saaie vraag (sorry)

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Als je geen zin hebt om dit "carriere" gezeur van mij te lezen moet je maar ff niet verder lezen........

(Ik heb je gewaarschuuwd...)

Ik zit echt met een dilemma...
Op dit moment zit ik ruim 4 jaar op een managementfunctie binnen een grote organisatie..
Ik zou dolgraag verder willen groeien maar heb dit telkens voor me uitgeschoven omdat wij prive natuurlijk andere plannen hebben...
Nou hebben we er ons erbij neergelegd dat dit nog wel even kan gaan duren (een gezinnetje), maar ondertussen sta ik al wel 1 1/2 jaar stil! Zowel op het gebied van uitdaging dat ik m'n job vind als het prive-vlak.

Ik zou dolgraag solliciteren naar een hegere functie, ook al is dat bij een ander bedrijf... Ik heb tot nu toe steeds gedacht: dat kan ik niet maken... stel dat het dan ineens raak is...
Maar ik weet van mezelf dat ik (ookal zou ik moeder worden) dat ik altijd zou willen blijven werken en mezelf blijven ontwikkelen...
Wel in een passend patroon natuurlijk..

Moet ik mezelf schuldig voelen als ik net een nieuwe job heb en ik raak zwanger?
Nu heb ik een vast contract... maar wat als ik een nieuwe job vind, en het is plotseling wel raak..? Dan zit het er natuurlijk dik in dat m'n contract niet verlengd wordt (bij een nieuwe baas dan heh).
Heb ik dan nog recht op een uitkering?
Ze gaan dan toch uit van je arbeidsverleden en je laatst verdiende salaris heh?

Morgen toch maar ff checken bij het arbeidsbureau... Stom... management-functie bekleden en dan hier zelf geen antwoord op weten... ik weet het...
maar ik heb hier nog nooit mee te maken gehad (en hoop het ook niet mee te maken), maar ik wil wel even zekerheid...
Ik heb toch niet al die jaren voor jan L*L gewerkt....

Ik kan nog wel een tijd af gaan zitten wachten... maar dat is nu al 1 1/2 jaar het geval en m'n salaris is ook al ruim 2 jaar bevroren omdat ik vrij hoog zit... maarja ieder mens wil toch een ontwikkeling kunnen zien in wat ie doet heh... ook op het gebied van waardering en dat is mijn geval salaris.

Jof wat is het een warrig verhaal geworden maar ik moest het ff kwijt...
Heeft iemand wijze raad voor mij?????????

Heel veel liefs, Lill

Hallo Lill,
Allereerst zou ik zeggen, doe wat je gevoel zegt. Ja, als je contract niet verlengd wordt krijg je een w.w.uitkering. Dat was eerder wel een jaar of 3, afhankelijke van je arbeids-verleden, maar ik heb begreppen dat hier in bezuinigd is/wordt, dus hoelang het nu nog is weet ik niet.
Ik zelf had een aantal opleidings-plannen , maar nu wij met gezins-planning zijn begonnen ga ik het liefs zo weinig mogelijk werken , als het straks zover komt.
Succes, groet Zoey uit O

Hoi,

ik kan je inderdaad niet zo goed zeggen wat je zou moeten doen, maar wat betreft de uitkering kan ik je wel helpen.
Ik werk bij het UWV en krijg dit soort vragen wel vaker.
In principe mag je altijd over stappen naar een andere baan, maar er word wel gekeken naar wat je ervoor achter laat, ofwel hoe groot het risico was dat je nam om werkloos te raken.
Maar een functieverbetering is het zelden een probleem.
Wel is het zo dat het ontslag/niet verlengen van contract niet aan jezelf te verwijten mag zijn.
Maar ach....dat zal wel meevallen denk ik.
Ik hoop dat je zo een beetje meer weet, anders moet je inderdaad gewoon evennaar het CWI gaan of het KCC (klanten contact centrum) 0900-9294.
Nou succes ermee, enne sorry voor het lange stuk!

