RUGGEPRIK

Hallo !

Ik zie nogal op tegen een ruggeprik niet wetende of dit het geval zal zijn?~!
Bij mijn vorige bevalling mocht ik deze wel maar heb er niet voor gekozen omdat ik bang was. Ik kreeg toen een morfineprik omdat er (helaas) geen rekening met de baby hoefde worden gehouden. die prik was wel lekker en ik was nog net niet high hihi. Omdat alles toen zo snel ging binnen vier na de eerste weeen heb ik ook geen flauw idee of ik volledige ontsluiting had en manlief weet het allemaal ook niet meer.
Ik ben destijds bevallen van een doodgeboren kindje van 30 weken oud en omdat hij niet zo groot was als een voldragen kindje weet ik niet of ze gewacht hebben tot 10 cm ontsluiting toen ik zei dat ik moest peoepen mocht ik persen dus.....
in elk geval ik zie erg op tegen een ruggeprik en zou graag ervaringen willen horen..
zit er ook verschil in prik bij een keizersnede en de prik als pijnstiller?
En hoe voelt een catheter en doen ze dit voor of na een prik bij een keizersnede?

Alvast bedankt voor jullie verhaal!

groetjes nathalie

Een ruggeprik die je krijgt voor een keizernede (spinale verdoving) is inderdaad een ander dan wanneer je 'gewoon' gaat bevallen (epidurale verdoving). Ik heb 4 maanden zo'n laatste gehad. Het zetten van de prik vond ik niet heel prettig. Pijn deed het niet echt, maar het voelt alsof iemand hele erge druk zet op je rug. Het feit dat er een slangetje in je rug blijft zitten, daar voel je niets van. Ze plakken dat keurig vast op je rug zodat er ook niets kan verschuiven. Na die prik heb ik heerlijk een paar uurtjes rust gehad. Besef je wel dat ze de verdoving 'uit' zetten als je 10 cm. ontsluiting hebt, want voor het persen moet je weer gevoel in je buik hebben. Ik ben zonder 1 centje pijn van 4 naar 10 cm. ontsluiting gegaan; heerlijk; daar had ik die paar vervelende minuutjes met het zetten van de prik wel voor over. Ik heb wel na de bevalling nog erge rugpijn gehad, maar dat kwam omdat je de hele tijd (na de prik) in dezelfde houding ligt. Ik had dus eigenlijk enorme spierpijn. Hoop dat ik je hiermee wat heb geholpen.

Groetjes,
Kipling26

Hoi nathalie,

Ik heb ruim 9 maanden geleden een dochter gekregen en ik heb beide soorten ruggeprikken gekregen. Als ik dat vantevoren geweten had, zou ik er heel erg tegenop hebben gezien. Een ruggeprik leek mij altijd heel eng, maar die angst bleek totaal onnodig. Het is me echt 100% meegevallen.

De eerste kreeg ik toen ik ook al weeen had, dat ik een ruggeprik zou krijgen maakte me op dat moment helemaal niets meer uit. Ik vind dat Kipling26 hierboven goed beschrijft hoe het voelt.

Enkele uren later bleek ik toch een keizersnede te moeten krijgen en toen moesten ze opnieuw prikken voor de tweede ruggeprik. Zelfde verhaal. Maar ik had natuurlijk nog steeds weeën, dus zo'n ruggeprik valt daarbij dan in het niet. Helemaal niet erg. Ik weet niet natuurlijk of het anders is als je een ruggeprik krijgt terwijl je (nog) helemaal geen weeën hebt.

Je vraag over de catheter zou ik moeten kunnen beantwoorden, maar eerlijk gezegd weet ik het niet. Het is me totaal ontgaan dat ze er een geplaatst hebben. Eerlijk gezegd kwam ik daar de dag na de keizersnee pas achter, ik had het helemaal niet gemerkt. Ik weet nog wel dat 'ie eruit gehaald moest worden. Dat was niet aangenaam, maar ook niet heel erg.

Groet, Marijke

Nog even een berichtje van mij. Ik had helemaal over je vraag van de catheter heen gelezen! Die heb ik (vanzelfsprekend) ook gehad. Je kunt nl. niet je bed meer uit om te plassen en volgens mij heb je ook niet echt controle meer over je blaas. Bij mij deden ze de catheter erin nadat ik m'n ruggeprik had gehag (logisch natuurlijk ook...). Omdat je al verdoofd bent, voel je er helemaal niets van!!! Ik vond het ideaal, want je kunt lekker drinken wat je wil (ik had enorme dorst), zonder dat je je druk hoeft te maken dat je elke 10 minuten naar de WC moet (dat krijg je als je hoogzwanger bent....  ). Het eruit halen deden ze - maar dat weet ik nieteens meer precies - vlak voordat het kindje eruit komt.

groetjes,
Kipling26

Nog even een reactie op die catheter; ik heb hem ook gehad toen ik een ks kreeg. Bij mij bleef hij echter zitten tot 1 of 2 dagen na de ks, dus niet vlak voor je kindje eruit komt zoals Kipling hierboven geloof ik schreef! En dat was maar goed ook want ik was eventjes helemaal niet meer mobiel.
Ook de ruggeprik viel mij zo ontzettend mee. Heb nauwelijks gemerkt dat ik hem kreeg omdat het een spoedks was en er al zoveel om me heen gebeurde dat het me eigenlijk is ontgaan.
Inmiddels heb ik een tweede keer een ruggeprik gekregen (voor een curettage na een miskraam) en had ik verwacht dat het wel meer pijn zou doen, maar ook deze keer vond ik dat echt een eitje!
Ik vond het wel heel gek dat je onderlichaam gewoon totaal niet meer kan bewegen. Gekke gewaarwording!

Ik heb geen ervaring met een ruggeprik maar wel 2x een catheter geplaatst gekregen. Ik was dus niet verdoofd en heb er niets van gevoeld tijdens de bevalling. Ik zou me daar geen zorgen over maken dus!

Ingeborg

Ik ben het buitenland bevallen van een gezonde dochter met een PDA-ruggenprik.
Ik raad het iedereen aan! Van de laatste 6 cm ontsluiting  en  heb ik geen pijn  gevoeld, ik voelde wel dat de baby eruit viel! Heerlijk! De meter en de verpleegster (voelde met haar handen op mijn buik) gaven aan wanneer ik moest persen. Tussen de persweeen door kon ik gewoon kletsen!

Doen!

Ik ben 2x bevallen met ruggeprik wegens niet vorderende ontsluiting. Maar beide keren heb ik weinig van de prik gevoeld, omdat ze hem tijdens een wee zetten.
Ik was erg blij dat ik ze kreeg, want was bekaf. Toen ik bijna volledige ontsluiting had, hebben ze hem uitgezet, dus ik kon wel gewoon zelf bevallen.

Bij m'n jongste dochter (2-9-06) ben ik in 2 uur tijd bevallen zonder ruggeprik, dus zo kan het ook!!

Terug
Bovenaan