Anouk,
Vorig jaar ben ik bevallen van een dochter. Omdat ik al 12 dagen over tijd was en s nachts was gaan vloeien, werd ik in het ziekenhuis opgenomen. Een nacht later begonnen de weeen en omdat de ontsluiting niet wilde doorzetten, hebben ze mij weeenstimulans aan infuus gegeven. Hierdoor werden de weeen zo sterk dat ik een weeenstorm kreeg van hele pijnlijke weeen. Op het laatst had ik weeen van 1 1/2 minuut en dat met een tussenpauze van 20 seconden. De pijn was erg en ik ging overgeven en flauwvallen. Ze hebben toen besloten tot een ruggeprik. Ik moest naar de OK en daar kreeg ik eerst een plaatselijke verdoving en daarna werd de ruggenprik gezet. De prik was erg pijnlijk, maar eigenlijk direct erna is alles gevoelloos en dat was heerlijk! Het is heel raar om met je hand op je buik te voelen dat je weeen hebt maar je hebt geen pijn. Het was voor mij echt een verademing, kon even tot rust komen. De prik heeft voor mij heel goed uitgepakt, want voor ik de prik kreeg had ik 3 centimeter ontsluiting (in 14 uur tijd) en na de prik had ik binnen 1 1/2 uur volledige ontsluiting! Zelfs de verloskundige vond dit heel wonderlijk, maar blijkbaar komt dat doordat ik daarvoor zo gespannen was en na de prik juist heel ontspannen en dan zet de ontsluiting veel sneller door. Ik kreeg wel duidelijk persdrang, en meestal is dat niet bij een ruggeprik. Dan moet je persen zonder dat je persdrang hebt, dus dat lijkt me wel een nadeel en heel raar.
Wat de kosten betreft, ik heb nooit een rekening van het ziekenhuis gezien, maar misschien komt dat omdat ik met medische indicatie in het ziekenhuis ben bevallen.
Het is inderdaad zo dat je de pijn wel achteraf vergeet, maar als de pijn je echt teveel wordt, moet je gewoon om zo;n prik vragen als de mogelijkheid er is. Ik ben er in ieder geval een heel stuk beter van geworden, anders had bij mij de ontsluiting en bevalling nog veel langer geduurd!
Heel veel succes bij je bevalling en ik hoop dat je er goed doorkomt!