Liefs Rebekka

Hallo Lill,

Jouw dilemma is heel erg herkenbaar. Ook ik zit in een management functie en heb na 3 jaar de behoefte om door te groeien. Bij mijn huidige werkgever is die mogelijkheid er niet. Mijn partner en ik zijn ook al een aantal jaren bezig om kinderen te krijgen met de nodige medische hulp. De behandeling en de emoties die daarbij komen hebben natuurlijk invloed op mijn functioneren zowel prive als zakelijk.
Bij mijn zoektocht naar een nieuwe uitdaging houd ik ook rekening met het feit dat we hopen ooit een kindje te krijgen. Dus wil ik niet te veel reistijd en kijk ik goed naar de secundaire arbeidsvoorwaarden.

Ik ben bang dat dit toch het dilemma is van de hedendaagse goed opgeleide vrouw. Ik kan je geen advies geven, alleen maar vertellen dat ik het allemaal over me heen laat komen. Komt er een goede kans dan grijp ik hem met beide handen aan. Komt er een kindje en raak ik mijn baan kwijt dan is het ergste dat kan gebeuren dat je een paar maanden een uitkering krijgt. ALs je een werkende partner hebt is dat geen onoverkomelijke ramp. Bovendien heb je met veel werkervaring en een goede opleiding voldoende gelegenheid om na de bevalling weer een leuke baan te vinden.

Groetjes Jennifer

Ook ik herken hier wel iets in.
Ik heb nu een hele goede baan van 4 dagen van 9 uur. Maar de reistijd is erg lang (soms wel 2,5 uur). Ik heb ook nog een eigen bedrijfje aan huis voor 2 dagen in de week. Omdat we met kinderen krijgen bezig zijn wil ik graag gaan parttime werken, maar vindt maar eens een parttime baan met een HBO diploma. Die zijn er dus niet....
Het liefst wil ik een baan op HBO-niveau, maar ik zal waarschijnlijk toch op MBO-functies moeten gaan solliciteren.

Als ik jou was zou ik gewoon goed om me heen kijken en solliciteren als je wat leuks tegenkomt. Je hebt een baan dus je kunt ook eisen stellen bij de eventuele nieuwe werkgever. Gewoon een vast contract vragen.

Veel succes met het vinden van een andere baan en natuurlijk met het zwanger raken.
Knuf Ivy

wat een gezeik mens neem gewoon geen kinderen o nee je kan geen kids krijgen hahhahaha wat een goeie mop maar het is wel de warheit ga gewoon werken niet dat een mens daar zoveel aan heb maar ja jij kqn beter werken als dat je kinderen kan krijgen

Wat een gevoelloze debiele reactie van de anoniem hierboven. Je hoeft het niet overal mee eens te zijn maar he, ga eerst effe op taalcursus en kijk dan nog eens goed naar je taalgebruik.

En anoniem van de oorspronkelijke vraag, ik snap je dilemma heel goed, maar ik zou me toch ook richten op die positieverbetering want "stilstaan" is duidelijk niks voor jou. En dat heb je al een hele tijd gedaan. Ik denk dat je daar ook een steeds minder prettig gevoel bij krijgt. You go girl!!

Hoi Lill,

Altijd eerst aan jezelf denken en wat je hart je ingeeft.
Snap het dilemma wel hoor, als je een kindje wilt, wil je natuurlijk ook een lekkere stabiele omgeving hebben met een vaste baan en niet de kans hebben om in een nieuwe baan ontslagen te worden. Maar als je niet lekker in je vel zit in je huidige baan, dan gaat het prive ook minder en dan ga je misschien onnodig stressen, bovendien je wilt toch dat je kindje een moeder heeft die lekker in haar vel zit en een leuke en goede baan heeft. (Tenminste dat neem ik aan)
Zoek gewoon ontspannen verder naar een nieuwe baan die je qua arbeidsvoorwaarden perfect lijkt en als je de juiste persoon bent voor die baan en je bewijst dat in de eerste maanden voor je met zwangerschapsverlof gaat dan zullen ze echt wel in zien dat ze je moeten houden. Het is lastig om een goede carriere op te bouwen en te hebben en een kindje op te voeden, maar zeker niet onmogelijk. Ik werk zelf ergens waar een van de hoogste functies wordt ingenomen door een vrouw die 5 kinderen en een pleegzoon heeft en ook nog eens een lange tijd moet reizen. Gewoon een kwestie van goed plannen volgens haar. Veel succes met je keuze!!! (Je hart volgen he?)
liefs
Nathalie

Terug
Bovenaan