Samenlevingscontract, geregistreerd partnerschap of trouwen?

Hallo!

Mijn vriend en ik zijn al druk met het regelen van een aantal zaken. Onze kleine verwachten we in september en voor die tijd willen we alles wel goed geregeld hebben. Zo zouden we ons kindje moeten erkennen en omdat we sinds kort samenwonen een contract moeten opstellen. Nu vroeg ik me af of er mensen zijn met ervaring met het hebben van een samenlevingscontract of geregisteerd parnerschap. We willen onze zaken dus goed geregeld hebben maar ik begreep dat er behoorlijke kosten aan verbonden zijn. Een samenlevingscontract tussen de 300 en 500 euro en een geregisteerd partnerschap kan op maandagmorgen zelfs gratis.  Ik hoop op reacties en ervaringen!

Liefs van Lot,
27 wkn

Hoi Lotje,

Mijn vriend en ik gaan een geregistreerd partnerschap aan op 8 juli. Wij willen ook alles goed geregeld hebben zoals het erfrecht en de zeggenschap voor de vader.  Het enige wat er extra bij komt is het kind erkennen en dat hebben we al gedaan. Let hiermee op dat je het op tijd aanvraagt want wij hadden een wachttijd van bijna 8 weken. Het geregistreerd partnerschap gaan wij op dinsdagochtend doen want dan is het gratis. Het mooiste is dat het wettelijk bijna gelijk is aan trouwens en we van de werkgevers er dus mooi 2 vrije dagen voor krijgen. Net als bij trouwen.

Wij gaan nog niet trouwen omdat als we dat doen wil ik het goed doen en ook een flink feest geven. Nu ben ik zwanger en een dikke buik in een jurk vind ik zelf niet leuk en echt feesten kan ik nu ook niet.

Wanneer je voor geen van bovenstaande opties kiest dan moet je het kind erkennen en na de geboorte moet je een aanvraag bij de rechtbank indienen voor de zeggenschap. verder zou je een testement kunnen laten opmaken om het erfrecht en zo te laten vastleggen.

Veel succes met je keuze!

Groetjes Joyce, 26 weken zwanger

Tja, mn vriend en ik hebben voor het geregistreeds partnerschap gekozen. Zoals al gezegd staat dat gelijk aan trouwen, behalve voor de eventuele kinderen. Jouw partner zal dan het kindje moeten erkennen (tijdens zwangerschap) en na de geboorte bij de rechtbank ouderlijk gezag moeten aanvragen (volgens mij is dat gratis). Als je voor de geboorte getrouwd ben heeft je partner al automatisch ouderlijk gezag.  Ouderlijk gezag  wil dus zeggen dat hij voor jullie kindje ook beslissingen mag nemen en handtekening mag zetten bij bijvoorbeeld medische noodgevallen.
Bij onze gemeente is een geregisteerd partnerschap even duur als trouwen (of even goedkoop dus) Je moet ook in ondertrouw, en je hebt ook getuigen nodig. Let wel op dat als je voor het geregisteerd partnerschap kiest, dat (tenzij je anders regelt) je dat altijd doet in gemeenschap van goederen!!

Een samenlevingscontract is eigenlijk iets dat je ook kunt afsluiten tussen huisgenoten zoals studenten en broer/zus enz. Dan moet je echt gaan opschrijven wie wat betaald en welke spullen van wie zijn. Een hele klus, en bovendien klopt zo'n contract vaak na een jaar al niet meer ivm nieuwe aankopen en verandering in inkomsten. Of dat nu zo handig is??

Op www.postbus51.nl staat het ook allemaal nog duidelijk uitgelegd.

Succes met je beslissing

gr. Peet
(oktober forum)

hallo!

wij hebben deze zaken ook al vast geregeld en wij hebbben er voor gekozen om een samenlevingscontract en 2 testamenten op te laten stellen.
als wij willen trouwen, willen mijn vriend en ik hier een groot feest van maken met alles er op en eraan.
er zit wel een kostenplaatje aan inderdaad maar dit hangt ook af bij welke notaris je de zaken regeld, dit verschilt nogal dus als je hier voor kiest zou ik wel notarissen gaan vergelijken, dit kan via internet.

succes!!

groeten annelies

Wij zijn om die reden getrouwd. Ik wil gewoon dat alles goed geregeld is mocht er toch eens iets gebeuren.
We hebben het lekker klein gehouden en het was zo'n mooie dag.

Dat is trouwens niet de enige reden dat we getrouwd zijn hoor. We houden natuurlijk ook heel veel van elkaar.

Wij verwachten ook ons kindje in september en gaan in juli heelsimpel (alleen met 2 getuigen) trouwen. Een samenlevingscontract vonden we te omslachtig dus vandaar deze keuze. Dan is alles voor ons meissie tenminste goed geregeld.

Succes met regelen, het blijft een hoop gedoe.

Groetjes,
Nathalie

Terug
Bovenaan