Ruzie met mijn man. Wat hij heeft gezegd kan ik niet loslaten.

Mijn man en ik hebben afgelopen weekend ruzie gehad waar ik mij maar niet overheen kan zetten. De aanleiding was dat hij zaterdag pas tegen 13u opstond en een etentje dat ik had afgezegd omdat ik te moe was.

Even wat context:
Zijn lang uitslapen ieder weekend is al heel lang een punt van discussie. Hij heeft jaren in de horeca gewerkt, heeft intussen wel al 10 jaar een job met vroege en late shiften en werkt om de 14 dagen nog op café. In de weekends is hij gemiddeld minstens 2 avonden weg (meestal op café) en door de week 1 à 2 keer, soms meer als hij de late shift heeft.
Hij doet wel altijd boodschappen en kookt iedere dag, zet de vuilniszakken buiten en ruimt tussendoor wat op en maait af en toe het gras. Al de rest van het huishouden, de tuin én de zorg voor ons eerste kind kwam volledig op mij terecht. Ik bracht haar iedere ochtend naar de opvang, legde haar iedere avond in bed, deed haar in bad, stond ‘s nachts op, stond ook iedere weekendochtend met haar op, deed uitstapjes met haar, zorgt dat ze kleren heeft enz. Mijn man speelde wel met haar. In de weekends moest ik niet verwachten dat hij opstond voor 12u. En in de namiddagen had hij nooit zin om een uitstapje mee te doen.
Hoewel deze situatie mij regelmatig frustreerde, legde ik mij er meestal bij neer. Na tig keren de discussie te zijn aangegaan, was ik het moe en door de jaren heen is hij wel meer gaan doen in het huishouden.

Tijdens de eerste 7 weken na de geboorte van ons tweede kind, nu 8 weken, nam mijn man wel heel veel taken op zich en hebben we een paar uitstapjes gedaan met ons vier. Ik was positief verrast en héél dankbaar en heb dat ook meermaals uitgesproken naar hem en naar onze vrienden.

Over de ruzie:
Ik had donderdag en vrijdag totaal geen rust gehad door slechte nachten en de baby die overdag nauwelijks sliep (3 uur verdeeld over stukjes tussen 7u30 en 22u). Ik was dus stikop.
Mijn man slaapt ‘s nachts trouwens overal door en was donderdag en vrijdag nadat hij onze dochter naar school had gebracht, gewoon tot 12u terug in zijn bed gekropen. Vrijdag heb ik hem om 12u40 wakker gemaakt omdat hij anders te laat op zijn werk zou zijn.
Vrijdag was ik zelf zó moe dat ik de boel de boel heb gelaten en gewoon ben gaan slapen om 20u30 (om uiteindelijk door de baby pas tegen 22u echt te kunnen slapen).

Hij had de rommel gezien, was boven komen kijken en zag mij slapen met een koptelefoon op en wist dus dat het een zware dag was geweest (dat vertelde hij mij de dag nadien). Hij heeft toen nog alles opgeruimd.
Maar de dag erna stond hij pas op om 12u50, dus was ik boos. We gingen normaal ook een etentje voor onze ouders doen, maar dat had ik tegen 12u afgezegd omdat ik te moe was en het niet zag zitten om de hele namiddag nog daarmee bezig te zijn. Dat zei ik tegen mijn man en daar werd hij zó kwaad van. Hij had zijn hele dag gepland naar dat etentje, had al dagen nagedacht wat hij zou maken, welke wijn erbij, ging het gras nog maaien en had zelfs bloemen voor mij besteld met ‘Voor de beste mama’ erop. Hij geloofde totaal niet dat ik het etentje had afgezegd omdat ik moe was, volgens hem had ik dat gedaan omdat ik boos was op hem omdat hij zo laat was opgestaan. Hij verweet mij ook nog dat de afgelopen weken dat hij zoveel had gedaan, weeral niet meer meetelden. Dat ik hem ook eens iets moest gunnen (hij mag áltijd alles doen: op café gaan, met vrienden afspreken, de dag erna uitslapen, als ik zelf al iets gepland had moest ik zelf een babysit regelen zodat ik kon gaan, en als hij wel thuis bleef, kon ik alsnog ‘s ochtends vroeg op staan voor ons kind, want de ochtendshift zit niet in zijn oppaspakket). En tussendoor kreeg ik nog vanalles over mij heen. Hij is vervolgens gaan winkelen, heeft eten gemaakt en in de tuin gewerkt… en heeft mij en onze kinderen de hele dag genegeerd. Ik stond er die dag dus van ‘s morgens tot ‘s avonds alleen voor met de kinderen, kreeg geen rust. Hij wilde zelfs niet samen met ons eten.

