saaie vraag (sorry)

Hallo allemaal,

Als je geen zin hebt om dit "carriere" gezeur van mij te lezen moet je maar ff niet verder lezen........

(Ik heb je gewaarschuuwd...)

Ik zit echt met een dilemma...
Op dit moment zit ik ruim 4 jaar op een managementfunctie binnen een grote organisatie..
Ik zou dolgraag verder willen groeien maar heb dit telkens voor me uitgeschoven omdat wij prive natuurlijk andere plannen hebben...
Nou hebben we er ons erbij neergelegd dat dit nog wel even kan gaan duren (een gezinnetje), maar ondertussen sta ik al wel 1 1/2 jaar stil! Zowel op het gebied van uitdaging dat ik m'n job vind als het prive-vlak.

Ik zou dolgraag solliciteren naar een hegere functie, ook al is dat bij een ander bedrijf... Ik heb tot nu toe steeds gedacht: dat kan ik niet maken... stel dat het dan ineens raak is...
Maar ik weet van mezelf dat ik (ookal zou ik moeder worden) dat ik altijd zou willen blijven werken en mezelf blijven ontwikkelen...
Wel in een passend patroon natuurlijk..

Moet ik mezelf schuldig voelen als ik net een nieuwe job heb en ik raak zwanger?
Nu heb ik een vast contract... maar wat als ik een nieuwe job vind, en het is plotseling wel raak..? Dan zit het er natuurlijk dik in dat m'n contract niet verlengd wordt (bij een nieuwe baas dan heh).
Heb ik dan nog recht op een uitkering?
Ze gaan dan toch uit van je arbeidsverleden en je laatst verdiende salaris heh?

Morgen toch maar ff checken bij het arbeidsbureau... Stom... management-functie bekleden en dan hier zelf geen antwoord op weten... ik weet het...
maar ik heb hier nog nooit mee te maken gehad (en hoop het ook niet mee te maken), maar ik wil wel even zekerheid...
Ik heb toch niet al die jaren voor jan L*L gewerkt....

Ik kan nog wel een tijd af gaan zitten wachten... maar dat is nu al 1 1/2 jaar het geval en m'n salaris is ook al ruim 2 jaar bevroren omdat ik vrij hoog zit... maarja ieder mens wil toch een ontwikkeling kunnen zien in wat ie doet heh... ook op het gebied van waardering en dat is mijn geval salaris.

Jof wat is het een warrig verhaal geworden maar ik moest het ff kwijt...
Heeft iemand wijze raad voor mij?????????

Heel veel liefs, Lill
 
Hoi Lill,

Het lijkt me een moeilijke keuze, en die zul je uiteindelijk zelf moeten maken, maar ik vraag me persoonlijk af of een bedrijf op het moment dat ze een vrouw in "vruchtbare leeftijd" aannemen niet sowieso incalculeren dat ze zwanger kan worden.
Volgens mij is een werkgever verzekerd voor zwangerschap van de werknemers en krijgt hij tijdens jouw zwangerschapsverlof een bepaald bedrag zodat hij jouw salaris kan blijven betalen terwijl hij tegelijkertijd ook iemand anders in kan huren om jouw werk te doen. Maar daar kan het arbeidsburo je meer over vertellen.

Bovendien denk ik dat als je gaat solliciteren terwijl je wel net een kindje gekregen hebt, ze ook rekening zullen houden met het feit dat er evt een tweede aankomt.

Ik denk persoonlijk dat als je goed bent in je werk en ze willen je graag aannemen, dat een eventuele zwangerschap dat niet in de weg hoeft te staan.

Ik ben zelf met een dikke buik gaan solliciteren en heb zonder problemen een nieuwe baan kunnen vinden voor na mijn zwangerschapsverlof, terwijl de mogelijkheid van een tweede kindje bij ons zeker ook open staat. Ik had zelfs de keus uit twee goede banen (WO-niveau)!

