Rugklachten en zwangerschap; Wie heeft er ervaring mee?

A

Anoniem

Guest
Ik ben anderhalf jaar geleden accuut aan een hernia geopereerd (nadat ik 9 jaar met rugklachten heb gelopen). Momenteel gaat het best redelijk. Ik blijf rugklachten houden, maar dit komt door slijtage aan de onderste twee wervels en een lichte 'knik' (lichte scoliose) in mijn rug. Dit zal altijd mijn zwakke plek blijven.

Zijn er vrouwen die ook rugklachten hebben of aan een hernia zijn geopereerd en daarna zwanger zijn geraakt. Ik ben zo benieuwd hoe jullie het ervaren hebben. Had je tijdens de zwangerschap nog meer last van je rug of juist helemaal niet? Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Groetjes Wannabe a Mom

hoi hoi,

Ik he sinds mijn 19e ook een hernia maar nooit aan geopereerd hij is niet zo groot gelukkig alleen heb ik wel te horen gekregen dat mijn rug al een eind versleten was.

ik was 25 toen onze zoon werd geboren en heb tijden de zwangerschap eigenlijk geen rugklachten gehad en de verklaring hiervoor was eigenlijk heel simpel. Ik heb namelijk een overdreven holle rug en door de groeiende buik werd die holling gecompenseerd zeg maar, mijn houding werd beter naarmate mijn buik groeide en dus werd op dat moment de holling in mijn rug automatisch rechter. Alleen krreg ik wel last van mijn bekken maar ja dat is veelvoorkomend en vooral omdat ik wat zwaarder ben en niks aan sport doe dus het was daar beneden aan de slappe kant. ook bij de tweede had ik weer last van mijn bekken maar weer niet van mijn rug. Nu zijn we voor een derde bezig ronde 2 en hoop ook weer dat het hetzelfde gaat. Mijn holling is trouwens naderhand iets minder gebleven en ben een paar kilo kwijt en sport sinds kort vort vijf dagen in de week om alles wat sterker te maken dus ik heb goede hoop dat de volgende zwangerschap pijnloos gaat verlopen...qua rug dan he hahaha

Nou is een beetje lang geworden maar ik hoop dat je er wat aan hebt. Positief om te weten misschien is dat ik ook al een aantal keren gehoord heb dat rugklachten zelfs helemaal verdwijnen na zwangerschap maar aangezien je lichte scoliose hebt zal dit wel niet helemaal lukken bij je maar ik zou in ieder geval niet wachten om zwanger te worden met je rug, het kan verdwijnen maar kan natuurlijk ook hetzelfde blijven of verergeren, maar ook mensen zonder klachten krijgen niet de garantie dat ze in een zwangerschap bespaard blijven....

Liefs

Hoi wanna a be a mom,
Ik heb ook scoliose (heb 3 jaar in een corset gelopen) en ben blij met jouw vraag! Dus bloempje bedankt voor je antwoord! Een vriendin van mij had ook vaak last van rugklachten, maar tijdens haar zwangerschap had ze er niet extra last van, dus dat gaf mij wel weer moed. Wij willen dol graag een kindje, dus we zien het allemaal wel. Liefs Lientje

Terug
Bovenaan