sabbelaartje

hallo moeders en vaders!
Mijn zoontje van een maand oud heeft een ontzettende zuigbehoefte. In het begin dacht ik dat hij alleen maar wilde drinken, hij is ook enorm aangekomen, soms wel 100 gram per dag! Het probleem is dat hij niets anders duldt dan mijn borst... speentjes en mijn pink houden hem maar even zoet. Momenteel geef ik hem minimaal om de drie uur 40 min. lang de borst, maar meneer is dan nog lang niet uitgesappeld! Wie heeft er tips om mijn zoontje toch te laten wennen aan een speen? En hoe zit het met het laten huilen, mag je je kindje eigenlijk laten huilen, en hoe lang eigenlijk?
Alvast bedankt
 
Hoi Marian,

Gefeliciteerd met je hongerlapje ;-) Ik begrijp dat je het een probleem vindt dat je zoontje nogal lang wil zuigen. Mijn dochter is er ook zo-eentje, of 'was' moet ik zeggen, want na een paar maanden werd ze juist een hele snelle drinker en was ze soms in 5 minuten klaar.

Ik heb haar nooit een speen gegeven, ik vind dat te veel gedoe (altijd kwijt, schoonhouden e.d.). Ik moet zeggen dat ik er nu wel blij mee ben. Beide dochters hebben nooit een fopspeen gehad en het is prettig dat je het dan ook niet af hoeft te wennen.

Sommige kindjes willen vooral veel aan moeders borst zijn omdat ze veel bij moeder willen zijn :) Het is dus niet zozeer zuigbehoefte als wel de behoefte om aan mama vastgeplakt te zitten (en dat gaat het beste vacuümgezogen aan de borst ;-)). Zeker de eerste maanden zie je dat.

Mijn ervaring is dat het makkelijkste is om er gewoon aan toe te geven. Het is het minst vermoeiend (vooral als je liggend voedt!) en het gaat op een bepaald moment vanzelf over. Het voordeel is dat je zeker weet dat je baby genoeg binnenkrijgt (dat zie je wel aan jouw zoontje!) en dat jouw voeding goed gestimuleerd wordt. Dus voor de borstvoeding is het echt super!

Wat betreft laten huilen: dat is heel persoonlijk, daar zijn geen regels voor. Ik heb het zelf nooit gedaan toen ze zo klein waren. Ze huilen altijd met een reden, vaak honger maar soms ook omdat ze bij mama willen zijn. Dat mag dan ook gewoon van mij ;-)

Een tip die misschien voor jou werkt, is je zoontje als hij alleen wil sabbelen de 'leegste' borst te geven.

Groetjes,
Pauline
 
hoi! mijn zoontje lag de 1e 3 maanden ook veel aan de borst. anders was het hartversheurend huilen. vooral savonds wilde hij dit. ondanks de enorme zuigbehoefte wilde hij absoluut geen speen.ik heb mijn gevoel gevolgd en hem lekker bij me gehouden, ook al kostte dat veel energie. voor de varatie ben ik hem na 4 weken ook in een draagzak gaan doen. was hij bij me en kon ik mooi wat andere dingen doen.
vanzelf is het langzaam aan overgegaan.
hij is nu 6 maanden en echt waar: komt allemaal goed! volg je gevoel en de behoefte van je baby. zelf kon ik er niet zo goed tegen als hij onbedaarlijk lag te huilen (en dat deed hij vaak)en zodra ik hem bij me hield was het over. dus dat deed ik nadat ik hem een paar keer had laten huilen. dat had echt geen zin.
succes, en geniet maar lekker van je kindje
 
Mijn dochtertje zuigt graag op een spuugdoekje, of aan d'r mouw. Zij had ook een behoorlijke zuigbehoefte en wilde dan de borst. Af en toe gaf ik daar wel aan toe, maar niet altijd. Zelf heb je ook een eigen leven. Plus dat het ook niet prettig is voor je borsten als er telkens op gesabbeld wordt. Borsten zijn geen speen.
 
Terug
Bovenaan