s'nachts wakker worden en niet meer willen slapen



hoi medemoeders. ik heb een dochter van 2 jaar en 4 maanden (is van 31 januari 2005) en voorheen was slapen nog nooit een probleem en doorslapen ook niet. maar de laatste tijd wordt ze vroeg wakker zo rond een uur of 6-6.15. op zich geen probleem want mijn man moet om 6.30 opstaan en ik sta dan ook meestal mee op. dus dan gaat ze gewoon mee naar beneden toe. nu  is ze al een aantal keren heel vroeg wakker geweest. zo rond een uur of 2 of 3 en dan gaat ze niet meer slapen. ik leg haar wel steeds terug in bed maar na een half uur staat ze al weer naast ons bed. wat ik  ook doe ze blijft wakker en wil echt niet meer slapen. nu komt het wel telkens voor in het weekend maar het is toch knap vervelend als je in het weekend om 2 of 3 ur s'nachts beneden zit omdat ze niet meer wilt  gaan slapen.  (ze begint gewoon te roepen dat ze wakker is en zo). wie kent dit probleem ook en  nog beter wie heeft er tips voor ons want wij weten het niet meer.  
ik hoop dan ook op een aantal reacties van andere  ouders die dit ook meemaken of meegemaakt hebben
in elk geval bedankt voor  het lezen.
groetjes van rilana  

 
Hoi Rilana,

Een heel herkenbaar probleem. Wij hebben een zoon van 2 jaar en 9 maanden. (sept.'04). Hij heeft ook nooit slaapproblemen gehad, maar ook de laatste tijd begint hij snachts te roepen. Hij ligt nog in een ledikantje, dus er zelf uitkomen is er niet bij. Maar... hij laat het wel weten dat hij wakker is. Hij roept; "Hallo mama" en gaat steeds harder roepen, wanneer ik niet onmiddellijk reageer. Nu is het in de meeste gevallen bij ons zo dat wanneer ik hem eruit haal en 10 minuten met hem voor de tv ga zitten, ik hem zó weer terug kan leggen.
Helaas werkt het niet in alle gevallen en begint hij na een kwartier, half uurtje weer te roepen. Aangezien mijn man ook een drukke baan heeft en zijn nachtrust hard nodig heeft neem ik onze Lars ook wel eens mij ons in bed en dát is vanuit zijn oogpunt de beste oplossing !!!!! Dan ligt hij met een grote grijns en valt heeeeeel tevrede in slaap. Maar daar wil ik zeker geen gewoonte van maken en probeer ik het eerst effe voor de tv. Even zijn gedachte op iets anders.... misschien heeft hij wel eng gedroomd en meestal helpt dat dus wel.

Wat ik ook wel eens heb gedaan, is bij hem in de slaapkamer naast zijn bedje gaan zitten en zachtjes met zijn muziekdoosje mee geneuried. Hij leek het prettig te vinden dat ik in de buurt bleef. Het neemt effe wat tijd in beslag, maar  daarna terug naar je eigen bedje en nog effe een paar uurtjes te kunnen slapen is heel wat waard, niet waar ????

SUCCES,
Annette  
 
Het lijkt mij het beste om even op zijn kamer te wachten tot hij weer slaapt, kost de eerste paar keren wel wat tijd, maar ja nu ben je toch ook wakker..
Het is wel belangrijk om absoluut niet te reageren op hem dan, alleen zitten en wachten...erg moeilijk (heb het een poos gedaan bij mijn dochter toen ze een nieuw bed kreeg, omdat ze er steeds uitkwam) maar het helpt wel!!!

Groetjes Yvonne
 

Hoi. Even een berichtje van mij over de stand van zaken. Het gaat weer erg goed met Bo met het slapen. Ze is s'nachts nog wel wakker geweest, maar ze komt haar kamer niet meer uit. Ik maak voortaan haar kamerdeur dicht als ze slaapt. (deze was eerst altijd een stukje open.) De eerste paar nachten was ze wel wakker, en begon mama en papa te roepen, maar kon ze haar kamer niet uit en ik vond het echt heel moeilijk, maar we hebben het volgehouden.Nu horen we haar s'nachts niet meer en slaapt ze goed door. Ze heeft maandag zelfs geslapen tot 07.45 uur, dus het gaat de goede kant op. Ik heb jullie tips trouwens wel opgevolgd, maar bij ons werkte het niet. Ik doe het nu al een week zo en het gaat super. Ik wil jullie wel bedanken voor jullie tips.

Heel veel groetjes van Rilana mama van Bo
 
Terug
Bovenaan