Toen ik het er 2 dagen later terug met hem over wilde hebben, bleef hij bij zijn standpunt dat hij boos en teleurgesteld was dat ik het etentje had afgezegd. Ik heb zelfs nog sorry daarvoor gezegd. Van zijn kant kwam niks, geen begrip, want “ik had ook nooit begrip voor hem”. En ik kan ook niet begrijpen dat dat stomme etentje zo veel belangrijker was dan mijn vermoeidheid. Dat ik niets aan die avond gehad zou hebben, gaat er bij hem niet in.
We doen ondertussen wel normaal tegen elkaar, maar warm kan je de sfeer in huis niet noemen.

Ik blijf met een gevoel zitten alsof wat ik de afgelopen 2,5 jaar heb gedaan niks voorstelt. En die bloemen heb ik niet meer gekregen. Hoewel ze betaald waren was hij te boos/koppig om ze later toch nog te gaan halen. Hij wilde ook niet zeggen waar hij ze had gekocht, dan was ik ze desnoods zelf gaan halen. Daardoor heb ik het gevoel dat ik ze volgens hem inderdaad niet verdien, dat ik volgens hem helemaal fout was door dat etentje af te zeggen, dat ik geen reden tot klagen heb en maar gewoon moet doordoen.

Wat moet ik doen? Erover praten wil hij niet meer, er is geen wederzijds begrip en het loslaten lukt mij ook maar niet.
 
Hai, vervelende situatie.

Als ik het goed begrijp is het lang uitslapen, het enige dat jou dwarszit, naast die ruzie dan? Want hij werkt, doet klusjes, geeft jou en de kinderen aandacht, heeft z’n eigen hobbies etc. Klinkt in principe als een perfecte situatie.

Hebben jullie al eens laten checken waarom hij mogelijk zoveel slaap nodig heeft? Vitamine te kort, schildklier?

Dat hij door het huilen of piepen van een kind slaapt is niet per se gek. Ik word zelf ook niet wakker als onze dochter piept. Pas bij een bepaald volume of langdurig huilen word ik wakker.
Ik snap wel dat wanneer jij amper slaap gehad hebt, en hij gewoon de nachten door kan slapen, frustraties krijgt.
Kunnen jullie dan niet gewoon afspreken dat je hem, ook eens wakker maakt om eruit te gaan?

Als hij onregelmatige diensten heeft op het werk, snap ik wel dat hij soms z’n slaap nodig heeft. Zelf heb ik dit ook. En dat is best een aanslag op je lijf. Zeker als je ouder wordt. Ik merk nu ook dat het me minder goed af gaat dan toen ik begin 20 was.

Als ik zo lees mbt het etentje, was hij wel echt van plan om te participeren in de voorbereiding daarvan. Hebben jullie van te voren wel de taken besproken? Want ik lees dat je te moe was, maar ook geen zin meer had om de hele middag met het etentje bezig te zijn. Als ik lees welke plannen je man had, dan klinkt dat toch wel als of je niet alles alleen had hoeven doen. Ik snap ook wel zijn punt, dat hij denkt dat jouw frustraties opliepen omdat hij zo lang sliep. Dat is ook niet erg als dat meespeelt, want ik zou dat ook hebben.
Mannen functioneren prima onder stress en doen dingen vaak op het laatste moment terwijl vrouwen de hele dag volgens een bepaalde planning werken, al is het maar in hun hoofd. Als het werk dan meer neigt te zijn naar de tijd die over is, dan kan het wel zo zijn dat je soms de neiging hebt om het dan maar te laten. Zeker als iets of iemand niet meewerkt zoals je had verwacht.
De vermoeidheid van jou, maakt het mogelijk ook nog allemaal wat intenser en kan je misschien net wat minder hebben. Wat ik absoluut begrijp.

Het is wel flauw van hem dat hij nu lastig doet over die bloemen. Beetje puberaal.

Ik denk wel dat je je er echt overheen moet zetten. Breng wat tijd met elkaar door. Doe iets leuks samen zodat de warmte wat terug komt. En probeer in het vervolg wat afspraken te maken over wie wat doet. Dan heb je ook geen of minder valse verwachtingen. Dan weet je waar je aan toe bent.

