ruis bij het hartje

Hallo,

Ik ben met mijn zoontje van 5 weken vorige week bij het cb geweest en nu hoorden ze een ruis bij het hartje. Dit was nu niet erg want dat kwam vaker voor. Nu vraag ik mij af of er meer ouders zijn die dat bij hun kindje hebben gehad en wat ze toen hebben gedaan??

Mijn advies van hun was het nog even af te wachten en bij de volgende controle (15-08) weer te luisteren.

Nu ik dat zo tegen mensen zeg die erna vragen hoe de eerste keer cb was gegaan, schrikken sommigen mensen ervan  dat er niet gelijk actie wordt onder nomen vanuit het cb. Nu begin ik dus te twijvelen of ik toch actie moet ondernemen naar de kinderarst.


Gr. Anne en Elmar (20-06-2006)
 
Hoi,

Ik heb hier geen ervaring mee, maar als je je zorgen maakt, zou ik lekker even naar de huisarts gaan. die kan je geruststellen, of actie ondernemen.

succes!

Desiree
 
Hoi,

Wij hebben dit ook gehad bij de eerste controle van onze zoon. Daar werd ons verteld dat het bij kleine kinderen vaker voorkomt en dat het geruis kan komen door het rondgaan van het bloed in de bloedbaan. Het was bij ons een zeer lichte ruis. De keren erop hebben wij er op gehamerd extra goed te luisteren, maar was er niets meer te horen.

Het hoeft dus niets te beteken maar ik zou wel adviseren om bij de volgende controle er extra goed op te letten dat ze zeer goed luisteren. En vertrouw je het niet, ga dan richting huisarts inderdaad.

Succes.

Liefgs Sammy
 
hallo

Ik zou me niet te druk maken als ik jou was. 90 % van de bevolking heeft een ruisje en het merendeel hiervan weet dit nog niet eens . Dus ook heel veel baby's hebben dit terwijl dit op het consultatie bureau zelfs niet eens gehoord wordt. Soms wordt het dus wel bij toeval gehoord en soms wordt het bij toeval gehoord als mensen veel ouder  zijn en soms wordt het nooit ontdekt.  En het is dus ook bijna altijd onschuldig je kunt met deze onschuldige ruisjes wel 100 worden.  Meestal als het wel kwaad kan merk je dit aan je baby. Hij wordt blauw met het huilen om zijn mond of "zakt"zelfs even weg.
Ik weet dit omdat ik zelf echo's van het hart maak en hier dus ook regelmatig baby's krijg om na te kijken als ze een ruisje hebben. Gelukkig komt het dan ook maar zelden voor dat het serieus iets is en dit zijn meestal dan ook "zieke" kindjes.

Dus maak je niet ongerust.

groetjes doortje
 
o, ja wat ik nog vergat erbij te zetten is dat het bij pasgeboren baby's ook nog de ductus kan zijn die nog openstaat. Dit is een open verbinding in het hart die bij de geboorte dicht gaat maar soms ook  wat later. deze ruis is dan ook over een tijdje niet meer te horen.
Kan geen kwaad als deze wat later pas dicht gaat.

groetjes doortje
 
Beste Anne,

Ik zou me er niet al te druk om maken. Het komt heel vaak voor en is meestal niet ernstig. Vaak groeit het vanzelf dicht in de jeugd en als het echt ernstig was geweest dan had je dat zeker gehoord van het CB. Ik ben zelf geboren met een (wat grotere) hartruis en heb er nooit last van gehad, wel onder goede controle gestaan.
Maar meestal is dat helemaal niet nodig. Als je je toch zorgen blijft maken zou ik het een keer aankaarten bij je huisarts, misschien kan hij/zij je wel gerust stellen.

 
Terug
Bovenaan