Samen spelen met je dreumes

<p>Hi!</p><p>Ik lees overal dat het heel belangrijk is om, vanaf dat ze heel klein zijn, samen met je baby/dreumes/peuter te spelen. Ik vind dat zelf, hoe raar het ook klinkt, best wel lastig. Ik heb zelf autisme waardoor ik heel moeizaam fantasie kan hebben. Ik vroeg me dus af, wat doen jullie als jullie 'samen spelen'? Ik 'speel' meestal 5-10 min met mijn dreumes van 1 jaar, wat we dan doen is vooral boekjes lezen en blokjes in een doosje stoppen. Echt verder dan dat kom ik niet. Wel helpt ze me regelmatig met de wasmachine uit te pakken, gaan we vaak samen wandelen/fietsen. Ik ben bang dat het niet voldoende is. Hoe kijken jullie hier tegenaan?</p>
 
Ik weet niet hoe oud je dreumes is. Maar er is zat wat je samen kan doen.

En op die leeftijd hoeft een 'activiteit' ook niet zo lang te duren.

Een groot blad en krijtjes geven om lekker te krassen.

Ergens onderdoor kruipen

Kiekeboe spelen

In spiegeltjes kijken

Naar de regen spelen

Met mooi weer : met water en sponsjes

Rollen met een bal

Zingen met muziek

Een grote doos pakken.
(En lekker laten ontdekken wat je er mee kan doen)

 
Ik kan me voorstellen dat het lastig voor je is om spel te gebruiken waar je veel fantasie voor nodig hebt maar op deze leeftijd is dat ook nog niet echt nodig. Wat je bijvoorbeeld kan doen is samen een toren bouwen en alle dingen op de stapeltoren benoemen (wij hebben er 1 van Nijntje, aan 1 kant staan bijvoorbeeld dieren, op de andere kant fruit etc). Ik zag online ook een stapeltoren waar je dierenfiguren in kan doen, het zijn dan een soort huisjes. Wat mijn kleintje van 14 maanden ook leuk vindt zijn houten dierenfiguurtjes. Ik maak de geluiden en hij stopt ze in de doos. Je kunt ze ook sorteren. Verder vindt hij overrollen met de bal heel leuk. Misschien is dat ook iets voor jullie?
Super goed dat je ook veel voorleest. En samen dingen doen in het huishouden zoals je beschrijft vinden kindjes ook heel leuk. Als je daarbij ook benoemt wat je allemaal doet zit je al hartstikke goed! Knap dat je zelf inziet dat je spelen moeilijk vindt en hulp zoekt! Ik zou niet te bang zijn dat je te weinig doet hoor!
 
Mijn jongste dochter is nu 15 maanden.
Wat we doen:
Met autootjes naar elkaar over rijden, met de bal rollen.
Spulletjes verstoppen en weer zoeken.
Kiekeboe spelen. Achter je kindje aan rennen/kruipen en roepen: ik ga je pakken! 
Jan huygen in de ton is hier ook favoriet.
Allemaal duplo poppetjes en diertjes op een rij zetten. Duplohuis bouwen en ermee spelen. 
Pop flesje geven en een deken geven: ga maar lekker slapen, pop. Kus geven en 'snurken', dat doet mn dochter nu feilloos na. Ze zegt: Ssst, geeft pop een kus en een deken en gaat snurken. Hilarisch.
En ik zit er ook gewoon veel bij op de grond en dan rommelt ze lekker om me heen en komt me steeds speelgoed brengen en zo speel je ook samen!
Ook kleuren en met de waterverf begint ze leuk te vinden trouwens! En een simpele houten puzzel.
 
Je kind vindt het ook heerlijk om jou te helpen hoor! Spelen hoeft niet altijd met speelgoed te zijn, jou helpen met de dagelijkse klusjes vinden ze ook leuk en is voor je kind ook spelen. Het gaat er vooral om dat jullie samen dingen doen, wat dat dan precies is maakt niet zoveel uit. 
 
Ik vind het zelf ook lastig., ik ben totaal niet creatief. Nooit geweest ook.  Mijn dochter is volgende maand 1.5 jaar. 
Ik ben nu 29 weken zwanger waardoor op de grond zitten en achter haar aan rennen enz wel wat moeilijk begint te worden haha?
Maar ik heb hier boven ook al wat leuke tips gelezen.
Soms heb ik wel het idee dat ze zich snel verveelt en wat meer uitgedaagd moet worden. Dan ben ik wel bang dat ik haar met mijn huidige aanbod wat te kort doe. 
Gelukkig gaat ze 2 dagen per week naar de opvang waar ze denk ik wel genoeg dingen doen, gericht op haar leeftijd en niveau. Dus daar ben ik al blij om ?
 
Wij zingen heel veel voor ons zoontje. Momenteel is "in de maneschijn" en "klap eens in je handen" hier (mijn) favoriet. We doen hier dan ook de bewegingen bij. Deze liedjes zijn allemaal op youtube of internet te vinden als je even moeite hebt met wat de tekst ook alweer was.
Qua spelen is hier momenteel alles wat rolt en rijdt favoriet. Dus veel op de loopauto de kamer rond. Hij vindt ook de vormenkubus erg leuk. Erin en eruit en dat 20x achter elkaar.
Ik ben ook echt niet heel de dag met hem aan het spelen. Hij speelt vaak zo lief alleen en speelt al heel veel samen op het kinderdagverblijf en bij opa en oma dat ik het prima vind. Hij moet ook leren dat ik hem niet heel de dag kan vermaken en geeft het zelf wel aan als hij wil dat ik mee doe. Dit is vaak spontaan en net zo spontaan weer voorbij als ik iets heb aangepakt en weer terug gegeven.
Samen spelen is ook gewoon samen zijn en tegen elkaar praten. Alles is op deze leeftijd nog een spelletje bij ze. 
 
Wat een mooie vraag die je stelt! Mocht je het prettig vinden om wat te lezen over hoe je de sociaal-emotionele ontwikkeling van je kindje stimuleert, kan ik dit boek erg aanraden. Ben er zelf net in begonnen dus moet hem nog doorlezen om helemaal zeker te weten, maar de auteurs zijn sowieso goed in hun vak en deze visie sluit voor mij heel mooi aan (Ik heb zelf geen baat bij de promotie van het boek hoor, maar ik kreeg deze tip ook zelf weer via via). 
https://www.bol.com/nl/p/er-zijn-voor-je-kind/1001004005763551?referrer=socialshare_pdp_androidapp
 
 
Terug
Bovenaan