Rust en Regelmaat

Hi Meiden,

Ik ben een trotse moeder van George die nu 3 en een halve maand is.
Na 2 trouwerijen in het buitenland probeer ik nu Rust en Regelmaat in onze dagschema te krijgen. Wat niet zo goed lukt moet ik bekennen.

Mijn probleem is dat George niet zoveel drinkt (125ml) en het daarom waarschijnlijk maar max.3uur uithoud voordat hij naar de volgende voeding vraagt/jammert. Door deze schema krijgt hij per dag 8 voedingen!

Mijn vraag is of iemand een tip heeft om de 4 uur tussen de voedingen te overbruggen zodat we op een schema van 5 voedingen per dag uitkomen.

Nu is het schema globaal volgens het SLAPEN - ETEN -SPELEN principe:
1 uur slapen - eten - 2 uur spelen -  slapen.
Eigenlijk moet het 2uur spelen 3uur worden om tot 5 voedingen te komen?

`s avonds slaapt hij na zijn badje van 19-23   hij krijgt vervolgens een flesje om 23.Dan komt hij weer om 2.30 en 5 uur....  

Maar goed ik snap het effe niet meer. Misschien heeft iemand hetzelfde probleem of kan mij helpen.

Groetjes,
Sharonski

Hoi sharonski,

Wij hadden in het begin hetzelfde probleem.
Onze dochter Jasmijn dronk ook steeds maar een beetje en kwam dus ook vaker en eerder  voor de volgende voeding.
Op het consultatieburo raden ze toen aan om toch maar te rekken tot er 4 uur voorbij is. Zodat ze dan echt honger heeft en wel meer drinkt. Dit moet je een tijdje volhouden. In het begin vond ik het zielig om echt te wachten tot 4 uur na de volgende fles, maar het heeft echt geholpen! Binnen 2 dagen dronk ze om de 4 uur een fles van 200 ml. En wonder boven wonder slaapt ze sindsdien ook de hele nacht door!!! Ze krijgt nog maar 4 flessen.
Dit is zo'n beetje ons schema:

07:00 uur: 1ste fles 200 ml.
11:00 uur: 2de fles 200 ml.
13:00 uur: fruithapje (sinds 3 weken)
15:00 uur: 3de fles 200 ml.
19:00 uur: 4de en laatste fles 200 ml.

Ik hoop dat het bij jou ook gaat lukken als je het gaat proberen.

Succes.

Liefs Trudi (mama van Jasmijn 12-02-2008)

Hi Trudi,

Bedankt voor je reactie, super het geeft me weer hoop!
Nog een vraagje: tijdens het `rekken` begint de kleine een beetje slaap te krijgen na zijn voeding. Zal ik hem dan laten slapen en na het uurtje slapen  niet meteen wat te drinken geven maar weer rekken tot de vier uur voorbij zijn? Of het spelen 3 uurtjes rekken ookal is hij eigenlijk moe?

Groetjes,
Sharon

George 21-4-08

Hoi,

Wat grappig, Norah is van 14-02-2008 en heeft precies hetzelfde schema als Jasmijn! Alleen het fruithapje krijgt ze pas vanaf volgende week, maar dat wil ik ook om 13.00 uur gaan doen.

Toen Norah drie weken was, zijn wij begonnen met Rust en Regelmaat van Ria Blom. Haar boekje is ook echt een aanrader, ze geeft antwoord op heel veel praktische vragen. Zij zegt bijvoorbeeld dat als je kindje nog zo jong is, hij of zij maar 1 tot 1,5 uur achter elkaar wakker kan blijven. Als je wilt rekken, kun je volgens haar beter de slaapjes rekken. Bij ons is dat gelukt. Als  Norah te vroeg wakker werd,  lieten we haar eerst even huilen (niet te lang, een paar minuten)  en als dat niet doorzette en dus een beetje jammeren bleef, lieten we haar liggen. En toen gebeurde er een wonder: ze viel vanzelf weer in slaap! Als het jammeren wel echt overgaat in hard huilen, gaan wehaar haar toe en troosten we haar. Maar daarna leggen we haar weer terug. In het begin moesten we soms nog een of twee keer terug om te troosten, maar ze viel uiteindelijk wel weer in slaap. Met als gevolg: een goed uitgerust kindje dat mede daardoor goed en krachtig dronk.

Succes!

Groetjes,
Jamie

Hoi,

Een tip om de tijd tussen twee voedingen te overbruggen.. wandelen. Dat vind ik altijd prima werken. Emma krijgt dan wel borstvoeding, maar soms moet ik het wel even rekken omdat het dan beter uitkomt voor een afspraak oid...tijdens het wandelen is ze stile en valt ze soms ook wel even in slaap.

Emma is 5 maanden en heeft een heel mooi strak schema:

7.00     uur;   eerste voeding
11.00 uur;   tweede voeding
Daarna naar bed en slapen tot de volgende voeding
15.00 uur;   derde voeding
19.00 uur;   vierde en laatste voeding.

Ze komt 's ochtends nog wel eens om 6.00 uur, dan rek ik elke voeding een beetje tot ik weer op 19.00 uur kom te zitten 's avonds.
Over 2 weken beginnen we met het introduceren van groente. Dat wil ik rond 17.00 uur doen en dan ook maar het fruit om een uur of 9.30 uur.   Wat gaat 't allemaal toch hard....

Groetjes Kirsten

Als George minder per keer drinkt, is het logisch dat ie eerder voor een volgende voeding komt. Kindjes regelen het voor zichzelf best goed. Waarom vind je het belangrijk dat hij om de 4 uur gaat drinken? Is het een probleem om minder, maar dan om de 3 uur, te blijven geven? Misschien dat hij uiteindelijk zelf meer gaat drinken?

Terug
Bovenaan