Samen koken met dreumes

<p>Ik wil graag mijn zoontje van 23 maandjes betrekken bij het koken, in de hoop dat hij door mee te helpen bepaalde dingen gaat eten en daarnaast het ook gewoon gezellig vind om samen te doen. Echter hoe pak je dit aan en met welke producten? Een aardappelschilmesje kan ik hem niet geven haha</p>
 
Ik kook regelmatig samen met mijn zoontje, zijn begonnen toen hij ongeveer 2 jaar was. Ook hele simpele dingen als water in de pan doen of de boter/olie pakken, zijn voor hem als een feest. Vlees laat ik hem niet snijden, vanwege de hygiëne. Als we samen groente snijden dan neem ik altijd een uienkam, dan kan hij dit in de groente prikken en met 1 hand vasthouden, zodat hij in ieder geval niet in zijn vingers snijdt ;) met de andere hand snijden we dan samen. Hij staat dan voor mij op een krukje bij het aanrecht en ik heb mijn hand op zijn hand waar het mes in zit. Dus nee ik laat hem ook niet alleen snijden. 
Gaat best goed zo en hij vindt het erg leuk. Snoept dan ook van de rauwe groente :)
 
Je kunt speciale kindermessen kopen waar je zoontje veilig mee kan snijden. 


Zoek ook eens op Ikea hack learning tower, kun je met Ikea spullen een handige kruk maken waar je zoontje in kan staan. 
 
Mijn dreumes betrek ik vaak door bijvoorbeeld water in de pan te doen en de geschilde aardappels erin te doen of de groente te wassen. (Saus)mixen laten roeren, proeven, zelf brood smeren maar ook koekjes bakken e.d. ze kunnen met best veel helpen op die manier hoor! 
 
 
Mijn dochter 'helpt'  al sinds ze 1 is ongeveer. Ze zit altijd op het aanrecht erbij. Eerst was het vooral proeven van wat ik aan het maken was (gelijk al groente binnen dus win win ) nu bij 21 maanden helpt ze door eten in de pan te doen enzo. Ze vindt het heel leuk! 
 
Opinel heeft kinder koksmessen, met goede grip en beschermer voor de vingers. Maar je kunt ook zorgen dat alles voorgesneden in kommetjes zit als je begint. 
Als je op youtube kijkt bij Roman's cooking corner kun je misschien nog ideeën op doen. Hij "kookt" maandelijks een gerecht sinds hij 2 is ?
 
Mijn zoontje is 18 maanden en zit er altijd bij. Hij geeft dan de champignons aan bijvoorbeeld, of gooit de schillen van de aardappels weg. En ik zorg dat er altijd wat groente is om van te snoepen. Hij vindt het hartstikke leuk! 
 
Terug
Bovenaan