Ruggeprik

Ik ben pas net zwanger van de derde maar lig elke nacht al wakker van de bevalling. Mijn 2 bevallingen waren nou niet echt een pretje. De 1e zat vast en zijn hartslag viel weg maar mijn weeen ook dus eerst zuignap toen tang en toen heeft de gynaegoloog hem er maar uit geknipt. De 2e bevalling duurde verschrikkelijk lang en uiteindelijk bleek dat hij de navelstreng 2x om zijn nek had.
Hij was al helemaal buiten bewust zijn. Gelukkig heeft de kinderarts hem kunnen redden.
Ik wil dit keer dus echt een ruggeprik maar ik loop gewoon bij de verloskundige. Hoe zit dat dan, waar heb je recht op, hoe regel je dit van te voren en wat als je buiten kantoor uren bevalt? Ik wil het van te voren geregeld hebben maar durf er eigenlijk niet eens over te beginnen bij de verloskundige bang voor een negatieve reactie. Het is best wel zo'n alternatieve muts die op haar website al aan geeft dat ze het liefste wil dat je natuurlijk thuis bevalt.
Het probleem is ook nog dat het ziekenhuis hier 20 km verder op ligt dus wat als je pas met 8cm ontsluiting er naar toe mag dan ben je voor een ruggeprik al te laat.

Gewoon zeggen bij je verloskundige, die moet je dan doorsturen naar de gynaecoloog. Ik heb 1 kindje en kreeg na 18 uur een ruggenprik. Het was een moeizame bevalling. Achteraf zei de gynaecoloog dat het bij een volgende mogelijk is om de hele bevalling/het grootste gedeelte met een ruggenprik te doen, maar dan moest ik bij hem onder controle. Zelf wil ik het toch liever natuurlijk proberen, maar als het weer zo'n lange weeenstorm wordt ga ik mezelf ook niet meer uitputten. In elk geval weet ik nu dat er de mogelijkheid is. Dus gewoon vragen aan je verloskundige of ze je wil doorsturen en haar praatjes negeren. De bevalling is niet het einddoel, maar een weg om je kindje te krijgen. Hoe je die weg neemt maakt niet uit, als jij en je kindje maar gezond zijn. Zeker gezien je andere bevallingen zou ik erop staan (en doorzetten) dat ze je doorstuurt voor controle door/gesprek met een gynaecoloog.
Sterkte ermee, want je zult als ik het zo lees aan haar geen makkelijke hebben.

Hoi,

Als ik je verhaal zO lees, zou ik voor ik een ruggenprik vraag eerst proberen te ontspannen en afleiding zoeken om niet constant aan de bevalling te denken, neem het van mij aam spanning werkt de natuur tegen en speelt een heel grote rol bij het niet natuurlijk op gang komen en
Verloop van de bevalling, zelf heb ik mij heel erg gespannen door redenen die ik zelf niet onder vontrole had , mijn weeen kwamen maar niet op gang en mijn kind is ook met vacuum weggehaald , ik lees net dat je bij de beide bevallingen moeilijk heb gehad en nu werk je het weer in de hand door er van wakker te liggen, ik zou zeggen Zoek afleiding en laat de natuur zijn gang gaan , ik heb het nuet op tijd ingezien maar bij een tweede ga ik daar zeker wat aan doen. Ruggeprik vraag je op voorhand bij je vk ik dacht met 30. Weken vragen ze het zelf dacht of je het wilt of niet dan geef je het maar aan , succes verder

Liefsss

Iw met acht vm krijg je geen ruggeprik ik zelf had 6. Cm en mocht toen al zeker geen krijgen omdat ze niet kunnen raden op een uur tijd hoeveel cm je ontsluiting vordert, dus loop je het risico dat je verdoving niet is uitgewerkt als net miet gaan persen , vandaar dat je het op viorhand aangeeft , dan krijg je die prik al als weeen beginnen en al wat intsluiting hebt , loopt het dan nOg niet volgens plan en zoals je zegt met 8 cm naar zh gaat heb je geof gezegd pech :) maar sta daar allemaal niet bij stil, bekijk het zo, je hebt er al twee als het zo Onberdraaglijk was geweest had je nooit een tweede overwigen? Op dat moment is alles heel heftig maar eens het kindje er is blvergeet je toch alle Pijn, raar maar een vrouw us gewoon zO geschapen anders bleef iedereen bij een eerste kind :))

Het ziekenhuis is hier niet dichterbij hoor. Maar ik ben onder begeleiding van het ziekenhuis. Ja ik moet er een eindje verder voor rijden. Maar liever dat dan iemand die ik niet vertrouw. Je hebt door deze 2 bevallingen immers wel een medische indicatie om in het ziekenhuis te bevallen. En met een ruggeprik. Ik zou dus even naar het ziekenhuis bellen. Een ruggeprik krijg je bij mijn weten alleen in het ziekenhuis.

Het is heel simpel.. Je hebt recht op pijnstilling en als jij pijnstilling eist, dan kan je verloskundige er niks tegen in brengen.

Ik heb bij de eerste een pompje gehad aan het infuus omdat ik niet zo'n fan ben van het gewroet tussen mijn wervels en vond het geweldig! Die kan altijd gegeven worden, maakt niet uit hoe ver je bent!

Wat ik me wel afvraag.. wat voor nut heeft een ruggenprik in jou verhaal? Ook met een ruggenprik kan je kindje er niet uit willen komen of een navelstreng om zijn nek hebben, dus dat voorkom je er niet mee..?

Het beste is poliklinisch bevallen in het ziekenhuis. Zelf bij de eerste een ruggenprik gehad. Wordt niet zomaar gegeven en is ook niet helemaal zonder risico. Is ter beoordeling van de verloskundige of gynacoloog in het ziekenhuis die de bevalling begeleidt. Je kunt het vantevoren aangeven, maar uiteindelijk is ook dat geen garantie dat de prik daadwerkelijk wordt gegegeven. Als je geen goed gevoel hebt bij je verloskundige, kun je overstappen naar een andere. Je huisarts kan je hierover adviseren.

Terug
Bovenaan