Ruggeprik

Gisteravod tijdens de samen bevallen avond werd ons verteld dat de ruggeprik de medicinale pijnstiller is met de minste bijwerkingen. Een van de bijwerkingen is wel dat je standaard een catherer krijgt, koorts krijgt en daarmee je kindje ook, die aan de antibiotica moet en direct bij geboortr naar de kinderarts en/of afdeling.

Daar ben ik eigenlijk best van geschrokken. Wat zijn jullie ervaringen met de ruggeprik?

Sorry, Ik reageer even op iets heel anders.

Volgens mij zit wij bij dezelfde verloskundige praktijk; puurvroedvrouwen. Ik ga 6 juni naar de samen bevallen avond, is het wat?

Dit is mijn eerste kindje, dus nog nooit een ruggeprik gehad. Kan je ook niet adviseren op dat gebied.

http://baby-op-komst.nl/812/bijwerkingen-van-de-ruggenprik.html

http://baby-op-komst.nl/813/effecten-van-de-ruggenprik-op-de-bevalling.html

Beide verhalen wekken bij mij de zenuwen op...
Voor mij geen ruggenprik! (denk ik dan toch)

Hallo,

Ik breek in vanaf het juniforum. Het pijnpompje heeft het minst effect op je kindje omdat het zo snel uit je lijf is. Binnen 5 minuten is het uit je lijf daardoor komt het helemaal niet bij je kindje terecht. Ook niet als het al een tijdje aanstaat.

De pijn is dat niet helemaal weg maar de scherpe kantjes zijn ervan af.

Je weet ook dat als je meer dan 6 cm onsluiting hebt dat ze dan liever geen ruggeprik meer zetten omdat het een tijdje duurt voordat de ruggeprik echt gezet is en je weer terug bent op de verloskamer?

succes!

Ik ben dinsdagavond naar een voorlichtingsavond over bevallen geweest in het ziekenhuis.
Het pompje waar jufanouk het over heeft wordt in ons ziekenhuis niet gedaan. Dit is trouwens een morfinepompje.
Bij ons kan een ruggeprik gewoon op de verloskamer worden gezet. Ik weet niet tot hoeveel cm een ruggerpik kan worden gezet, ik dacht tot 8 maar weet dat niet zeker. Dat van die koorts heb ik niets over gehoord en ook niet over de antibiotica. Dus het zal niet standaard zijn, maar een bijwerking die kan optreden.
Ik beval op medische indicatie en kreeg dus te horen dat je dan continu aan CTG ligt en niet meer kan wandelen, hmmm dat is minder.
Maar met een ruggeprik kan je ook niet meer wandelen omdat je minder gevoel en kracht in je benen hebt.
Heel bijzonder het verschil in proces wanneer je door je verloskundige begeleidt wordt of wanneer je al in het zkh onder begeleiding bij gyn loopt.
Je kan ook kiezen voor een bepaalde injectie, op zich geeft die ook niet teveel bijwerkingen en is er een antistof om evt sufheid weer op te heffen. Het nandeel ervan is dat je je half stoned/behoorlijk versuft kan voelen en dus de bevalling niet helemaal mee maakt.
Wel hebben alle middelen kans op vermindert weeën activiteit en dan dus het risico dat je aan de weeën opwekkers moet.

zelf heb ik met de oudste het morfinepompje gebruikt tijdens bevalling, en ik was er blij mee...zal het zeker weer gebruiken als het nodig is...pijn is niet helemaal weg maar haalt idd de scherpe kantjes eraf, en je wordt er lekker suf van(ik sliep tussen de weeen doorgewoon ;) ) en het is zo weer uit je systeem...maar het blijven medicijnen en blijven dus risisco's aan zitten wat je ook gebruikt het heeft voordelen en nadelen...

ruggeprik heb ikzelf geen ervaring mee...

@Femmama-inspe,

Ik ben diverse keren ingeleid en dan lig je idd continue aan de ctg. Je kindje krijgt dan een dopje op het hoofdje. Hele wandelingen kun je idd niet meer maken, maar ik kon gewoon lopen op de verloskamer en ik mocht met ctg en al gewoon in bad!

@Panini ik zat bij verloskundepraktijk zetten maar heb nu een medische indicatie en loop in het CWZ in Nijmegen. Wij zitten op de cursus samen bevallen. duurt 9 avonden. Het is zeker als je nog niks gelezen hebt en je man ook nog niets weet een zeer waardevolle om te doen. Ik irriteer me mateloos aan de docent bij ons omdat ze heeeeeel slecht overzicht en structuur houdt, waardoor we al vanaf het begin een avond aan informatie achterlopen. Ze heeft zoveel te vertellen...

@jufanouk toevallig heb ik het uitgebreid met de gyn gehad over wanneer ze de ruggeprik niet meer geven, maar wat jij schrijft klopt niet. Normaal zeggen ze in het ziekenhuis dat ze hem met 8cm niet meer zetten, maar is dat geheel afhankelijk van de snelheid waarop de ontsluiting tot dusver heeft plaatsgevonden. Zij gaf aan dat het voorkomt bij mensen die voor het eerst een kindje krijgen dat het soms zo lang duurt dat ze hem alsnog zetten.

@femmama-inspe Toevallig op de avond van samen bevallen gisteren geleerd dat als je in het ziekenhuis aan de ctg wordt gezet je gewoon kunt vragen of ze die los willen maken. Desnoods kunnen ze om het kwartier kijken, maar het is in je voordeel als je flink kunt lopen. Ze gaf echt als advies mee dat je daarin zelf de regie moet houden.

Terug
Bovenaan