Rust, regelmaat en inbakeren (hazenslaapjes)

<p>Hallo, Wij hebben een dochter van 11 weken oud. Zij huilt veel. Soms de hele dag. 's ochtends en overdag slaapt zij niet en tegen 22.00 uur slaapt ze pas en wordt ze rond 06.00 uur wakker. Ze slaapt de nacht dus goed door. Iedereen zegt dit is een bijdehandje die alles wil zien en meemaken waardoor ze dus niet gaat slapen. We zijn het boek rust, regelmaat en inbakeren gaan lezen en zijn dit aan het toepassen. We zijn daardoor achtergekomen dat ze zo alert is van vermoeidheid. Door dit boek toe te passen leggen wij haar bij de eerste vermoeidheid signalen weg. Wel moeten wij veel heen en weer lopen voor de speen en wordt soms na een hazenslaapje weer wakker. We proberen eerst de speen weer in haar mond te stoppen, zodat zij weer kan gaan slapen. Wat moeten we doen als dit te lang duurt? Haar eruit huilen? Maar wat moeten we dan doen... Haar weer voeden ook al is het binnen twee uur? Als ik dit niet doe dan klopt het ritme niet meer. Wij lopen hier tegenaan. Ook heeft zij haar speen nodig om in slaap te vallen. Daardoor is zij wel afhankelijk van ons en lopen wij in het begin veel heen en weer om de speen weer in haar mond te stoppen. Ik hoor graag van jullie wat jullie doen en tips zijn welkom :).</p>

p.s. de speen terug in haar mond stoppen kost veel tijd. We lopen zoveel op en neer of je zit er heel lang naast voor een hazenslaapje van 10 min dan vraag je je wel af of dit het waard is... dan heb je nog steeds niet even je handen vrij omdat je dochtertje slaapt.

Die speen dat is sowieso  een fase.  Ik heb wat km op de trap gelopen voor die speen  dit word vanzelf makkelijker en straks kunne ze die zelf in doen.
Dat ze al wat slaapjes in bed doet al is het maar 10 minuten is al super goed. Dan weet ze dat de slaapjes  in bedje moet. Het kost eventjes wat moeite  als je een oververmoeide baby hebt om een ritme te krijgen en het is echt even door bijten. 
Ik had zelf ook een oververmoeide baby en het was echt even pittig  om dat ritme  erin te krijgen het ging van helemaal niet slapen tot steeds kleine beetjes langer slapen. En uiteindelijk na een tijdje wist die als ik hem in bedlegde dat die moest gaan slapen.
Wat ik wel in het begin deed was 5 minuten  laten huilen dan troosten het liefst liggend en werkte dst echt niet ging ik even met hem knuffelen.  En legdr hem daarna weer terug. Uiteindelijk  hield ik dit wel eventjes vol dus was het weer tijd voor een nieuwe fles. Dus meneerhad niet geslapen uiteindelijk na zn fles deed ik het zelfde en dan als die echt niet wilde slapen hield ik het eventjes vol en daarna liet ik hem maar wel bij mij even slapen  zodat die wel over de oververmoeidheid  heen kwam en wel wat slaap kreeg .
Het is ook wat  moeilijk  uitleggen  zo via het forum. Maar je doet goed aan rust en regelmaat ik heb er positieve ervaringen mee. Maar het is echt even pittig wat weekjes maar uiteindelijk  heb je erzoveel  baat bij. 
En zie je het even niet meer zitten probeer oppas te regelen en ga lekker wat voor jezelf doen of samen met je man/vriend
succes?

Geef je bv of fles? Als ze echt niet slaapt dan kan het inderdaad zijn dat ze wel eerder honger heeft.
Heb je al eens geprobeert haar op dr buikje te laten slapen? Misschien is het wel een buikslaper. Je kunt het altijd even proberen.
Wegleggen, tut erin en even erbij blijven en kijken wat ze doet.

Laten huilen zou ik op deze leeftijd nog niet bewust doen maar dat is per persoon verschillend en moet je natuurlijk ook voor jezelf weten :)

Wij hadden en hebben nog steeds een beetje, dit ook. (Blijkt koemelkallergie)
Maar soms sliep ze wel ff een half uurtje en dan deden we alles opnieuw zoals verschonen-voeden-spelen-bed.... Ze kreeg dan maar 30 cc... En ze bleef ook huilen... Soms was de draagzak een oplossing soms was niks een oplossing en zeer regelmatig was ze de hele dag wakker en daardoor ook oververmoeid. Nu gaat het al een week een stuk beter. En waardoor? Geen idee. Ze heeft wel andere voeding en verder zijn we niks anders gaan doen dan alleen maar steeds alles herhalen en prikkels vermijden (niet mee naar verjaardagen enzo) wel veel ziekenhuis bezoeken helaas maar ja dat was niet anders. Ze is nu 13 weken dus misschien valt het kwartje nu eindelijk.

Slapen is gedrag en sommige babies zijn temperamentvoller en actiever en slapen daardoor minder en ligt de oververmoeidheid sneller op de loer waardoor je in een vicieuze cirkel belandt en ik weet dat het heel moeilijk is om eruit te komen. Hier hadden we al bijna een ziekenhuis opname geregeld maar sindsdien gaat het opeens stukken beter. (Slaapt nog niet keurig volgens het boekje maar volgens de kinderarts is dat lang niet op elkw baby van toepassing)

De eerste 2 /3 maanden is het hard werken om in een goede ritme te komen en vaak zijn ze gewoon niet lekker vanwege krampjes en het wennen buiten de buik. Ik heb mijn kinderen altijd veel bij me gehouden, gewiegd, rustig over buikje wrijven. Soms willen ze gewoon met rust gelaten worden lijkt wel.. ik weet nog steeds niet hoe ik het voor elkaar heb gekregen, heb er een bos grijze haren van maar bijvoorbeeld bij mijn dochter ook hele vreemde bedgaan rituelen bedacht die ik nu graag wil doorbreken, als ze daaraan toe is, ze word binnenkort 6 mnd. Ik baker haar niet meer in vanwege de warmte, ze wilde dit zelf gewoon ook niet meer. Blijf dus goed kijken naar het gedrag van je baby en als je twijfelt, laat het cb je baby even bekijken om medische klachten uit te sluiten. Speentje was voor ons geen optie, na een paar weken was ik dat zat en heb ik me erbij neergelegd dat ze het niet wou. Nu word ze slaperig aan de borst en leg ik haar in bed. Een of twee keer teruggaan, soms weer aanleggen en dan is het goed. Ik ben elke dag tot zo’n 22 uur bezig met de kids naar bed brengen. Rond 18 uur houd ik het rustig binnenshuis en begin ik met pyama’s aandoen, tanden poetsen etc. Om 19 uur gaat onze dreumes naar bed en onze dochter heeft gewoon langer nodig, ook omdat ze bv krijgt. 
We zijn onlangs naar een verjaardag geweest, tranen met tuiten, helemaal overstuur maar gelukkig mocht ik naar de slaapkamer van m’n vriendin waar ze weer rustig werd en in slaap viel. Het is soms lastig om rust en regelmaat te bieden aan je baby, zelf rustig blijven, een liedje voor het slapengaan, even knuffelen en slaap lekker zeggen zijn vertrouwde dingen als je het steeds herhaalt. 
Succes! Na zo’n 3 mnd worden de krampjes veel minder en zul je zien dat alles steeds soepeler gaat. 

Terug
Bovenaan