Rumoerig weekje

De meiden van fb weten het al, maar hier een beetje chaotische week achter de rug.

Mijn vader heeft een scooter ongeluk gehad van zondag op maandagnacht en daarna twee nachten daar verblijven. Woensdag kon ik hem gelukkig ophalen uit het ziekenhuis. Naar omstandigheden gaat het steeds beter (4 gebroken ribben en sleutelbeen) met hem. Maar wel gek om op maandagochtend te worden gebeld door je moeder met de mededeling dat je vader in het ziekenhuis ligt. Brr...

Dus ik was dinsdag op bezoek in het ziekenhuis, woensdag om mijn vader op te halen. En gister zat ik er ineens voor mijzelf.

's Morgens had ik mijn 30 weken echo, omdat de groei steeds achter liep, dus een extra controle. En ook deze keer bleek dat een van de waardes nog steeds te klein was. Omdat mijn verloskundige toch een second opinion wilde, kreeg ik een doorverwijzing voor de gynaecoloog nog diezelfde middag. Ze wilde gewoon dat er iemand extra mee zou kijken, maar verwachte geen gekke dingen.

Dus ik in de middag met mijn man naar het ziekenhuis. Was wel ff schakelen, heb anders nooit was en dat zit je daar ineens. Eenmaal daar, intake gehad, even voelen en luisteren. Toch ook daar maar een echo maken. En daar blijkt onze kleine meid toch nog kleiner als verwacht (zit rond de p3-p5 lijn). Doorbloeding van de placenta, navelstreng, vruchtwater en mijn bloeddruk, lijken op dit moment allemaal in orde. En ze kunnen dus op dit moment geen oorzaak vinden voor de groeiachterstand.

Om een lang verhaal kort te maken, kregen we in het ziekenhuis te horen dat we per direct onder hun toezicht vallen en dat we dinsdag een GUO (uitgebreide echo) hebben en die week erna in ieder geval nog echo. Om te kijken of ze een oorzaak kunnen vinden.

Kan op dit moment nog van alles zijn, zeg maar alles tussen niets aan de hand - ze is gewoon klein - tot (in het ergste geval) een chromosomale afwijking.

Maar wel is dat de kans dat ook ik ingeleid ga worden met 37 weken (en ook een oktober mama wordt) steeds groter aan het worden. Dat zei namelijk zowel mijn eigen verloskundige als de gynaecoloog.

Maar goed, het enige dat ik dus weet is dat ze op dit moment niets weten en dus ook niets afwijkends. Zo lastig alleen dat je er niets aan of mee kan. Probeer wel zo positief mogelijk te blijven en gelukkig is het al snel dinsdag. Dan hopelijk meer duidelijkheid...

Heftig zeg! Hopelijk is ze 'gewoon' klein en is er verder niks aan de hand! Veel sterkte in deze gekke periode..
Liefs

Inderaad, hopelijk is ze gewoon klein en is verder alles goed! Maar je schrikt toch wel. Wat is eigenlijk een p3-p5 lijn, echt nog nooit van gehoord?! Beterschap met je vader!

Jeetje wat heftig joh. Schrikken man.
En misschien is er niks maar je zit nu wel mooi in de rats.
Veel mama's hier ook die nu al weten dat ze eerder gaan bevallen.

Sterkte er mee. Hoop dat ie gewoon lekker klein is en er heel makkelijk uit floept. ;-)

Hou ons op de hoogte! X

Niet leuk die onzekerheid, je ziet liever dat alles goed gaat! Hopelijk gaat het weekend een beetje snel voorbij en is het gauw dinsdag.
Dan duim ik dat ze gewoon niks kunnen vinden en dat jullie meid gewoon een beetje klein is!
Sterkte!

Thanks meiden, ik hoop dinsdag idd meer te weten. En laat dit ook weten. Gelukkig is het in de ochtend!

@de allerlaatste. Hoop dat ik het zo duidelijk uit kan leggen..

Als ze bij een echo een meting doen, dan komen die waardes (hoofdomtrek, buikomtrek en beenlengte) in grafieken met groeicurves, de gemiddelde lijn is P50 (P staat voor procent, dus van de 100 baby's is 50% kleiner. De meeste baby's zitten zo tussen P35 (iets kleiner dan gemiddeld) en P65 (iets groter dan gemiddeld) ook nog buiten die waardes komt geregeld voor en is geen probleem. Onder de P5 willen ze liever niet, daarom werd ik donderdag doorgestuurd.

Bij mij zaten donderdag, twee van de drie waardes (hoofd en buikje) rond de p3 lijn (dus bij de kleinste 3%) en één iets boven de p5 lijn. Dus in zijn geheel een klein kindje. Daarom gaan ze onderzoeken wat de oorzaak zou kunnen zijn dat ze zo klein is.

Hoop dat het zo te volgen was.

Pfff wat lastig allemaal. Ik hoop voor jullie dat dinsdag meer duidelijkheid komt zodat jullie ook een beetje beter weten wat je kunt verwachten. Heel veel sterkte toegewenst.

Terug
Bovenaan