Ruzie tussen peuter en dreumes

<p>Momenteel is er veel ruzie tussen onze twee dochtertjes. De oudste (wordt in september 3) duwt regelmatig haar jongere zusje (1,5 jaar) omver. Wanneer we onze dochter hier op aanspreken komt de boodschap totaal niet over, want 5 minuten later doet ze het weer. We hebben ook al gezien dat ze haar zusje slaat met speelgoed of aan haar haren trekt. Wie heeft er tips voor ons. Hoe kunnen we hier mee omgaan? </p>

Waarschijnlijk is het een manier om aandacht te vragen en om grenzen uit te proberen.

Mijn oudste deed dat ook bij m'n jongste. Ook omver duwen, erop gaan liggen of zitten enz. Het was schijnbaar een fase want na een tijdje deed ze het niet meer. Maar op die momenten dat ze dat deed haalde ik haar weg of haalde ik de jongste weg en gaf ik er verder niet teveel aandacht aan. Behalve zeggen dat het niet mocht en ik werd ook wel eens boos. Als ze het daarna nog een paar keer deed, zette ik haar wel eens op de gang ofzo. Dat werkte redelijk.

Had wel het idee dat het hier meer werd als de oudste zich verveelde of moe was.

Zelfde verhaal hier met een peuter van bijna 3 en een dreumes van 1...
Soms zet ik hem wel eens op de gang en soms kan ik het voor zijn door 1 van de 2 af te leiden... maar soms geeft ze ook geen kick om die duw en doe ik net of ik het niet gezien heb..
Vind het een lastige situatie en ik denk en hoop dat het misschien veranderd/verbeterd als ze beiden ouder zijn..
De jongste wilt hier constant alles wat de oudste heeft dus snap soms ook wel dat hij even geen zin heeft in haar..
Ik hoor het van vriendinnen met kids in dezelfde leeftijd ook.. dus denk dat het erbij hoort.. helaas...

Terug
Bovenaan