Rugpijn iemand tips?

<p>hello mommy’s of aanstaande mommy’s,</p><p>Ik ben benieuwd of er meer mensen snel last hebben van lage rugpijn, ik ben nu 15 weken zwanger en ik heb vandaag een huis gepoetst. En zodra ik aan het stofzuigen begin word de pijn zo erg in mijn onderrug... heeft hier iemand tips voor? Of moet ik dan gewoon echt niet stofzuigen? Ik weet nog niet zo goed hoe ik daar mee om moet gaan. Ik help 1 keer in de week iemand met een heel groot huis, dan poets ik dus 4 uurtjes en dat gaat prima alleen het stofzuigen sloopt me echt. Ben benieuw of ik hier iets tegen kan doen☺️</p>

Ik heb hetzelfde met stofzuigen idd, en savonds na het eten de vaatwasser inpakken. Wat ik met stofzuigen doe is in etappes, kamer voor kamer met rust ertussen en de trap doe ik de dag erna omdat ik het simpelweg niet red op 1 dag puur door de lage rugpijn. Ben nu 28 weken zwanger en had het ook al redelijk vroeg maar is zeker erger geworden. Waarschijnlijk door het gewicht en kracht zetten met je schuine buikspier/lage rug. Doen wat je kan en als het niet meer gaat stoppen anders blijf je last houden!

Het kan al helpen als je het stofzuigen meer vanuit je benen doet, dus een soort ‘dansende’ beweging maken naar voren en achteren ipv duwen vanuit je rug. Dan is een opzetstuk dat goed glad is, ook fijn. Soms helpt dus een andere borstelkop erop zetten die minder stroef gaat. Dat hielp mij in elk geval wel goed. En als je lijf niet meer kan, dan is dat helaas zo.. je gewrichten verweken al snel dus ook zonder dikke buik kunnen rug- en bekkenklachten al aardig de kop op steken. Misschien kan een fysio je nog verder tips geven?

Ik heb ook heel erg last van mijn rug. Bij ons stofzuigt mijn man tegenwoordig en wanneer ik veel last heb, doet hij ook de meeste andere klusjes in huis. Mijn fysio geeft aan om zeker je grenzen te bewaken en hier niet over te gaan. Ze had mij ook enkele oefeningen gegeven om mijn spieren rond mijn bekken e.d. te trainen zodat zij eigenlijk een deel van de functie van de gewrichtsbanden kunnen overnemen die nu verweekt zijn. Daardoor zou je minder last hebben. Ik ben zelf 14 weken zwanger en heb er ook al een tijdje last van, waarschijnlijk zo vroeg omdat ik ook gewoon al mijn hele leven een heel slechte rug heb.

Bekkenfysio! Wellicht kan het je helpen. Helemaal omdat je het nu al vroeg hebt... en opletten wat je doet op een dag. Ik prop soms alles op 1 dag en kan dan savonds niet meer recht lopen van de pijnlijke steken in mijn rug.. is dus niet verstandig ?

Terug
Bovenaan