ruzie zoeken, laatste woord

hoi hoi!

Was tot nu toe actief in het 0-1 jaar forum, vanwege de geboorte van onze jongste, maar ben erg benieuwd naar jullie ideeën en ervaringen t.a.v. het volgende:

Onze oudste, net 5 jaar, kan erg gezellig zijn, heel lief, maar de laatste weken weten we soms niet wat we met hem aan moeten. Hij gaat constant tegen ons in, haalt je het bloed onder de nagels vandaan en wil altijd het laatste woord hebben. Afspraken zijn niet te maken, hij doet net alsof hij ons niet hoort. Straffen/belonen haalt niks uit. Boos worden niet. Negeren niet. Is het een fase? Een late reactie op de geboorte van zijn zusje (4 mnd.)? Een nare karaktertrek?
Shoot me!

Sabine
 
Ik herken het wel. Mijn oudste is 4,5 en heeft een zusje van 7 mnd.
Zij gedraagt zich ook onuitstaanbaar de laatste tijd.
Ik denk dat het bij haar een combinatie van dingen is; het einde van het schooljaar en idd een zusje erbij. Ook al lijkt ze het erg leuk te vinden, ik denk dat het toch een grotere impact op haar heeft als dat we in de eerste instantie vermoeden.
Ik blijf stug volhouden in het patroon zoals ik altijd deed; Vooral veel belonen, maar ook straffen als het niet gaat.
Ik werk nu met een stickersysteem met haar; bij goed gedrag een sticker, bij slecht gedrag een sticker eraf. Bij 10 stickers mag ze een kadootje uitzoeken.
Succes
Sil
 
Klinkt bekend!! Marielle is 4 en Vera nu 5 maand. En ineens keihard tegen me ingaan, gillen als ze haar zin niet krijgt, zielig huilen, hele avonden spoken ipv slapen, het laatste woord willen hebben. ppfff Ik probeer consequent te zijn, goed gedrag (verbaal) te belonen, negatief gedrag (zoals gillen) te negeren en ik zet haar op de trap als ze Vera pijn doet.
 
hier ook heel herkenbaar, mijn is dochter (4) en zoontje (7 mnd.) maar mijn dochter is de laatste tijd ook erg tegen de draad in, gillen en huilen, ik denk ook dat het laatste jaar wel zwaar voor haar was, naar een nieuwe school een broertje erbij....... ik werk ook met zo'n beloon techniek, ze is ook erg moe op het moment dus wie weet na de vakantie.....

groetjes susanne
 
Terug
Bovenaan