Wat betreft een uitkering: volgens mij wordt het recht op een WW-uitkering bepaald door het werk dat je in de afgelopen 5 jaar gedaan hebt, ik geloof dat de regel is dat je van de afgelopen 5 jaar (2004 telt niet mee) er minimaal 4 gewerkt hebt, waarbij er een bepaald minimum aantal dagen is dat je in dat jaar gewerkt moet hebben. Volgens mij maakt het daarbij niet uit of dat voor één of meerdere werkgevers is. De hoogte van je uitkering wordt vastgesteld op basis van het salaris dat je in die periode hebt verdiend.

Kijk anders eens op de site van UWV (www.uwv.nl) waarschijnlijk kun je daar wel meer informatie vinden.

Succes met je carrière,

N.
40+5
 
Ik ben ook WO opgeleid, maar mijn ervaring is totaal anders dan die van N. Werkgevers wachten in principe helemaal niet op een zwangere vrouw, dus als je een tijdelijk contract hebt, en dat heb je als je een nieuwe baan hebt, dan moet je er in principe vanuit gaan dat dit niet verlengd gaat worden als je in deze periode zwanger raakt en dit aan je baas vertelt. Wordt je contract wel verlengd dan heb je erge mazzel. Kijk maar eens op de website van de Commissie voor Gelijke Behandeling en dan zul je concluderen dat niet verlengen van contract vanwege een zwangerschap (uiteraard wordt er officieel een andere reden of geen reden aangegeven) erg vaak voorkomt.
Je hebt dan idd. wel recht op WW maar dat is hooguit 70% van je laatste inkomen en dat is dan een kortdurende uitkering. Je krijgt wel 100% als je met zwangerschapsverlof gaat.
Maar zelf denk ik dat als je een gezin 'plant' voor zover mogelijk dat je beter nog even in je oude baan kunt blijven hangen en als je dan bevallen bent kun je altijd naar wat anders op zoek gaan. Dan speel je in elk geval op safe.
Succes verder.
 
Hoi Lill,
Mocht je aangenomen worden voor een hogere functie en je raakt zwanger,dan hoef je je zeker niet schuldig te voelen.Dit zou betekenen dat mensen met een hogere functie niet de kinderwens mogen hebben en zwanger mogen raken.Stel je voor dat je het al jaren aan het proberen bent om kinderen te krijgen en het dan lukt, dit zou dan toch geweldig zijn.Volg je hart en leef nu.Tegenover een werkgever hoef je je niet te verdedigen mocht je zwanger raken.Denk aan jezelf, dit doen hun n.l ook.Mocht je contract uiteindelijk niet verlengd worden, dan heb je toch nog iets achter de hand en dat is dat je goede papieren hebt en jezelf goed ontwikkelt hebt, dus hoef je echt niet bang te zijn dat je nooit meer een geschikte baan zou kunnen vinden.Ik denk dat je spijt gaat krijgen als je nu alleen gaat denken van stel je voor dat ik zwanger mocht raken.Dat zie je dan tegen die tijd wel en dan komt er ook wel een oplossing voor.
Veel succes en liefs van Angela
 
Hoi Lill,

Ik heb het zelf recent meegemaakt.
Wij waren al bijna 2 jaar bezig om zwanger te raken toen ik afstudeerde aan de HBO en ik ben gaan solliciteren omdat ik een hogere functie ambieerde en al 5 jaar bij het voorgaande bedrijf werkte.
Ik ben in april aangenomen in een managementfunctie bij een heel leuk bedrijf en tijdens de soll.procedure in februari/maart werd ik dus net zwanger. Ik heb gewacht tot drie maanden zwangerschap en het toen verteld (met angst en beven, dat wel!!).
Nu werk ik hier 7 maanden als ik met zw.verlof ga in oktober. Doordat ik hard gewerkt heb de afgelopen tijd om mijzelf in deze functie te bewijzen, is men heel tevreden over mij en wil men mij graag houden. Ik ga nu dus ook met een gerust hart met verlof en krijg ook een verlenging in april volgend jaar.
En dit is een commercieel bedrijf (wil ook nog wel eens verschil uitmaken).
Dus het is echt heel erg afhankelijk van het soort werkgever en jouw inzet (maar die zal vast uitstekend zijn!).
Je moet maar denken: als ze je dan toch ontslaan als je zwanger blijkt te zijn dan laten ze een hele goede werknemer gaan. Jij krijgt dan een WW (zie de opmerkingen hierover van de andere meiden) en je gaat totdat je een nieuwe baan hebt lekker genieten van de kleine (je krijgt dan wel minder geld: 70%, maar je hoeft ook tijdelijk geen kinderopvang te betalen!).