Verder, als dat slapen echt het enige is, zou ik echt in m’n handjes knijpen. Zeker wanneer hij jou lekker laat slapen en uit zichzelf gaat opruimen. Dat is toch echt super lief? Mijn man doet dat echt niet, haha!

ik weet ook niet wat voor baan jouw man heeft, maar wellicht kost het hem echt zoveel energie dat hij de slaap nodig heeft. Maar het is wel zo fair tegenover jou, dat jij ook de kans krijgt om te slapen als jij dat nodig hebt en dat hij dit ook begrijpt.

Mijn man doet ook echt bepaalde dingen wel of juist niet waarvan ik met m’n ogen draai, om zucht, of soms kwaad van word. Ook als ik dit al 60 keer heb aangegeven. Maar hij doet daarmee ook zoveel dingen wel, dat ik het ook maar laat. Echter zijn er wel momenten dat het me mega irriteert. Ik ben er wel achter dat dit ook afhankelijk is van m’n hormoonspiegel of periode in m’n cyclus. Dan kan ik minder hebben.

Ik hoop dat jullie eruit komen. Probeer niet te blijven hangen :) succes!
 
Heel goed, dat je voor jezelf opkomt wanneer je te moe bent. En worden veel te veel jonge vrouwen overspannen, omdat ze dat niet doen.

Ik kan me wel voorstellen dat wanneer hij allemaal voorbereidingen heeft gedaan, en jij zegt het zonder overleg gewoon af, hij daar wat gepikeerd van raakt.
Waarom hebben jullie het niet gewoon een dag later gedaan?

Even een schatting:
Als je voor boodschappen gemiddeld een half uur per dag rekent, boodschappen inclusief lijst maken en opbergen, 2 uur per week, gras maaien gemiddeld een uur per maand (zomers vaker, 's winters niet), dus kwartier per week. Zit je ruwweg op 6 uur per week en geen idee hoe lang het opruimen bij jullie thuis duurt.

Zet gewoon eens op papier, wat doe jij, wat doet hij, hoeveel tijd kost dat? En nachturen tellen dubbel.
In mijn ervaring is eten voor mama geen pauze maar keihard werken (baby voeren, kind goede tafelmanieren aanleren).
Bespreek welke onderdelen zwaar vallen, misschien vindt hij iets wat hij altijd doet wel heel zwaar, en vind jij het heel makkelijk of andersom, dan kan je die taken wisselen.

En spreek avonden af dat hij niet weg mag, zodat jij ook eens wat voor jezelf kan doen (slapen, in bad, een vriendin bezoeken, sporten).

Is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar als de taakverdeling de bron is van jullie ontevredenheid, ligt dat bespreekbaar maken aan de grond van de oplossing.
 
Bedankt voor de reacties, het helpt om het van een andere kant te zien en om het los te laten. Hij is er inderdaad eentje uit de duizend en in vergelijking met wat ik van mijn vriendinnen ooit hoor, doet hij erg veel en zelfs zonder dat ik het moet vragen. Dat was ik door de vermoeidheid en mijn boosheid wat vergeten.
 
Bedankt voor de reacties, het helpt om het van een andere kant te zien en om het los te laten. Hij is er inderdaad eentje uit de duizend en in vergelijking met wat ik van mijn vriendinnen ooit hoor, doet hij erg veel en zelfs zonder dat ik het moet vragen. Dat was ik door de vermoeidheid en mijn boosheid wat vergeten.
Het is ook gewoon niet makkelijk met 2 jonge kinderen. En als je vermoeid bent, worden dingen snel te veel.
Je zou ook nog kunnen overleggen, of hij qua werk (tijdelijk) vaker thuis kan zijn, maar dat is ook een financieel iets natuurlijk. Maar in de baby tijd is papa even harder nodig.
 
Bedankt voor de reacties, het helpt om het van een andere kant te zien en om het los te laten. Hij is er inderdaad eentje uit de duizend en in vergelijking met wat ik van mijn vriendinnen ooit hoor, doet hij erg veel en zelfs zonder dat ik het moet vragen. Dat was ik door de vermoeidheid en mijn boosheid wat vergeten.
Begrijpelijk hoor en helemaal niet erg! Ik vergeet / zie soms ook even niet dat ik geluk heb en maak me vervolgens druk om dingen die dan even echt mega kut en groot vielen, maar achteraf wel meevalt. Nu wil ik je gevoelens en situatie niet bagataliseren hoor. Maar dit is gewoon menselijk en begrijpelijk.
 
Terug
Bovenaan