Rugklachten...!

A

Anoniem

Guest
Hoi...

Ik heb een zoontje van inmiddels bijna   4 maanden. En ben nu alweer twee weekjes aan het werk. Ik werk in de zorg (thuizorg) en ik was mensen, steunkousen aan uit, helpen met aankleden en dat soort dingen. Ik had al wel iets last van mijn onder rug voor dat ik ging werken, maar nu....... ik heb er echt wel veel last van. Maar nog net niet erg genoeg om de huisarts te bellen. Vooral als ik zegmaar wat dubbelgeknakt (nouja, met mijn rug bol) op m'n stoel zit, dan doet het pijn!!!! Echt een zeurende pijn... spieren?!?!

Bovendien vind ik het tillen van de maxicosi ook wel heftig, en mijn zoontje word natuurlijk ook al maar zwaarder. Ik ben wel een lang eind (1.78) maar ben nog wel wat te zwaar 90kilo. Zou dit er wat mee te maken hebben? Of zo het mijn stuitje zijn. Herkent iemand mijn probleem?

Liefs Supermams........

Heel herkenbaar. Ik kreeg veel last van mijn onderrug toen mijn zoon een week of 5 was. De fysiotherpeut gaf hiervoor als verklaring: zwanger zijn en bevallen is zwaar voor je rug en als je vervolgens je kind (verkeerd) tilt krijgt je klachten. Ik heb het advies gekregen heel rustig aan te doen en vooral veel te lopen en veel te liggen. Zitten was eigenlijk uit den boze.
Eerlijk gezegd heb ik de adviezen een beetje in de wind geslagen, omdat ik het gevoel had dat mijn klachten vooral een kwestie van slappe spieren waren. Ik ben eerst gaan zwemmen (vooral op mijn rug), wat erg goed hielp (ook en vooral op het moment dat ik klachten had) en enige tijd later ben ik weer met aquarobic begonnen. En nu sinds een paar weken zijn de klachten helemaal over. Mijn zoon is morgen een half jaar.

Tijdens de zwangerschap komen hormonen vrij, die ervoor zorgen, dat de gewrichten van je schaambeen weker worden, zodat je kindje goed door het geboortekanaal kan.
Helaas werken deze hormonen ook in op de andere gewrichten van je lichaam.
Bij mij heeft dat gezorgd voor bekkenklachten en het uitzakken van mijn voeten (zodat ik mijn schoenen niet meer pas...). Het duurt wel even voordat de zwangerschapshormonen uit je systeem zijn verdwenen (men heeft mij verteld te rekenen op 9 tot 12 maanden herstel na de bevalling).
Ik heb veel baat gehad bij fysiotherapie en chiropractie. Het sterker maken van de spieren (benen, bekken, buik) en het corrigeren door de chiropractor hebben ervoor gezorgd, dat ik minder pijn heb en een stuk mobieler ben geworden.

Hopelijk gaat het snel beter met je rug!

Groetjes, Marijon (mama van Lars, 5 mnd.)

Terug
Bovenaan