Misschien dat je hier iets aan hebt en je zeurt helemaal niet hoor!! Zijn toch hele gezonde gedachten?

In ieder geval succes met je keuzes en ik ben heel benieuwd welk besluit je neemt!

Groetjes,
Sanne (29+3 weken)
 
Hai
Ik vind toch dat er erg gemakkelijk gedacht wordt over het vinden van een nieuwe (leuke) baan. Ik zit zelf in de WW sinds 3 weken (einde contract, niet verlengt ivm bedr econ.redenen) en ik solliciteer me de afgelopen 8 weken al een ongeluk (MBO niveau). Nu ben ik ondertussen 15 weken zwanger en je begint het toch al aardig te zien, wettelijk gezien hoef je niks te zeggen bij een solli.gesprek maar ik vind het toch een beetje als verraad over komen als ik dan een dag na m'n proeftijd ineens vertel dat ik (dan) al ruim 4 maanden zwanger ben. Of ben ik zo eerlijk?
Mijn advies: probeer op een andere manier de uitdaging in je huidige functie te zoeken, maar hou dat vaste contract! Extraatje: Om in aanmerking te komen voor ouderschapsverlof moet je minimaal 1 jaar in dienst zijn bij een werkgever!

Sorry als ik misschien een wat heftige reactie heb geplaatst, maar ik ben gister net na een geweldig 2e gesprek weer eens afgewezen, ben nog een beetje (understatement) teleurgesteld.
Succes met je moeilijke beslissing.

groet
Plonie
 
bij ons in het bedrijf werd verleden jaar ook een meisje aangenomen, en die bleek ook zwanger te zijn, had ze niet verteld, en ik moet zeggen dat dat toch wel een beetje vreemd overkwam, ze moest zichzelf nog bewijzen maar had daar weinig tijd voor want ging al snel met verlof natuurlijk. Die maanden zijn immers zo voorbij. Natuurlijk mag een bedrijf je niet weigeren, maar ja.
Het is een lastige keuze, want de kans bestaat natuurlijk dat je nog jaren bezig bent om zwanger te worden (dat hoop ik natuurlijk niet voor je).

sterkte en gr. sandra
 
Geen gezeur hoor, is toch een heel belangrijk deel van je leven? Ik kan je natuurlijk niet vertellen wat je moet doen en laten maar ik kan je wel vertellen dat je je onterecht heel erg zorgen kan maken over dingen die uiteindelijk allemaal heel anders uitpakken dan je denkt. Ik had ook een managementfunctie (die absoluut niet in 3 dagen te vervullen is), raakte zwanger en was heel bang voor de reacties op mijn wens om part time te werken. Alle zorgen voor niets want er werd heel positief gereageerd en in overleg met de directie is er een hele goede oplossing gekomen.

Dit geeft natuurlijk helemaal geen zekerheid voor jou maar ik wil maar aangeven dat er niet per definitie negatief wordt gedacht over werkende zwangere vrouwen c.q. moeders! Misschien moet je overwegen om de stap te wagen en te zien waar het schip strandt!

In ieder geval heel veel sterkte toegewenst.
 
Terug
Bovenaan