Rugpijn

Hoi!

Ik ben net 6 weken zwanger en al last van m’n rug. Hier gaat wel wat geschiedenis aan vooraf.

Tijdens m’n eerste zwangerschap in 2018 had ik ook al vrij in het begin last van m’n rug. Vooral het midden van m’n rug met uitstraling naar m’n achterste ribben. Vooral lang zitten en lang staan deden pijn. Vooral in het derde trimester kon ik van de pijn niet meer rechtop zitten, vreselijk was het.

Artsen zijn er toen nooit achter gekomen wat het nou was of deden het af met: hoort erbij. Maar ik huilde écht van de pijn. Na de zwangerschap werd het minder maar bij vlagen had ik er nog last van.

En toen ik dat merkte ben ik hè top gaan schrijven wanneer ik er nou last van had. En dat was de week voor m’n menstruatie waar je progesteronlevel omhoog schiet. Progesteron zorgt er in de zwangerschap ook voor dat alles week wordt.

Terug naar m’n huidige zwangerschap. Ik ben er dus nu al last van te krijgen en ik ben net 6! weken zwanger... fysio heeft me bij de vorige keer niet geholpen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat heeft geholpen? Misschien bepaalde oefeningen? Wat kan en mag ik tijdens een zwangerschap doen om m’n rug te versterken?
Vooral de aansluitende spieren tussen bekken en ribben/wervel zijn extreem geïrriteerd (quadratus lumborum) en doen pijn als erop wordt gedrukt...
 
Heb je al eens een MRI laten maken? Wat nu niet meer gaat maar ik bedoel na je vorige zwangerschap bijvoorbeeld? Zit er geen beknelling ofzo bij die wervel? 
 
Nee, wel een Röntgenfoto laten maken. Daar was niks op te zien. MRI is wel een idee ja, hoewel ik denk dat het voornamelijk hormonaal is (icm verzwakte spieren)
 
Ja als je er normaal geen last van hebt is die kans wel groot. Ben je al bij de fysio geweest? Als het de spieren zijn kan de fysio je oefeningen geven om deze te verdterken en je klachten wellicht te verminderen.
 
Hoihoi
Ik had hele erge bekkenklachten, rond me stuit, binnenkant bovenbenen enzo. Had bij me 2e zwangerschap toen heel erg veel gehad aan een homeopaat. Van haar kreeg ik korrels die ik int begin 1x per week in moest nemen en later vaker toen het erger werd. Ik kon tot einde zwangerschap blijven werken (meervoudig gehandicaptenzorg) en dat terwijl ik bij de 1e al voordat ik 20 weken was in de ziektewet belandde..

Na mn zwangerschap kwam ik bij een osteopaat terecht gekomen die aangaf dat ze bekkenproblemen bij zwangeren ook behandeld.. dus dat ga ik zeker proberen mocht ik nog een kindje krijgen..
 
Hoi, hoe gaat het nu met je? Ik heb vrijwel hetzelfde probleem. 1e zwangerschap met 28 weken extreme pijn gekregen rechts in m'n rug, ter hoogte van bh bandje. Pijn trok langs mijn zij naar voren. Heb tot aan de bevalling niets meer kunnen doen. Zo'n pijn, iedere beweging zakte ik door de grond. Bij mij zeiden ze inderdaad ook, hoort erbij en gaat wel over. Nou mooi niet. Na de bevalling zijn de scherpe randjes er afgegaan, maar nu 2 jaar later nog steeds last. Allerlei therapeuten geprobeerd, de ene maakt het nog erger dan de andere. Echo en röntgenfoto was niets op te zien.

Nu ben ik 6 weken zwanger en de pijn wordt met de dag erger. Ik maak me onwijs veel zorgen hoe erg het dit keer wordt.
 
Terug
Bovenaan