iedere verzekeraar vergoed het apparaat. Meer info zou je bij je vk kunnen opvragen. Mijn vk zei achteraf - O, als we dat geweten hadden, dan hadden we m kunnen gebruiken. Het zit standaard bij onze uitrusting. Altijd leuk achteraf - je moet dus wel zelf het initiatief nemen om erom te vragen - want het wordt niet aan je voorgesteld. In het buitenland is TENS al heelp populair, maar NL loopt op dat gebied toch een beetje achter heb ik het idee.

Terug
Bovenaan