Samen op 1 kamer slapen

<p id="docs-internal-guid-2e73c91f-7fff-a14d-ff36-b813f568ebbc" dir="ltr" style="line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; font-family: Arial; color: #000000; background-color: transparent; font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Zoals de titel het al zegt heb ik een vraagje over samen op 1 kamer slapen. </span></p><p dir="ltr" style="line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; font-family: Arial; color: #000000; background-color: transparent; font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Wij hebben 3 kinderen, allemaal jongens van 5 ½ - 3 - bijna 4 maanden.</span></p><p dir="ltr" style="line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; font-family: Arial; color: #000000; background-color: transparent; font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">De oudste 2 slapen nu al een paar maanden samen op 1 kamer. In het begin ging dit best goed maar nu merken we dat de middelste steeds vermoeider is, humeurig, veel huilen, veel ruzie zoeken. We denken dat dit komt omdat hij wakker wordt van zijn broer. Die wordt meestal wakker als wij de jongste uit bed halen om fles te drinken (6:30 uur) en dan komt hij zijn bed uit maar is de middelste ook wakker terwijl ik het idee heb dat hij nog wil slapen. Dus nu zijn we van plan om de oudste en de jongste bij elkaar te leggen om te slapen (we hebben maar 3 slaapkamers dus geen mogelijkheid tot ieder een eigen kamer)</span></p><p dir="ltr" style="line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; font-family: Arial; color: #000000; background-color: transparent; font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Zijn er meer die dit hebben gedaan en hoe ging dat? Werd de oudste wakker als je de laatste fles op die kamer gaf of hoe deden jullie dat? </span></p>

Wij hebben twee kinderen, van nu 4 en bijna 2. Soms heb ik ook het idee dat de oudste wakker wordt van de jongste, soms andersom. Hier helpt het als de kamer goed donker is, voor de oudste om 'uit te slapen'. Als de jongste wakker is om 7 uur (of half 7) dan haal ik hem op, en als m'n oudste in haar donkere tentje slaapt dan slaapt ze door. Als het 'tentje' stuk is dan wordt ze wakker. 
Ervaring met een kind van 5 en 4 maanden op 1 kamer heb ik niet, de jongste is nog echt jong en heeft echt nog die voedingen nodig inderdaad. 
Ik nam in ieder geval de jongste toen (die sliep bij de oudste toen hij een half jaar was) voor de laatste voeding mee in mijn bed.

Ik ga nu een antwoord geven wat totaal je vraag niet is. Maar wij hebben voor onze zoon van 3 jaar een slaapwekker (schaap van zazu). Hierdoor blijft hij weer netjes tot 7.30 in bed liggen. Zou dat niet het overwegen waard zijn om je oudste iets langer in bed te houden? Natuurlijk niet in een keer maar telkens een paar minuten langer. 
Voor je eigenlijke vraag zou ik het gewoon proberen als dat niet teveel moeite is met verhuizen. Dan merk je het vanzelf. 
Succes ermee.

@Marieke, de oudste heeft al zo'n slaapwekker maar ik krijg het bij hem er dus echt niet in dat hij moet blijven liggen. Soms werkt het wel maar ik denk dat als hij ons hoort wakker wordt en voelt dat hij moet gaan plassen en uit bed komt. Vervolgens ziet hij ons en dan wilt hij niet meer gaan slapen. Maar de middelste is dan ondertussen wel wakker van al die geluiden boven. Het verhuizen is gelukkig niet heel veel werk, is op een ochtend wel gedaan. 
@Zwanger Yes de kleinste slaapt gelukkig redelijk door. Hij krijgt om 21:30 zijn laatste fles en slaapt dan tot ongeveer 6 uur en nu de laatste 3 ochtenden moeten we hem wakker maken om 6:30 voor zijn fles.
Maar waar ik dus bang voor ben is als de jongste wel wakker word in de nacht en flink huilt de oudste dus niet meer goed slaapt en we het probleem verleggen. Door de week moeten ze toch allemaal vroeg hun bed uit omdat ze naar school moeten maar de oudste durft soms in het weekend ook om half 7 of 7 uur wakker te worden terwijl ik dan soms het gevoel heb dat de middelste nog verder wil slapen 

Ik vind het eerlijk gezegd een te groot verschil in leeftijd om de oudste en de jongste samen op een kamer te laten slapen. Als je oudste (met vriendjes) boven wil spelen, dan kan dat nooit als zijn broertje slaapt. Die zal voorlopig nog wel meerdere keren slapen op de dag. Ook als je oudste een jaar of 8/9 is, zal hij andere interesses krijgen. Dan deelt hij een kamer met een broertje van 3/4.
Ik zou inderdaad gaan werken met een slaapwekker of afspreken dat ze pas uit bed gaan als beide kinderen wakker zijn. Hebben jullie niet de mogelijkheid om van 1 kamer 2 kamers te maken? Een muur er dus tussen?

En de jongste bij jullie op de kamer laten slapen? Mis met een kamerscherm ertussen als je t zelf vervelend vind ?

Gezin wat ik ken heeft 10 kinderen en 4 slaapkamers. Daar slapen ook kinderen met zo'n leeftijdsverschil. Niet vanaf zo vroeg, die sliepen tot een jaar op de ouderslaapkamer inderdaad (maar kan me ook voorstellen dat je dat niet zo handig vindt :p). Spelen met vriendjes en vriendinnen deden ze beneden  heb ik nooit last van gehad, was juist gezellig (ik ben dan zo'n vriendinnetje, dus niet een kind uit het gezin). Heb ze allemaal nog nooit horen klagen, dus ik denk best dat het moet kunnen. Echt vanaf de puberteit gingen ze echt kamers delen, dus deel ertussen. Ik denk echt dat het net is wat je gewend bent. 
En als de middelste steeds vroeg wakker is door de jongste en de oudste daar beter doorheen slaapt dan snap ik de keuze best om de jongste tijdelijk bij de oudste te laten slapen. Dat zegt natuurlijk niks over wanneer de oudste 9 is, want dan slaapt de jongste inmiddels wel door en kan die alsnog waarschijnlijk bij de middelste :p 

@zwanger yes dat is inderdaad zo de bedoeling. Dat ze voorlopig samen slapen tot de middelste en jongste samen kunnen slapen. Het is meer dan de middelste nu beter s nachts slaapt en langer kan slapen. Bij ons slapen is inderdaad geen optie, ik kan er sowieso niet goed van slapen en hij slaapt goed in zijn eigen bedje. We gaan het vanavond gewoon proberen en dan gaan we zien wat er gaar gebeuren 
@BenB Bij ons mogen ze boven niet spelen. Hun slaapkamer is echt om te slapen en niet om te spelen. Spelen doen ze beneden. 
@WBM wij liggen op een kamer waar geen extra bedje meer op past. De grotere kamer wordt gebruikt door de oudste 2 en de jongste ligt op de kleinste. 

Terug
Bovenaan