's Avonds veel en vaker honger

Olivia is morgen 6 weken oud en ze krijgt 6 flesvoedingen op een dag. Ze slaapt 's nachts 9 uur en laat 's ochtends en 's middags 3-4 uur tussen de voedingen. Dan drinkt ze gemiddeld 120 ml.
Vanaf ongeveer 18.00 uur wordt ze onrustig, ze wil vaker drinken (om de 1,5-2 uur, maar ik wacht tot minimaal 2 uur) tot de laatste voeding van 21.00/21.30 uur, waarna ze prima in slaap valt tot de volgende ochtend.
Nu ken ik het begrip clustervoeden wel bij borstvoeding, maar kan dit dus ook bij flesvoeding voorkomen? Ze heeft wel echt honger na die 2 uur, ze drinkt zo weer 120 ml (terwijl, als ze overdag een keertje eerder komt, ze juist minder drinkt).
Overdag slaapt ze meestal wel goed, af en toe wel onrustig, beetje huilen maar ze slaapt dan wel weer verder. Het is dan geen hongerig huiltje.

Kennen jullie dit? Is dit normaal?

Groetjes, Martha

Neej sorry, ik herken het niet.... Maar wat als je de voeding van rond 18.00u nou ophoogt naar 150ml? Misschien laat ze er dan wel 3 uur tussen en kan je langzaam aan over na de 5 voedingen.
6 x 120 = 720
5 x 150 = 750

Rodin is nu 7 weken en zit al een aantal weken op de 5 voedingen. Sinds een tijdje krijgt hij ookal 200 ml per fles aangeboden... Soms drinkt hij alles op en de andere keer laat hij 50ml staan.
Wij zelf hebben de ene keer ook meer honger als de andere, toch?

@ nicole1984
Het is al een fles van 150 die ze krijgt, maar ze wil gewoon echt niet meer dan die 120 drinken.
Jeetje dat Rodin af en toe al 200 drinkt. Wat een hongerlapje ;)

@mamaW
Hoe lang duurde dat bij Jasmijn en is het ineens opgehouden? Ik ben benieuwd!

Jasmijn is nu 9 weken en 's ochtends is nog steeds haar 'hongermoment'. Wij zeggen altijd tegen elkaar dat ze gewoon een goed ontbijt wil.

Het is nu wel minder, maar het kan zo dat ze opeens besluit dat ze tussen twee voedingen in (ze zit op 4 á 5 flesjes van 180 cc) na twee uur besluit dat ze honger heeft en dan is ze ook echt alleen maar stil te krijgen met een klein flesje. Wij hebben het haar ook altijd gewoon gegeven.

Achteraf hadden wij het idee dat ze gewoon tegen een verhoging van de flesvoeding aan zat, maar dat nog net niet aankon.

Ja... het is altijd een beetje puzzelen met die frummels. Onze oudste had dit trouwens helemaal niet.

Ha MamaW,

Je had gelijk hoor! Inmiddels drinkt Olivia ineens haar 160 ml flessen (bijna) leeg en is ze 's avonds ook minder huilerig. Het is nog niet elke dag zo. Gisteren wilde ze nog wel 6 (kleinere) voedingen maar het gaat vandaag weer de goede kant op. Ik heb er vertrouwen in dat het 's avonds wel weer goedkomt als ze elke dag meer voeding aan kan!

Terug
Bovenaan