rust en regelmaat ???

Hallo,

Wat ik me afvroeg is in hoe verre jullie rust en reglemaat "toepassen".
gaan jullie vaak opstap met de kleine en waarheen dan??? of blijf je vooral thuis en ga je alleen voor de noodzakelijke dingen weg??? en zo ja tot welke leeftijd houd je dat dan vol.

Als ik ga wandelen of winkelen met thom (7 weken) dan slaapt hij als een roosje, maar zo gauw ik ergens heen ga op visite ofzo, dan huilt hij aan een stuk door! waarschijnlijk van de slaap en omdat hij niet in slaap kan komen. zelfs in de wandelwagenbak slaapt hij dan niet altijd of maar heel kort!

groetjes Anneke

Ik ga zeker op stap met onze kleine meid, Nu 11 weken. In de wagen gaat ze meestal slapen. Eigenlijk gaat ze overal mee naartoe. wat ik wel aanhoud is dat ze om 20.00 uur in dr eigen bedje slaapt

Hoi Anneke,

Wij passen 'rust en regelmaat' toe, maar dit betekent niet dat je niet weg kunt hoor! Regelmaat wil enkel zeggen dat je telkens een bepaalde volgorde aanhoudt in het dagritme zoals bijvoorbeeld slapen-voeden-verschonen-knuffelen/samen spelen-alleen spelen-slapen. Dit kun je ook toepassen als je weg gaat, dan kan je kindje een 'ronde' in de wandelwagen of een draagzak slapen. Het is wel per kind verschillend hoe vaak je weg kunt gaan. Wij proberen dit te beperken tot 1 keer per dag, tussen twee voedingen in, maar dat lukt natuurlijk niet altijd. Er zijn kinderen die het heerlijk vinden om de hele dag op stap te zijn, anderen zijn snel overprikkeld en/of oververmoeid.

Groetjes,
Dionne (mama van Senne 27-2)

Hallo Anneke,

Ik zit ook een beetje met hetzelfde en probeer het gewoon uit.
Meestal ga ik na de middagvoeding (van rond 13/14uur) eropuit (stad, bezoek, wandeling e.d.) dit vind onze meid prima onderweg is alles prima en slaapt ze. Als ik haar bij thuiskomst in haar bed leg als het tegen haar voedingstijd loopt (1,5 of minder) vind ze het over het algemeen best moeilijk om in slaap te komen, ik laat haar dan even 10 min. huilen, dit is vaak genoeg om toch in slaap te komen. Soms is het ook zo dat ze blijft mopperen (niet echt doorhuilen) dan laat ik haar liggen. Als ze echt gaat doorhuilen dan pak ik haar meestal wel op. Ik probeer nog wel 20min huilen, troosten, weer 20 min. huilen, maar ik ben deels ook van mening dat die kleintjes niet voor niets huilen, dus lang niet altijd hou ik me hier zo strak aan. Ik probeer wel altijd die 10min. en gemopper te doen, want ik merk dat ze dat gewoon af en toe nodig heeft. Af en toe iseen fopspeentje op die momenten ook net genoeg om haar in slaap te krijgen.

Als we op een drukke verjaardag oid zijn, is het slapen voor haar heel lastig, ze houdt zichzelf dan wakker. Maar ja zou ik ook doen als er zoveel nieuws onder de zon was..... Bij thuiskomst is het dan (zo vaak is het nog niet voorgekomen dat we drukke verjaardagen hadden) dat ze nog echt moet afschakelen.

Ik weet zelf niet of het echt " verkeerd " is voor je kleintje. Ik kies er wel af en toe bewust voor om een dagje geheel niet weg te gaan om haar haar rust te gunnen. Dit deed ik laatst ook een dagje en toen heeft ze de hele dag van voeding tot voeding geslapen, dus had ze het ook nodig denk ik.
Tja wat is wijsheid, ik weet in iedergeval dat ik niet veel gelukkiger wordt van 24uur per dag binnen te zitten, zeker niet met dit weer, dus dan denk ik dat het ook wel belangrijk is om een beetje aan mama te denken. Een gelukkige mama is een goede mama is mijn motto :)

Ik zou het ook wel leuk vinden om te horen hoe anderen dan doen, en tja hoe merk je nu wanneer het echt teveel is voor je kleintje?

Groetjes,
Nymue

Hallo,

Ik probeer Christian zoveel mogelijk mee te nemen in mijn "normale" leven, maar wel met mate. Hij gaat eigenlijk overal mee naar toe en de reiswieg cq kinderwagen gaat mee als ik langer dan 2 uur van huis ben, zodat hij een plekje heeft om lekker te kunnen slapen.
Hij heeft twee vaste (lange) slaapmomenten op de dag, na de 1e voeding tot ongeveer 10:30 en in de middag vanaf 15:00 tot 17:30 uur. Die probeer ik zoveel mogelijk intact te houden, dus geen gereis en gesjouw in die periodes en als we dan op visite zijn probeer ik hem ook op die tijden te laten slapen. Daar protesteert hij vaak heftiger tegen dan thuis, is tenslotte erg gezellig en spannend al die vreemde mensen en geluiden om hem heen! Maar ik blijf dan even doorzetten, speen erin, aai over de bol, een paar lieve woordjes, na een paar minuten weer hetzelfde totdat hij slaapt. Lukt meestal wel. Ik zorg er wel voor dat hij voor de laatste avondvoeding weer thuis is, zodat hij daarna meteen lekker in zijn eigen bedje kan slapen.
De dag erna is altijd een rustdag waarin we lekker thuis blijven, behalve voor ons dagelijkse wandelingetje (altijd na de 2e voeding). Ik probeer visites buiten de deur, dagjes uit e.d. te beperken tot 1-2 per week. En hiermee heb ik over het algemeen een tevreden (doorslapend) ventje!

Dus vasthouden aan regelmaat: JA!! Maar zeker niet thuis blijven zitten, hij moet er maar aan wennen en zo leert hij op vele plaatsen/omstandigheden te slapen...

Veel plezier,

Karin, mama van Christian (9,5 weken)

Hier houden we ook veel de zelfde volg orde aan en overdag zijn we veel aan het wandelen of met de auto op stap, want onze oudste moet ook gehaald en gebracht en wil ook naar de speeltuin etc. en er moeten boodschappen worden gedaan.

Maar drukke verjaardagen sla ik nog over, bij mijn schoonmoeder ben ik op haar verjaardag alleen 's ochtends op de koffie een uurtje geweest. Maar anders blijft er 1 van ons thuis en gaat de ander naar de verjaardag.

's avonds om 19.15 uur beginnen we met het bad en bed avond ritueel.

Groetjes
Chris

Hoi,

Ons  mannetje gaat vanaf 2 weken al mee op visite etc.  

Ik probeer inderdaad ook wel tussen twee voedingen door weg te gaan en voor de laatste voeding weer thuis te zijn, dit lukt niet altijd, dus dan geef ik de laatste voeding ook nog gewoon waar we zijn. Verder is het voor hem geen probleem. Hij valt overal in slaap of het nu druk is of niet. Ik neem wel altijd de wandelwagenbak mee, zodat hij lekker ligt. Als hij slaapt kan ik hem van de wandelwagenbak, in  de maxi-cosi en vervolgens vanuit de maxi-cosi in zijn bedje leggen zonder dat hij wakker wordt. Ik kan hem zelfs nog een jas aan en uit trekken als hij slaapt! Hij is nu pas 4 weken, dus misschien verandert dit nog wel, maar voor nu is het supermakkelijk!

Groetjes,

Jessica

Terug
Bovenaan